Sindicatul National al Lucratorilor din Pedologie si Agrochimie, Federatia Agro Propact si Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN au organizat la Sibiu, in perioada 11-13 septembrie 2017, un seminar pentru informarea si instruirea salariatilor din Directiile Agricole Judetene (DAJ). Consultarea cu salariatii DAJ-urilor a fost initiata de sindicatele din domeniu, deoarece propunerile si modificarile legislative survenite in ultima perioada, pot aduce schimbari majore in activitatea, salarizarea si functionarea unitatilor subordonate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR). In acest context, temele fanion care au dominat dezbaterile de la Sibiu au fost armonizarea legislatiei in domeniu, imbunatatirea salarizarii, a conditiilor de munca si siguranta locurilor de munca.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Luni, 14 mai 2012, la sediul Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, s-a desfasurat Comisia de Dialog Social de la nivelul acestui minister. Discutiile, la care au participat partenerii sociali reprezentativi la nivel national, au fost conduse de dl. Liviu Marian Pop, Ministrul delegat pentru dialog social. CSN MERIDIAN a fost reprezentata la dezbateri de dl. Ion Albu, Presedinte Executiv si dl. Dumitru Fornea, responsabil relatii internationale.

Pe ordinea de zi au fost initial urmatoarele puncte:

1. Planul national privind locurile de munca

2. Prezentarea Programului de Guvernare 2012 – Capitolul 14 – Munca, Familie si Protectie Sociala

Ulterior, la ordinea de zi a invitatiei initiales-au mai adaugat alte doua puncte:

3. Ordonanta de urgenta privind stabilirea unor masuri de restituire a unor contributii de asigurari sociale de sanatate

4. Ordonanta de urgenta privind aprobarea unor masuri pentru recuperarea reducerilor salariale

Primul punct de pe ordinea de zi:

Guvernul Romaniei doreste ca in regim de urgenta sa discute cu partenerii sociali si sa adopte “Planul National privind Locurile de Munca”, in contextul in care, Consiliul European, prin Declaratia Membrilor din 30 ianuarie 2012: “Spre o consolidare favorabila a cresterii economice si a imbunatatirii ocuparii fortei de munca “, a stabilit ca “fiecare stat membru trebuie sa prezinte, in cadrul programului sau national de reforme, masurile concrete pe care le va lua in vederea abordarii acestor aspecte”( planurile nationale privind locurile de munca).

Angajamentele Consiliului European au fost preluate de Guvernul Romaniei in Programul de Guvernare 2012 -  Capitolul 14 Munca, Familie si Protectie Sociala, care prevede “Cresterea ratei ocuparii  in cadrul grupurilor defavorizate si a somerilor de lunga durata, si in mod special in special  in randul tinerilor.”

Domnul ministru a informat cu privire la stadiul in care se afla proiectul dupa ultimele discutii de la reuniunea din 14 mai 2012 a comisiei tehnice organizata de MMFPS. Planul national privind locurile de munca, in forma actuala, reprezinta o completare a Planului National de Reforma. Termenul este strans datorita faptului ca in termen foarte scurt, propunerea guvernului trebuie inaintata Comisiei Europeane.

Partenerii sociali au ridicat urmatoarele probleme:

Organizatiile sindicale:

  • timpul pentru dezbaterea unei teme de o asemenea amploare este foarte scurt

  • se constata ca la trei saptamani de la ultima discutie cu reprezentantii ministerului pe acest subiect nu s-a modificat nimic si nu s-a luat in considerare observatiile facute de partea sindicala 

  • programul propus de guvern insista foarte mult pe masurile ce privesc tineretul, desi Capitolul 14 - Munca, Familie si Protectie Sociala, se refera nu numai la somajul in randul tinerilor ci si la celelalte persoane care fac parte din grupurile defavorizate, inclusiv somerii de lunga durata.  

  • principala problema cu aceasta propunere legislativa, este ca nu avem o imagine clara asupra resurselor financiare necesare implementarii masurilor prevazute. Nu exista o viziune pragmatica a guvernului cu privire la acest program. Din acest motiv, propunerile facute sunt doar enunturi, fara o sustenabilitate reala.  Partenerii sociali considera ca nu are rost sa se discute pana cand nu se cunoaste bugetul estimativ pe care guvernul doreste sa-l aloce acestei initiative.

Organizatiile patronale:

  • propun ca in program sa fie introduse noi teme de formare profesionala, actualizate la realitatile pietei muncii

  • este nevoie de mai multa transparenta cu privire la acest subiect

  • cu privire la obiective -  mai bine mai putine dar clare si bugetate

  • este nevoie de o serie de masuri active cum ar fi de exemplu reducerea de taxe si impozite  pentru crearea de locuri de munca

  • trebuie sprijinite institutiile, organizatiile, companiile care creeaza locuri de munca. In contextul acordului cu FMI, este clar ca Statul nu mai poate sa creeze locuri de munca.

  • exista tendinta ca guvernul sa-si dea de munca neglijand alte prioritati

Domnul Ministru delegat pentru dialog social:

  • problemele legate de finantare se datoreaza faptului ca fosta guvernare nu a prevazut nici un ban pentru acest capitol

  • toata aceasta saptamana vor avea loc discutii bilaterale intre diferite ministere, cele mai relevante fiind cele intre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si Ministerul Finantelor Publice

  • pana vineri,  18 mai 2012, MMFPS poate veni cu un material care sa clarifice aspectele mentionate de partenerii sociali

  • saptamana viitoare, luni sau marti, se poate convoca o noua sedinta in care propunerea imbunatatita a ministerului va fi supusa dezbaterii.  

Punctul doi de pe ordinea de zi:

Masurile prevazute in Capitolul 14 - Munca, familie si protectie sociala, din Programul de Guvernare pentru 2012, reprezinta o prioritate a MMFPS si a Ministrului delegat pentru dialog social.

Partenerii sociali saluta intentia ministerului de a lucra in parteneriat pentru realizarea masurilor din Capitolul 14 si faptul ca domnul ministru considera o prioritate modificarea Legii dialogului social si a Codului Muncii in scopul restabilirii echilibrului  legislativ in domeniul social. Unele aspecte din acest capitol trebuie sa fie mai bine clarificate si prioritizate deoarece se constata ca atat pentru minister, cat si pentru partenerii sociali este important sa se intreprinda urmatoarele actiuni:

  • Modificarea Legii dialogului social si deblocarea activitatii Consiliului Economic si Social

  • Reanalizarea Codului Muncii si a legii salarizarii unice pentru salariatii bugetari

  • Crearea conditiilor pentru realizarea acordului social cu patronatele, sindicatele si reprezentantii societatii civile

  • Reintregirea salariilor personalului bugetar

  • Reanalizarea acordului tripartit privind evolutia salariului minim brut pentru 2012-2016

  • Restituirea contributiei la fondul asigurarilor sociale de sanatate conform deciziei Curtii Constitutionale.

Partenerii sociali au solicitat implicarea Ministrului pentru rezolvarea problemelor Consiliului Economic si Social. CES-ul trebuie sa fie functional. Pentru aceasta, in primul rand, este nevoie ca in cel mai scurt timp, sa fie nominalizati secretarii de stat in Plenul CES-ului. Apoi trebuie sa se modifice legea si regulamentul.

Organizatiile sindicale l-au informat pe domnul ministru ca nu vor participa la reuniunile CES-ului pana nu se modifica regulamentul ori nu se revine la formula initiala.

Cu privire la procesul de modificare a Legii dialogului social, sindicatele propun desemnarea unor experti care sa conceapa proiectele legislative. S-a sugerat ca unul dintre experti sa fie profesorul Atanasiu.

Referitor la dialogul social la nivel territorial, este nevoie de o circulara prin care sa atrage atentia cu privire la prevederile legale care trebuie sa fie respectate de catre Institutia Prefectului in aceasta materie.

Partea patronala a reclamat faptul ca Parlamentul nu ar trebui sa aiba niciun rol in alegerea presedintelui CES. Fiecare organizatie patronala ar trebui sa aiba un loc In CES. Modul in care se va asigura participarea societatii civile in CES, ramane un mister. Cum se vor selecta organizatiile si persoanele ce vor ocupa pozitiile dedicate ong-urilor?

In cadrul organizatiilor patronale nu exista un consens cu privire la forma actuala a Legii dialogului social. Acest lucru trebuie luat in considerare atunci cand se spune ca se va reusi modificarea legii intr-un interval scurt de timp. Trebuie lucrat temeinic si evitat ca lucrurile sa se faca pompieristic. In mod normal, elaborarea unei legi nu se poate face intr-un termen mai mic de 6 luni.  

Domnul ministru delegat pentru dialog social:

  • exista un acord politic pentru modificarea legii dialogului social

  • acum este momentul de a veni cu propuneri de modificare a legii dialogului social 

  • marti, 15 mai 2012, se finalizeaza auditul cu privire la eficienta dialogului social dupa un an si jumatate de activitate. Documentul va fi prezentat public de catre ministru

  • este nevoie sa reglementam dialogul social si relatiile industriale prin intermediul urmatoarelor legi: legea organizarii partenerilor sociali, legea contractelor colective, legea conflictelor colective, legea ces-ului

  • referitor la procedura de dezbatere: in doua saptamani partenerii sociali trebuie sa se puna de acord  cu privire la proiecte de legi care vor modifica actuala Lege a dialogului social. In doua saptamani ministerul trebuie sa faca cele 4 propuneri legislative. Urmeaza apoi ca proiectele legislative sa fie dezbatute timp de doua saptamani  in sedintele de dialog social de la nivelul prefecturilor. Daca se respecta termenele legale, este posibil ca ordonanta de urgenta sa fie emisa pe 20 iunie

  • Daca pana la sfarsitul saptamanii viitoare, partenerii sociali nu se pun de acord cu privire la aceste legi, ministrul va fi nevoit sa spuna public ca partenerii sociali nu sunt pot sa ajunga la un consesns.

  • Prima intalnire a grupului tehnic de lucru va fi miercuri, 16 mai 2012, la ora 14.00. Grupul va fi compus din persoanele nominalizate de organizatiile sindicale si patronale reprezentative. S-a decis ca fiecare organizatie reprezentativa sa poata avea dreptul la un membru cu drept de vot plus un supleant.

Punctele trei si patru de pe ordinea de zi:

Ordonanta de urgenta privind stabilirea unor masuri de restituire a unor contributii de asigurari sociale de sanatate < click aici > . Nota de fundamentare < click aici >;

Ordonanta de urgenta privind aprobarea unor masuri pentru recuperarea reducerilor salariale < click aici >. Nota de fundamentare < click aici>.

Ministerul asteapta, in cel mai scurt timp posibil, observatiile partenerilor sociali.


Minuta reuniunii, realizata de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale < click aici >.

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design