In perioada 5-16 iunie 2017, la Geneva, in Elvetia, s-a desfasurat cea de-a 106-a sesiune a Conferintei Internationale a Muncii. Delegatia Confederatiei Sindicale Nationale MERIDIAN la lucrarile acestei conferinte a Organizatiei Internationale a Muncii (O.I.M.) a fost reprezentata de domnul Marian Stoicescu vicepresedinte CSN MERIDIAN, care a fost membru titular in Comisia privind ocuparea fortei de munca si munca decenta; domnul Rodrigo Maxim vicepresedinte CSN MERIDIAN, a fost membru supleant in Comisia privind ocuparea fortei de munca si munca decenta;domnul Silviu Geana, presedinte Federatia Silva, a fost membru supleant in Comisia privind abrogarea Conventiilor nr.4, 15, 28, 41, 60 si 67; domnul Liviu Grab, prim-vicepresedinte, Federatia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, a fost membru supleant in Comisia privind migratia fortei de munca.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Miercuri, 20 iulie 2011, la Varsovia, in Polonia, s-a desfasurat Conferinta cu tema: Relansarea Retelelor Transeuropene de Transport - Catre o politica de transport durabila. Evenimentul a fost organizat de Comitetul Economic si Social European in parteneriat cu Ministerul Infrastructurii din Polonia, in contextul Presedintiei Poloneze a Uninunii Europene. Reprezentantul CSN MERIDIAN in CESE a participat la aceasta conferinta si in baza materialelor puse la dispozitie de organizatori precum si a discutiilor de pa parcursul evenimentul a facut raportul de mai jos.

Conferinta s-a desfasurat in Palatul Culturii si Stiintei din Varsovia si s-a bucurat de o participare numeroasa (aproximativ 150 de persoane). Lucrarile au fost deschise printr-o introducere in tematica europeana a transporturilor care a fost facuta de domnul Stephane Bufferaut, Presedintele Sectiunii pentru Transporturi, Energie si Societatea Informationala ( TEN ) din cadrul CESE. Dumnealui a sustinut ca astazi, este nevoie mai mult ca oricand de o abordare unitara in politica de transport daca se doreste ca aceasta sa contribuie efectiv la procesul de constructie europeana. Desi actiunile concrete in domeniul infrastructurii de transport ar putea sa aiba un potential imens de a face mai vizibila UE in ochii cetatenilor si de a le imbunatati calitatea vietii, din pacate politica TEN-T a livrat pana acum rezultate inegale si insuficiente in raport cu potentialul real.

Subsecretarul de Stat, dl. Maciej Jankovski din Ministerul Infrastructurii din Polonia, a prezentat prioritatile Presedintiei Poloneze a UE in ceea ce priveste politica transporturilor si aspus ca asa cum in fiecare zi politicienii din Statele Membre militeaza pentru O Piata Unica sau o Moneda Unica, la fel trebuie sa se intample si in ceea ce priveste transporturile - UE trebuie sa devina un Spatiu Unic al Transporturilor care sa aiba la baza o infrastructura interoperabila si viabila din punct de vedere economic.

Istoria ne-a aratat ca civilizatia pe continent s-a dezvoltat in jurul cailor de comunicatie terestre si maritime. Transporturile si infrastructura aferenta joaca un rol important, nu numai in cresterea economica a Statelor Membre, ci si in atingerea obiectivelor de coieziune sociala ale Uniunii. Acesta este un motiv in plus pentru care politicienii si societatea civila trebuie sa lupte pentru ca bugetele alocate infrastructurii de transport sa fie suficiente pentru dezvoltarea unei infrastructuri de transport performante, inclusive si durabile.

Domnul Jean-Eric Paquet din cadrul Directoratului General pentru Transport al Comisiei Europene, a prezentat pe scurt motivele pentru care este nevoie sa investim intr-o retea de transport eficienta din punct de vedere al resurselor, si a prezentat cauzele care au determinat Comisia sa se gandeasca la revizuirea politicii in domeniul trasnporturilor.

Politica UE privind dezvoltarea retelelor transeuropene de transport TEN-T a fost gandita si aplicata pentru o Uniune Europeana compusa din 15 State Membre care spre deosebire de statele nou intrate in 2004, respectiv 2007, aveau o infrastructura mult mai dezvoltata. Provocarile venite odata cu aderarea statelor est-europene, l-au determinat pe Comisarul Kallas sa propuna o serie de actiuni in acest domeniu cu scopul de a revizui politica existenta in domeniul transportului. Asfel, un prim pas a fost facut prin publicarea la data de 28 martie 2011 a Cartii Albe: Foaie de parcurs pentru un spatiu unic al transporturilor Catre un sistem de transport competitiv si eficient din punct de vedere al resurselor .

In aceasta Carte Alba se propun urmatoarele prioritati:

  • Promovarea modurilor de transport care conduc la reducerea emisiilor poluante
  • Sprijinirea cercetarii si inovarii in domeniul transporturilor principalele provocari sunt legate de disponibilitatea combustibilor bazati pe petrol si de poluarea rezultata prin combustia acestora
  • Investitii multianuale in infrastructura fizica pentru a ridica performantele tehnice si medioambientale ale activitatilor de transport
  • Investitii in infrastructura necesara pentru gestionarea traficului

Politica TEN-T presupune o partajare a responsabilitatilor intre Uniunea Europeana si Statele Membre, fapt ce a constituit intr-un fel, un obstacol in implementarea proiectelor de infrastructura la nivel European datorita rezultatelor inegale obtinute la nivel national, ca efect al nivelului redus de angajament politic in ceea ce priveste realizarea obiectivelor ambitioase stabilite la nivel comunitar pentru infrastructura de transport.

In urma analizelor facute de Comisia Europeana, cu participarea unor experti internationali in domeniu, s-a ajuns la concluzia ca in politica revizuita privind transporturile ar trebui sa se tina cont de rolul crescut pe care il au regiunile si comunitatile locale, administratorii infrastructurii de transport, utilizatorii si operatorii de transport, in impementarea eficienta a proiectelor ce privesc politica TEN-T a Uniunii Europene. Aceste este motivul pentru care Comisia, in documentul mai sus amintit, se angajeaza sa implice acesti actori din ce in ce mai mult in noua politica revizuita privind transporturile.

Pana in 2030, Uniunea Europeana are nevoie de o retea de transport (feroviara, maritima, fluviala, rutiera, aeriana) care conecteaza intreg teritoriul UE pe baza unei metodologii de actiune la nivel territorial care sa conduca pana in 2020 la stabilirea unei Retele Europene de Baza. Pentru indeplinirea acestui obiectiv, este foarte important ca Statele Membre sa coopereze intre ele si sa se angajeze sa construiasca o retea de transport multimodala si interoperabila care sa acopere intreg teritoriul UE. Un exemplu de cooperare in acest sens, il reprezinta proiectele de infrastructura de transport care leaga Franta de Marea Britanie sau Danemarca de Suedia.

Una dintre cele mai mari probleme in trecut a fost legata de asigurare cadrului juridic necesar care sa garanteze ca daca un Stat Membru investeste intr-un anumit tronson de infrastructura, la fel vor face si celelalte state pentru tronsoanele care continua reteaua de transport in alte state membre ale Uniunii si nu numai. Coordonare actiunilor intre Statele Membre este cruciala in acest sens.

Comisia a constatat ca este nevoie de asemenea de un cadru de implementare mai robust care pleaca de la ideea ca reteaua principala trebuie sa servesca fluxurile de transport la nivel comunitar. Experienta castigata din realizarea coridoarelor feroviare pentru transportul de marfa va fi utilizata pentru o abordare simplificata in gestionarea retelei europene de transport de baza, considernad-o pe aceasta, ca fiind o retea de coridoare principale de transport de marfa si pasageri.

Cateva aspecte vor fi considerate prioritare:

  • Sistemul de management al traficului
  • Infrastructura de interconectare de la frontierele nationale
  • Infrastructura de interconectare intre diferitele elemente ale retelei de transport
  • Sectiunile nationale care inregistreaza intarzieri sau probleme de interoperabilitate

De asemenea, pentru accelerarea constructiei acestei infrastructuri de baza europene, inca din 2006 s-a creat un instrument de administrare comunitara: Agentia Executiva TEN T care asigura punerea in aplicare si gestionarea din punct de vedere tehnic si financiar a programului Retelei Transeuropene de Transport. Agentia are mandat pana in data de 31 decembrie 2015 iar sediul sau este la Bruxelles.

In toamna, se asteapta doua noii propuneri ale Comisiei Europene pentru politica revizuita in domeniul transporturilor si anume: Orientari privind politica TEN-T si Finantarea TEN T.

Domnul Jacek Krawczyk, vicepresedintele Comitetului Economic si Social European, a prezentat pe scurt avizul CESE cu tema: Dezvoltarea durabila a politicii UE in domeniul transporturilor si TEN-T la elaborarea caruia a participat si reprezentantul CSN MERIDIAN in calitate de membru a grupului de studiu.

Domnul Krawczyk a atras atentia asupra faptului ca imensa diferenta dintre calitatea si densitatea infrastructurii de transport intre vestul si estul continentului pune in pericol obiectivele UE de a avea o retea europeana de transport unitara, motiv pentru care trebuie sa se acorde prioritate proiectelor de infrastructura desfasurate in partea de est a continentului pentru a permite cuplarea retelei de transport din aceasta regiune la infrastructura moderna din occident.

Sunt unele intrebari care vin din partea societatii civile:

  • Este pusa in pericol dezvoltarea infrastructurii de transport, la standardele de calitate si de mediu dorite, in contextul actualelor limite bugetare? Cat la suta din Produsul Intern Brut ar trebui destinat modernizarii infrastructurii?
  • Cum ar trebui sa fie mai bine gestionate fondurile europene alocate?
  • Prin ce metode s-ar putea micsora birocratia pentru absorbtia optima a fondurilor structurale si de coieziune precum si pentru a se facilita imprumuturile de la Banca Europeana de Investitii?
  • Ce fel de conciliere intre preocuparile cetatenilor pentru protectia si calitatea mediului inconjurator si nevoia de transport? Care ar fi solutiile rezonabile ?
  • Este pregatita administratia publica din Statele Membre sa aiba o viziune integrata in ceea ce priveste infrastructura de transport (care sa ia in considerare aspectele economice, sociale, ecologice si de amenajare a teritoriului) ?

Domnul Jean-Eric Paquet din cadrul Directoratului General pentru Transport al Comisiei Europene a venit in concluzie cu urmatoarele precizari:

Comisia Europeana trebuie sa se concentraze pe realizarea infrastructurii trasnsfrontaliere care sa asigure interconectarea intre infrastructurile exixstente sau in curs de a fi realizate in Statele Membre. Pentru realizarea obiectivelor ambitiaoase ale Uniunii Europene in domeniul transporturilor sunt necesare sume enorme. Astfel, Comisia a identificat ca pana in 2030 vor fi necesari aproximativ 1.5 trilioane de euro. Pana in 2020, pentru TEN-T vor fi necesari 500 de miliarde de euro iar pentru infrastructura de baza aproximativ 250 de milioane de euro. Toate acestea fac necesara diversificarea surselor de finantare pentru proiectele din domeniul transporturilor prin atragerea investitorilor privati si conceperea unor instrumente fiscale dedicate, sau promovarea unor initaiative de tipul: European 2020 Project Bond Initiative care sunt sprijinite si de Banca Europeana de Investitii.

Pentru mai multe informatii in limba engleza despre acest eveniment < click aici >.

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design