Proiectul legii salarizarii unitare a fost publicat de PSD pe pagina de web a partidului, luni, 10 aprilie 2017.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

In perioada 20-21 martie 2012, la Bruxelles, Comitetul Economic si Social European, a sarbatorit 50 de ani de Politica Agricola Comuna. Evenimentul a fost onorat de prezenta  dlui. Dacian Ciolos, Comisarul European pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala.  

Anul acesta institutiile europene celebreaza 50 de ani de Politica Agricola Comuna (CAP - Common Agricultural Policy). In acest context, la nivel european, sunt programate o serie de manifestari, conferinte, seminarii, expozitii etc.

Pentru a marca aceasta aniversare si pentru a atrage inca odata atentia asupra rolului important al fermierilor si agriculturii, Comitetul Economic si Social European a organizat in acest context, o conferinta de o zi si jumate la care au fost invitati sa participe actori relevanti din sectorul agricol si din cadrul organizatiilor responsabile cu dezvoltarea rurala - reprezentanti ai Comisiei Europene (inclusiv Comisarul Ciolos), reprezentanti ai unor organizatii internationale de profil, reprezentanti ai organizatiilor societatii civile active in agricultura, reprezentanti ai organizatiilor de consumatorii sau asociatii reprezentand diverse interese ale regiunilor rurale.

Politica Agricola Comuna a provocat in ultimii 50 de ani dezbateri aprinse in lumea agricultorilor din statele membre ale Uniunii Europene. Majoritatea participantilor la eveniment au intarit faptul ca obiectivul principal al agriculturii este sa asigure hrana populatiei. Independenta alimentara reprezinta un joc strategic fundamental pe care statele europene trebuie sa si-l asume pentru ca bunastarea generala in Europa sa poata fi mentinuta si in perspectiva 2014-2020.

Provocarile PAC in Europa sunt determinate in principal de conditiile diferite in care se face agricultura in cele 27 state membre ale UE. Principala dificultate pentru implementarea armonioasa a Politicii Agricole Comune pe intreg teritorul Uniunii, vine din faptul ca ultimele 12 state membre care s-au alaturat UE, au facut-o fara sa prevada cresteri semnificative pentru bugetul PAC si fara sa aiba o programare bugetara multianuala corespunzatoare.

Principiile cheie ale PAC  ar trebui sa fie:

  • Echilibrul

  • Flexibilitatea

  • Pragmatismul

  • Simplificarea

  • Transparenta

  • Consensusul

  • Eficienta

Interventia domnul Dacian Ciolos, Comisarul European pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala

In interventia sa, domnul Ciolos, a prezentat propunerile Comisiei pentru Politica Agricola Comuna 2014 -2020 si a afirmat ca nu este in interesul agricultorilor sa fie impotriva acestor masuri.

Comisia doreste sa vine cu un document care sa sprijine dezbaterile publice inainte de adoptarea formei finale de Parlamentul European.

Avem cateva cifre care demonstreaza ca avem nevoie cu adevarat nevoie de aceste masuri daca dorim ca agricultura europeana sa faca fata provocarilor legate de fertilitatea solului si biodiversitate. In fiecare zi, la nivel european se pierd cel putin 175 de hectare pe zi ca urmare a tratamentelor de fertilizare sau datorita urbanizarii. Aceasta este o cifra minimala deoarece doar in cazul Germaniei sunt 70 de ha/zi iar in cazul Frantei 100 ha/zi  care dispar datorita avansarii oraselor in zonele rurale. Exista o pierdere semnificativa de suprafata agricola datorita modului in care este conceputa politica de urbanizare si de constructie a infrastructurii in unele state membre.

Politica Agricola Comuna in curs nu a reusit sa readuca in productie o suprafata de 4-4.5 milioane de hectare. Din acest motiv, in noua propunere a Comisiei, un aspect important il reprezinta sanctiunile pentru suprafetele necultivate. Un element de noutate il reprezinta si faptul ca 7% din zonele de interes ecologic pot sa fie eligibile acum pentru finantare prin intermediul PAC.

Cu privire la instrumentele de piata, se poate spune ca sunt insuficiente. Ceea ce s-a propus este o noua etapa de redefinire a rolului mecanismelor de gestiune a pietelor. In aceasta optica si logica se lucreaza acum la nivelul Comisiei Europene. Uniunea Europeana a eliminat la un moment dat unele mecanisme de piata dar s-a constatat ca acest lucru nu a fost benefic. Comisia este in curs de a reconsidera prin aceasta reforma, anumite mecanisme de piata care sa asigure un lant de securitate orizontal pentru agricultura europeana. Dincolo de asta, se doreste sa se dea un semnal clar cu privire la rolul pe care organizatiile de producatori agricoli si organizatiile interprofesionale ar putea sa-l joace in viitor in gestionarea pietelor.

Directoratul General pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala considera ca in viitor trebuie sa fie gasita o alta filosofie dupa care sa functioneze pietele. In acest sens sunt unele intrebari:

  • Care trebuie sa fie proportia intre rolul autoritatilor publice si a rolul actorilor economici in gestionarea pietelor?

  • Cum sa fie partajat rolul autoritatilor publice si al organizatiilor de producatori pentru ca pietele agricole sa functioneze mult mai bine si mai echitabil decat o fac acum?

Pentru sectorul viticol s-a decis sa se creeze un group ad-hoc care sa discuta cu privire la drepturile de suprafata ce poata fi plantata cu vita de vie. Pentru sectorul fructe si legume, se doreste ca pana la anul  sa se vina deasemenea cu masuri care sa imbunatateasca functionarea pietelor pentru aceste produse. Pentru lapte s-au venit cu masuri in cadrul unui pachet dedicat acestui produs iar pana in 2014 se doreste sa se vina cu alte propuneri

Comisia a adoptat recent o “Comunicare pe tema unui parteneriat european privind inovarea in sectorul agricol si agroalimentar”, deoarece considera ca cercetarea si inovarea in acest domeniu trebuie sa reprezinte o prioritate pentru toate statele membre.

Se spera ca aceasta abordare sa fie sprijinita de Consiliul Uniunii Europeane. Parteneriatul are rolul de a asigura legatura intre politica de cercetare europeana, care are alocata la acest moment un buget dedicat pentru agricultura, si Politica Agricola Comuna, care in special datorita unor masuri pentru dezvoltarea rurala, trebuie:

  • sa stimuleze agricultorii si sa aplice in practica rezultatele obtinute prin intermediul programelor de cercetare,

  • sa stimuleze mai bine inovarea si sa lucreze mai bine impreuna cu institutiile de cercetare si agricole de profil.

Consultarea cu societatea civila nu este pasiva in aceasta faza a reformei PAC deoarece chiar in luna iulie Comisia intentioneaza sa organizeze o conferinta care sa continuie discutiile de la conferinta organizata anul precedent in aceeasi luna, in care s-au dezbatut orientarile politicii comune agricole. In iunie, anul acesta, se doreste sa se dicute cu reprezentantii societatii civile cu privire la propunerile legislative facute de Comisia Europeana, pentru a vedea cum sunt percepute aceste masuri de catre reprezentantii diferitilor actori ai societatii civile si a le da posibilitatea de a se exprima intr-un moment cheie al fazei decizionale.

Din toamna, Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene, impreuna cu Comisia, va intra in faza de decizie finala, daca va exista o pozitie comuna asupra bugetului alocat pentru finantarea PAC 2014 - 2020. Iulie 2012, reprezinta un moment favorabil pentru ca societatea civila sa aiba ocazia inca o data sa-si exprime punctul de vedere asupra formei noii Politici Agricole Comune ce este gata spre a fi aprobata iar pentru Comisie, discutiile ii vor permita sa clarifice aspectele punctuale care preocupa organizatiile de agricultori.

Reprezentantii organizatiilor de agricultori din CESE au pus in discutie urmatoarele aspecte:

  • O prima problema este legata de modul in care sunt distribuiti banii si viteza cu care se poate face acest lucru datorita unor sisteme administrative foarte diferite in ceea ce priveste modul de organizare si eficienta. Sunt necesare de urgenta proceduri administrative simplificate care sa le permita agricultorilor sa se ocupe efectiv de agricultura si nu sa-si piarda timpul cu birocratia din ce in ce mai complexa care insoteste orice ce cerere de finantare.

  • Diferentele de plata intre divese parti ale Europei nu sunt justificate deoarece de multe ori costurile de productie sunt similare intre regiuni care au prevazute sume de sprijin diferite pentru acelasi tip de culturi. Se vorbeste mult despre echitate de tratament in PAC dar se pare ca acest lucru nu este adevarat si ca exista o diferenta destul de mare intre discursul domnului Comisar si masurile pe hartie care se preconizeaza a fi adoptate

  • Redistribuirea fondurilor va insemna ca mai putin bani se vor duce in fermele mai putin productive.

  • Una dintre marile distorsiuni ale pietei  agricole este datorata importurilor masive venite din tari in care se aplica standarde mult inferioare fata de cele solicitate la productie din UE. Lucratorii agricoli si consumatorii agricoli europeni merita aceste standarde inalte. Din pacate, nu exista inca un instrument de control care sa permita verificarea importurilor agricole astfel incat sa fie aplicate aceleasi standarde si produselor agricole de import din tari non-UE.

Comisarul Ciolos a reactionat astfel:

Cu privire la simplificarea procedurilor administrative, Comisia doreste sa existe o echipa la nivelul DG AGRI care sa monitorizeze modul in care statele membre pun in aplicare deciziile noii Politici Agricole Comune. Se doreste sa se publice cazurile de bune practici dar si acelea de rele practici,  constatate in urma monitorizarii facute de catre Comisia europeana.

Nu la fel de mult se poate interveni in ceea ce priveste administrarea comuna pentru programele din cadrul celui de-al doilea pilon sau in flexibilitatea primului pilon, deoarece actiunile respective intra in aria de competenta a statelor membre si reprezinta alegerea exclusiva a acestora.  

Agricultorul european insa, trebuie sa stie foarte bine cine face ce. De exemplu, prin intermediul rapoartelor publicate de catre Comisie, agricultorii din Italia ar putea sa cunoasca faptul ca autoritatile din Gemania sau Marea Britanie fac lucrurile intr-o maniera mai simpla sau dimpotriva, ca in alte parti, lucrurile se fac mai complicat.

Prin aceasta, Comisia va supraveghea mai eficient aplicarea masurilor prevazute in PAC si va putea sa vina cu propuneri de imbunatatire. Comisia va incuraja ca pe baza rapoartelor privind bunele practici sau mal practice sa se organizeze un schimb de experieta intre directorii agentiilor de plati, care de obicei sunt cei care joaca un rol foarte important in aplicarea efectiva a masurilor PAC.

Conferinta directorilor agentiilor de plati care la momentul actual are loc odata pe an va fi extinsa la cel putin doua reuniuni pe an iar pe baza concluziilor rezultate in urma acestor intalniri, si atunci cand va fi necesar, Comisia va propune noi masuri de simplificare.

Prin intermediul acestor instrumente, se doreste ca statele membre sa invete unele de la altele. Deasemenea, Comisia Europeana incurajeaza sa se creeze structuri consultative paralele care sa permita beneficiarilor platilor, sa semnaleze problemele intampinate si sa vina cu propuneri de imbunatatire a procedurilor.  

Organizatiile agricultorilor au fost consultate atat in faza de elaborarea a Politicii Agricole Comune cat si in etapa de elaborare a instrumentelor de implementare. Acestea au fost invitate sa participe intr-un grup consultativ din care a facut parte reprezentanti ai agricultorilor, reprezentanti ai consilierilor agricoli si ai autoritatilor de plati.

Este nevoie de timp pentru schimbarea PAC iar agricultorii au nevoie de timp pentru a se adapta. In sectorul agricol, care are o anumita inertie, nu se pot face lucrurile de azi pe maine. Comisia nu doreste sa revolutioneze aceasta politica ci sa o inscrie pe alta directie.

Cu privire la importurile de produse agroalimentare care nu respecta standardele impuse in procesul de productie din Uniune, se doreste ca in viitoarele acorduri internationale de comert cu produse agricole, alaturi de clauzele fitosanitare, sa sa se abordeze in negociere si aspectele privind standardizarea, normele medioambientale, bunastarea animala. In acest sens, conferinta de la Rio de Janeiro din acest an, poate sa reprezinte o oportunitatea favorabila de a introduce pe agenda internationala problemele semnalate de reprezentantii societatii civile din sectorul agricol. 

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design