Presedintele FEDERATIEI SINDICATELOR TRANSPORTATORILOR FEROVIARI din ROMANIA – Maxim Rodrigo Gabriel, raspunde unui membru de sindicat ce efecte are rectificarea bugetara din luna septembrie in minus cu 90.521 lei la CFR Calatori pe anul 2017. http://www.fstf.ro/?p=1908
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 
23 februarie 2012

Sesiunea Plenara a Comitetului Economic si Social European

Sinteza  inetrventiei  dlui. Dumitru Fornea, reprezentantul CSN MERIDIAN in CESE, in prezenta dlui Joaquin Almunia, Vicepresedintele Comisiei Europene si Comisarul European pentru Concurenta.


Stimate domnule Comisar,

Salut prezenta dumneavoastra la Sesiunea Plenara a Comitetului Economic si Social European. Este o mare oportunitate pentru organizatia noastra sa participam in aceasta dezbatere cu privire la reforma ajutorului de stat in Uniunea Europeana.

Interventia mea se va concentra asupra regimului si perspectivelor de acordare a ajutorului de stat pentru minele de carbune din UE dar tema poate fi extrapolata si altor arii de interes pentru organizatiile sindicale, cum ar fi transporturile feroviare sau industria de aparare,etc.

La nivel comunitar se vorbeste mult despre o perspectiva energetica 2050, “verde”, ceea ce ar trebui tradusa, dupa opinia unora, in excluderea carbunelui din mixul energetic european. Aceasta imagine nu corespunde insa cu situatia reala din multe state membre, in care electricitatea este generata inca prin arderea carbunelui: 40% in Germania, 56% in Republica Ceha, 90 % in Polonia. In lume, proportia energiei produse prin intermediul carbunelui, este si mai mare, mai ales in state consumatoare de energie cum ar fi: SUA, China, Rusia, India, Brazilia.

Rezervele de carbune, sunt printre cele mai mari daca ar fi sa le comparam cu alte surse de energie primara. In unele state, depasesc 200 de ani. Acesta este si unul dintre motivele pentru care multe state nu-si permit sa nu ia in calcul carbunele in generarea energiei electrice si termice.

In acest context, probabil ca ar fi mai constructiv si realist sa ne concentram eforturile pentru a investi in cercetarea si producerea unor sisteme de combustie a carbunelui cu emisii scazute de carbon decat sa ne blocam in ideea de a demoniza carbunele si de-al exclude ca optiune energetica.

Se vorbeste despre faptul ca exista o mare problema cu competitivitatea carbunelui extras in statele membre, singurul criteriu de comparatie, fiind insa, pretul carbunelui european. Nu se pune niciodata in discutie modul in care se formeaza pretul carbunelui din importul extracomunitar. Multe din tarile exportatoare nu au prevazute scheme de limitare a ajutorului de stat iar UE nu monitorizeaza sumele acordate sub forma de ajutor de stat pentru productia carbunelui importat. In multe state, conventii de baza ale Organizatiei Internationale a Muncii sau ale Organizatiei Internationale a Comertului nu sunt respectate. Cu toate acestea, carbunele astfel produs este considerat competitiv de catre Comisia Europeana!

In reglementarea ajutoarelor de stat petru productia de huila in UE au existat mai multe etape legislative care au avut sau inca mai au un efect deosebit de important asupra acestui sector:

  • Tratatul privind Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului care a expirat in 2002 si care a determinat elaborarea Regulamentului CE nr. 1407/2002 cu privire la ajutoarele de stat pentru industria carbonifera, ce la randu-i a expirat la data de 31 decembrie 2010.

  • Decizia Consiliului UE din data de 10 decembrie 2010 cu privire la ajutoarele de stat destinate facilitarii inchiderii minelor de carbune necompetitive.

Teza finalista din ultimul act de reglementare al Comisiei – Decizia Consiliului din 10.12.2010, prin care se stabileste anul 2018, ca data limita pentru acordarea ajutorului de stat (si numai pentru inchiderea minelor necompetitive), trezeste ingrijorare in randul sindicatelor miniere si a lucratorilor din sector.

Comitetul Economic si Social European si-a exprimat opinia cu privire la acest subiect printr-un aviz in care argumentele si recomandarile facute Comisiei corespund cu pozitia organizatie sindicale din care provin.

In Romania, pana si pentru acordarea ajutorului de stat in conditiile Deciziei mai sus amintite, au existat unele intarzieri si probleme care au atras nemultumirea minerilor. In sfarsit, la data de 22 februarie 2010, Comisia a autorizat guvernul roman, sa poata acorda ajutoare de stat in valoare de 270 milioane de euro, pentru facilitarea inchiderilor minelor de carbune necompetitive.

Cu toate acestea, perspectivele exploatarilor de huila sunt sumbre atat in Romania, cat si in Spania. Lucratorii se intreaba ce sa va intampla dupa 2018.

Intrebarea adresata domnului Comisar:

Avand in vedere cele mai sus mentionate, credeti ca ar fi posibil ca institutiile europene abilitate sa-si reconsidere decizia privind regimul ajutorului de stat pentru carbune si sa aiba o pozitie mai flexibila asupra acestui subiect?!


Raspunsul dlui Almunia:

“Comisia Europeana este constienta ca subiectul in discutie este unul delicat pentru cateva state membre, in special Spania si Romania, deoarece este in joc existenta a catorva mii de locuri de munca, in zone monoindustriale care depind de activitatile de extragere a carbunelui. Pe de alta parte, situatia in care pretul carbunelui produs in aceste bazine carbonifere este mult mai mare decat pretul carbunelui importat, nu mai poate continua. Este nevoie ca minele respective sa devina competitive iar in caz contrar sa fie supuse unor programe de inchidere si ecologizare pentru care este posibil sa fie acordate ajutoare de stat. De asemenea, este permisa acordarea ajutorului de stat pentru implementarea unor masuri sociale care ar fi necesare in contextul incetarii activitatilor unor mine. La momentul actual, Comisia Europeana nu vede niciun motiv pentru prelungirea si dupa 2018 a perioadei in care se poate acorda ajutoare de stat pentru aceste unitati.”

Continut actualizat: Minuta sesiunii plenare CESE din 23 februarie 20122 < click aici >


 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design