Federatia Agro Propact a organizat la Tulcea, vineri, 14 iulie 2017, un atelier la care au participat reprezentanti ai Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale M.A.D.R si salariati din cadrul Oficiilor judetene pentru Studii Pedologice si Agrochimice O.S.P.A. Cu acest prilej, domnul Costel Ichim, Presedintele Federatiei Agro Propact, le-a prezentat participantilor actiunile si succesele obtinute de Federatie cu sprijinul CSN MERIDIAN si al MADR, in ceea ce priveste recunoasterea reala a statutului profesional al salariatilor OSPA, aceasta traducându-se intr-o salarizare corespunzatoare conform competentelor si utilitatii activitatii. Domnul Maricel Floricel Dima, Secretar de Stat in cadrul MADR, a transmis mesajul domnului Ministru, prin care s-au asigurat salariatii OSPA de sprijinul si recunoasterea ministerului. Domnul Dima a solicitat accelerarea activitatii pentru parcelarea pasunilor, precum si o mai mare implicare a OSPA in utilizarea fondurilor europene. Dumitru Fornea, reprezentantul CSN MERIDIAN in Comitetul Economic si Social European, a prezentat mesajul domnului Ion Popescu, presedintele confederatiei.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Vineri, 23 martie 2012, la sediul INFOEUROPA s-a desfasurat reuniunea Comisiei de Dialog Social de la nivelul Ministerul Afacerilor Europene. Temele de dezbatere pe agenda reuniunii au fost:

  1. Proiectul de Ordonanta de urgenta a guvernului privind masuri pentru intarirea capacitatii administrative a autoritatilor responsabile cu gestionarea instrumentelor structurale;
  2. Optiuni privind implementarea de catre Romania a prevederilor Tratatului privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in Uniunea Europeana si Monetara;

Lucrarile sedintei de Dialog Social au fost conduse de dl. Leonard Orban, Ministrul Afacerilor Europene.

Cu privire la primul punct de pe ordinea de zi:

Proiectul de Ordonanta de Urgenta a Guvernului:

Ministerul Afacerilor Europene a publicat pe 20 martie 2012 spre consultare un proiect de Ordonanta de Urgenta pentru intarirea capacitatii administrative a autoritatilor responsabile cu gestionarea instrumentelor structurale. Pentru nota de fundamentare < click aici >.

Prin aceasta Ordonanta, Ministerul Afacerilor Europene incearca sa rezolve una dintre problemele din sistemul gestionarii fondurilor structurale si de coeziune, aceea a insuficientei personalului din structurile care gestioneaza aceste fonduri.

In mod concret, actul normativ propune ca institutiile si autoritatile publice in cadrul carora sunt organizate structuri care au atributii de coordonare si gestionare a instrumentelor structurale sa poata angaja personal suplimentar, in afara numarului maxim de posturi aprobat si fara sa fie conditionate de existenta unor posturi vacante.

Angajarea de personal ar urma sa se faca exclusiv pentru realizarea atributiilor referitoare la gestionarea fondurilor structurale si de coeziune, pe o perioada determinata de maxim 36 de luni, in baza unui contract individual de munca.

In nota de fundamentare a proiectului de OUG, Ministerul Afacerilor Europene explica faptul ca bugetul de stat nu ar urma sa fie incarcat cu costuri suplimentare, remunerarea noilor angajati urmand sa se faca exclusiv din fondurile europene, in baza proiectelor pe asistenta tehnica contractate de autoritatile/institutiile respective.

Dezbaterile din cadrul CDS pe aceasta tema:

Partea patronala nu a avut observatii la textul propus de Guvern pentru aceasta ordonanta dar a ridicat urmatoarele probleme de ordin general:

  • Situatia firmelor de consultanta care sunt favorizate politic
  • Performanta si eficienta resurselor umane angajate in evaluarea, aprobarea si monitorizarea proiectelor

La sedinta, din partea organizatiilor sindicale, au participat reprezentanti ai CSN MERIDIAN si ai CNSLR FRATIA.

Partea sindicala a atras atentia asupra urmatoarelor aspecte:

Organizatiile sindicale considera ca sunt necesare masuri pentru intarirarea capacitatii administrative a autoritatilor responsabile cu gestionarea instrumentelor structurale, insa acestea nu trebuie luate de azi pe maine si fara evaluarea detaliata a impactului acestora. La prima vedere, propunerile facute de guvern in proiectul de ordonanta raspund acestei nevoi urgente de a se face ceva pentru a se imbunatati in cel mai scurt timp posibil rata de absorbtie a fondurilor europene puse la dispozitia Romaniei. Sindicatele au atras atentia insa ca implementarea cu succes a actul normativ s-ar putea lovi de unele obstacole si provocari:

In primul rand, in Romania problema absorbtiei fondurilor europene si a eficientei administratiei publice este o problema sistemica care se traduce in faptul ca degeaba se suplimenteaza resursele umane si materiale intr-un anumit punct al lantului birocratic (de decizie), daca nu se ia in considerare eficienta sistemului functionarilor publici in ansamblul sau. La nivelul autoritatilor publice implicate in gestionarea fondurilor europene nu exista o viziune integrata si interdisciplinara cu privire la modul de aplicare a regulilor pe care insasi aceste organisme si  le-au stabilit. Aceleasi reguli sunt interpretate diferit  de o autoritate sau alta iar nu de putine ori regulile se schimba chiar in timpul jocului.

Tratarea diferentiata a personalului suplimentar fata de actualii salariati din aceste institutii de gestionare a fondurilor publice va genera unele fustrari si situatii conflictuale in cadrul autoritatilor de gestionare a proiectelor care ar pute sa conduca la perturbari ale activitatii acestor organisme si drept urmare, la efecte contrare celor dorite prin propunerea de ordonanta de urgenta a guvernului.

Astfel,

Conditiile maxime de salarizare propuse pentru personalul angajat pe perioada determinata sunt mult mai atractive decat pentru functionarii publici care lucreaza deja in sistem. Astfel, in art 4 al propunerii de ordonanta de urgenta „Valoarea maxima lunara a salariului brut acordat persoanelor angajate in temeiului prezentului act normativ este urmatoarea: a) pentru gradul de asistent – 5 000 lei; b) pentru gradul principal -  7 000 de lei; c) pentru gradul superior – 10 000 lei.”

Mai mult articolul art. 10, prevede ca „personalul incadrat in institutiile publice in cadrul carora sunt organizate autoritatile desemnate prin HG nr. 457/2008, nu se poate suspenda din functia detinuta la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pentru a deveni personal contractual in conditiile reglementate de prezentul act normativ.” Daca angajatii deja existenti nu vor beneficia efectiv de prevederile Legii 490/2005 privind stimularea financiara a personalului care gestioneaza fonduri comunitare, articolul respectiv se va traduce in fapt prin „incurajarea” acestora sa demisioneze din prezentele pozitii si sa aspire (cum este si normal) la ocuparea posturilor propuse a fi infiintate prin prezenta ordonanta de urgenta.

Pe langa potentiala bulversare care ar putea aparea in acest context, mai sunt si unele ingrijorari cu privire la garantarea obiectivitatii si integritatii sistemului de selectie a personalului incadrat pe baza acestei ordonante de urgenta. In cadrul procesului de recrutare trebuie sa se acorde sanse egale tuturor persoanelor care au pregatirea solicitata chiar daca personalul deja angajat si „demisionat” ca urmare a acestei ordonante de urgente ar parea sa fie candidatul perfect pentru ocuparea acestori noi posturi.

In concluzie partea sindicala prezenta la reuniunea CDS:

Considera ca ordonanta de urgenta pusa in discutie ar putea reprezenta o parte a solutiei pentru accelerarea absorbtiei fondurilor europene insa cu conditia luarii in considerare a aspectelor mai sus relatate.

Ca o masura de evitare a migrarii personalului din functia publica catre oportunitatile noi create prin aceasta noua ordonanta de urgenta, guvernul trebuie sa foloseasca mai eficeient resursele umane existente si sa gaseasca formulele financiare (europene sau nationale) necesare pentru stimularea acestora cel putin pana la nivelul propus in ordonanta de urgenta pentru personalul suplimentar.

Reactia dl. Leonard Orban, Ministrul Afacerilor Europene:

Actul normativ este necesar pentru accelerarea ritmului de absorbtie a fondurilor comunitare si se doreste ca prin masurile propuse sa se raspunda si unor solicitari venite chiar din partea partenerilor sociali. De exemplu: reducerea la 40 de zile a termenului de procesare a cererilor de rambursare.

Initiativa reprezinta o solutie temporara aplicabila doar in zonele in care este nevoie. Nu exista inca nicio solutie pentru a duce in sus salarizarea functionarilor publici. Plafonul stabilit prin art. 4 din popunerea de ordonanta de urgenta reprezinta un plafon maxim care a fost corelat cu alte limite de eligibilitate.

Personalul suplimentar angajat conform ordonantei de urgenta va fi platit exclusiv prin intermediul proiectului facut special pentru acest scop si finantat prin intermediul fondurilor pentru asistenta tehnica. Statul roman va trebui sa contribuie cu o anumita cota la cofinantarea acestui proiect.  

Al doilea punct de pe ordinea de zi

Dezbaterile referitoare la Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in Uniunea Economica si Monetara si optiunile Romaniei pentru implementarea prevederilor tratatului au avut ca baza documentul informativ al Ministerului Afacerilor Europene cu titlul: Nota referitoare la Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in Uniunea Economica si Monetara - Optiuni privind implementarea de catre Romania a prevederilor Tratatului.

Ministrul Afacerilor Europene a facut unele precizari:

Tratatul s-a nascut in contextul crizelor financiare si economice succesive care au afectat lumea dar in special Uniunea Europeana.

Se doreste ca prin Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in Uniunea Economica si Monetara sa se consolideze procesul de guvernanta europeana

Exista rezistenta mare la acest tratat din partea unor tari cum este Republica Ceha si Olanda.

Initial, cand s-au inceput negocierile la acest tratat s-a considerat ca prevederile sale vor fi aplicate doar UE 17. Guvernele Romaniei si ale Poloniei au facut presiuni pentru ca si aceste state sa poata semna acest tratat, motivatia principala fiind evitarea pericolului de crestere a decalajului intre statele membre ale UE.  

Romania si-a propus sa adere la zona EURO in 2015 desi se pare ca nu indeplineste toate conditiile pentru a fi membra a acestei zone decat in 2017.

Organizatiile sindicale si patronale prezente au ridicat urmatoarele probleme cu privire la acest subiect:

Ideea principala a tratatului este corecta: Statele Membre ale UE, nu trebuie sa mai continue sa traiasca peste posibilitatile lor.

Pana la momentul actual nu exista inca un studiu de impact cu privire la efectele economice si sociale ale tratatului in Romania.

Tratatul acesta reprezinta un alt factor restrictiv, pe langa celelalte acorduri pe care le are Romania cu FMI si cu UE, in  materie de cheltuieli publice, fapt ce poate sa constituie un obstacol pentru:

  • demararea unor proiecte de modernizare a infrastructurii  
  • finantarea programelor de investitii in unitatile economice aflate inca in proprietatea statului
  • mentinerea unor locuri de munca in sectoarele economice considerate de catre FMI sau UE ca fiind „ineficiente din punct de vedere economic ”, cum ar fi de exemplu extractia huilei sau unele activitati din industria de aparare
  • salarizarea decenta a persoanelor care lucreaza in sectorul public

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design