Proiectul legii salarizarii unitare a fost publicat de PSD pe pagina de web a partidului, luni, 10 aprilie 2017.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Miercuri, 16 mai 2012, la sediul Infoeuropa s-a desfasurat reuniunea Comisiei de Dialog Social de la nivelul Ministerului Afacerilor Europene. Dezbaterile au fost moderate de ministrul Leonard Orban.

Urmatoarele puncte au fost pe ordinea de zi:

  1. Negocierile privind viitorul buget al UE 2014-2020;
  2. Proiectul de HG pentru organizarea si functionarea cadrului partenerial instituit in vederea accesarii si implementarii fondurilor comunitare in perioada 2014-2020;
  3. Diverse (s-a cerut transmiterea de catre partenerii sociali a hotararilor judecatoresti definitive privind reprezentativitatea acestora si s-a discutat despre situatia POSDRU)


Primul punct de pe ordinea de zi

Domnul Orban, apoi un reprezentant al ministerului, au prezentat perspectiva financiara multianuala 2014-2020 si stadiul negocierilor de la nivelul Consiliul Uniunii Europene pe tema viitorului buget. In fisa de informare pe care ministerul a inaintat-o, s-a prezentat arhitectura perspectivelor financiare si pozitia manifestata de Romania.

Interventia reprezentantilor guvernamentali au relevat urmatoarele aspecte:

  • Strategia 2020 este cea care stabileste directiile pe care se vor face viitoarele alocari financiare la nivel comunitar

  • Pozitia tarii noastre privind perspectiva financiara 2014-2020 a fost conturata in urma consultarilor interinstitutionale si pe baza unor studii de impact

  • Se constata o imbunatatire a statutului nostru de tara beneficiara neta a fondurilor europene, desi mai sunt multe de facut pentru a ajunge la nivelul optim   

  • Pentru perioada 2007-2013, Comisia a dedicat Romaniei, o alocatie bugetara de 35 de miliarde de euro, in timp ce tara noastra contribuie anual la bugetul UE cu aproximativ un miliard de euro

  • De la 1 ianuarie 2007, Romania a contribuit la bugetul UE cu 6,7 miliarde iar de la bugetul UE a primit aproximativ 13 miliarde de Euro.Soldul net este de 6.6 miliarde de Euro. Din 13 miliarde de euro, 9 miliarde de euro au reprezentat plati facute pentru FEDER, FSE, etc -  in cazul acestora, rata de absorbtie a fost in jur de 25%

  • In cazul Fondurilor de Coieziune, rata medie de absorbtie a fost insa mult mai mica, de aproximativ 5%  iar la ora actuala este de aproximativ 9% Avem sansa sa atingem 20 % rata de absorbtie la sfarsitul acestui an pentru Fondul de Coieziune daca nu apar alte probleme

  • In ceea ce priveste Politica Agricola Comuna, avem un nivel de absorbtie de aproximativ 65 %. Pana in 2016, se doreste sa se ajunga la rata de absorbtie de 100%. 

  • Obiectivul principal este ca raportul dintre sumele pe care le viram Comisiei Europene si cele pe care la incasam de la aceasta sa fie net favorabil Romaniei
  • Principala batalie la nivel european pentru statele membre, se da in jurul cuantumului contributiei de tara ce trebuie virat Comisiei in perioada 2014-2020. Statele care sunt contributoare nete la Bugetul U.E., invoca contextul economic si financiar dificil, si propun reduceri ale bugetului european alocat pentru cei sapte ani, cu 80, 90, 130 miliarde de euro, din cele aprox 1025 miliarde de euro pe care ar vrea Comisia Europeana sa la aiba la dispozitie. Se asteapta ca acest lucru sa afecteze in primul rand masurile destinate cresterii inteligente si coieziunii, precum si un alt domeniu deosebit de important pentru Romania: programul de sprijin comunitar pentru agricultura

  • Guvernul Romaniei incearca sa descurajeze viitoarele propuneri de reducere venite din partea statelor membre iar daca se va face o ajustare a cheltuielilor, reducerile ar trebui sa se faca la toate capitolele, astfel incat sa nu se afecteze prea mult bugetul destinat politicii de coieziune si sprijinul financiar alocat Politicii Agricole Comune

  • Pentru consolidarea unei aliante politice intre guvernele din statele membre care au o viziune apropiata de pozitia Romaniei, la 1 iunie 2012, la Bucuresti, va fi organizata o conferinta a Ministrilor cu atributii in afacerile europene din statele care doresc sa sprijine politica de coieziune. 

  • Dintre statele net contributoare, cea mai nefavorabila pozitie vine din partea Guvernului Marii Britanii care prin intermediul premierului David Cameron, si-a exprimat deja pozitia clara in sensul reducerii drastice a bugetului UE

  • In acest context se manifesta doua tipuri de abordari in randul statelor membre care pot sa afecteze interesele tarii noastre daca nu se ajunge la o solutie de compromis: pe de o parte sunt intentiile statelor mari care doresc sa se reduca fondurile destinate altor capitole dar nu si bugetul pentru agricultura iar pe de alta parte, este pozitia statelor care solicita sa se faca o legatura intre ratele de absorbtie actuale si viitoarele alocari

  • Obiectivul Guvernului Romaniei este de a influienta la nivelul grupului din Consiliu numit “Prietenii Presedintiei “si in COREPER anvelopa financiara europeana pentru tara noastra. In contextul actual, obiectivul de a fi intr-o pozitie finaciara mai favorabila este complicat dar nu imposibil. Succesul negocierilor va depinde foarte mult de situatia din Grecia, Spania, Franta, precum si de evolutiile din Zona Euro

  • Romania are un avantaj ciudat in aceasta dezbatere europeana – faptul ca se afla inca mult sub media europeana in ceea ce priveste dezvoltarea si politica de coieziune. Ori la nivelul Comisiei si nu numai, exista o pozitie unanima ca fondurile comunitare trebuie sa favorizeze regiunile mai sarace ale UE.


Punctul doi de pe ordinea de zi

Guvernul Romaniei, prin Ministerul Afacerilor Europene, propune un proiect de Hotarare de Guvern pentru organizarea si functionarea cadrului partenerial instituit in vederea accesarii si implementarii fondurilor comunitare in perioada 2014 – 2020.

Se intentioneaza ca prin intermediul acestei initiative legisaltive sa se reglementeze un cadru partenerial prin care organizatii publice si private sa poata contribui la stabilirea, monitorizarea si evaluarea obiectivelor nationale de dezvoltare, corespunzatoare domeniilor de interventie finantate prin fonduri nationale publice si private, precum si prin fondurile europene alocate Romaniei in vederea atingerii obiectivelor de crestere inteligenta, durabila si favorabila incluziunii in perioada 2014-2020.

Cu alte cuvinte, se incearca stabilirea unei arhitecturi institutionale pentru asigurarea cadrului de dezbatere la nivelul intregii societati, pentru identificarea domeniilor prioritare si a nivelului finantarii acestora, pentru o perioada de sapte ani, incepand din 2014. Pentru ca acest sistem de consultare( parteneriat) sa fie pe deplin operational chiar din primul an al viitorului exercitiu financiar, este necesar sa se stabileasca in regim de urgenta cadrul de reglementare legislativa. In acest context vine aceasta propunere de HG.

Documentele pe baza carora s-au purtat discutiile:

Pozitia scrisa a CSN MERIDIAN, transmisa la cateva ore dupa finalizarea discutiilor in Comisia de Dialog Social de la nivelul Ministerul Afacerilor Europene a fost urmatoarea:

<<…Venim in intampinarea solicitarilor facute de domnul ministru cu ocazia Comisiei de Dialog Social, reunite astazi, 16 mai 2012, pentru a transmiterea in scris observatiile noastre cu privire la „Proiectul de HG pentru organizarea si functionarea cadrului partenerial instituit în vederea accesarii si implementarii fondurilor comunitare in perioada 2014-2020.”

  1. In sensul pozitiei deja exprimate de organizatiile sindicale pe parcursul reuniunii CDS de la nivelul Ministerul Afacerilor Europene din data de 16 mai 2012, consideram ca punctul 5 din anexa trebuie sa fie modificat in sensul de a inlocui termenul sindicate cu termenul „confederatii sindicale reprezentative.“
  2. Referitor la componenta Comitetului interinstitutional pentru elaborarea Acordului de Parteneriat ( CIAP ) – Art. 5 (2) – confederatiile sindicale reprezentative trebuie sa fie membre de drept ( in sensul ca vor desemna cate o persoana pentru a face parte din acest organism )
  3. Propunem ca in Art. 6 (1), in sectiunea in care se definesc Comitetele Consultative Tematice si se enumera obiectivele tematice, sa se adauge sau sa se reflecte inca doua teme: “politica industriala “ si “dezvoltare durabila “.>>


Punctul trei de pe ordinea de zi

Principalele idei desprinse din prezentarea facuta de domnul ministru si din dezbaterile care au urmat:

Partea guvernamentala:

  • Anul acesta, in cadrul POSDRU, era programat sa se dea drumul la alte 3 linii de finantare noi, insa datorita problemelor care afecteaza POSDRU, se pare ca acest lucru nu se va intampla.

  • Principala provocare a MMFPS si a MAEur este de a mentine acest program. “A evita suspendarea POSDRU, reprezinta o provocare extraordinara “ a spus dl. Leonard Orban

  • Programul a fost abuzat si de multe ori utilizat gresit. De exemplu, in invatamant si nu numai, proiectele au fost gandite ca un supliment pentru salarizarea personalului didactic

  • Situatia este foarte serioasa. La nivelul Comisiei Europene dar si la nivel guvernamental se desfasoara un proces de monitorizare si evaluare a modului in care functioneaza POSDRU

  • Se pare ca raportul de audit al Comisiei Europene nu este prea incurajator motiv pentru care exista riscul de dezangajare pentru 150 de milioane de euro

  • Printre problemele invocate: subiectivism la evaluare proiectelor, lipsa sau incoerenta in urmarirea criteriilor calitative, deficiente in mecanismul de verificare a proiectelor la fata locului,etc

  • Anul viitor se intentiona atragerea prin POSDRU a peste 1,1 miliarde de euro finantare europeana, insa daca Comisia Europeana nu va avea o rezolutie pozitiva in urma raportului de audit al POSDRU, evolutia acestei componente de finantare este incerta

  • Ministerul Afacerilor europene considera ca in exercitiul financiar 2014 – 2020, ar fi mai bine ca toate organismele care gestioneaza fonduri europene, sa fie adunate sub o singura organizatie umbrela. Pana in 2014 nu se poate face nimic dar pentru ca in perspectiva noului exercitiu financiar comunitar, acest lucru sa fie posibil, trebuie sa ne gandim inca de pe acum.

Partea sindicala:

  • Inspectorii de program nu trebuie sa fie platiti proportional cu amenzile date

  • Este important ca la viitoarea reuniune a Comisiei de Dialog Social din cadrul M.A.Eur sa fie invitati si reprezentanti POSDRU

  • Vineri, intalnire a grupul de lucru la POSDRU

  • Este necesara simplificarea procedurilor administrative pentru aplicare si rambursare.

Document relevant pentru acest subiect:

< Cele 10 probleme sau decalogul beneficiarilor de “Finantari POSDRU” > - Materialul a fost prezentat in cadrul Conferintei cu tema "Absorbtia fondurilor europene: este Romania capabila de saltul dorit?", care s-a desfasurat in data de 10 mai 2012, la Banca Nationala a Romaniei.Dezbaterile au fost moderata de domnii Daniel Daianu si Vasile Puscas iar la eveniment au participat printre altii: dl. Valentin Lazea, dl. Bogdan Manoiu, Directoarea ACIS si toti directorii generali ai Autoritatilor de Management.

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design