SINDICATUL PENTRU UNITATEA SALARIATILOR CFR CALATORI trage un semnal de alarma cu privire la situatiile care pot aparea daca nu se prevad si daca nu se vireaza la timp alocarile bugetare care permit functionarea SNTFC CFR Calatori SA. Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN in parteneriat cu Federatia Agro Propact si cu Sindicatul National al Lucratorilor din Pedologie si Agrochimie a organizat, vineri, 24 noiembrie 2017, la Muzeul Judetean Arges din Pitesti, dezbaterea cu tema:Dezvoltarea economica, sociala si culturala a zonelor rurale din Romania, eveniment care s-a desfasurat in ajunul manifestarilor dedicate Marii Uniri, dar si in contextul activitatilor nationale ce au marcat Ziua internationala pentru eliminarea violentei impotriva femeilor.Dezbaterea de la Pitesti, a reunit aproximativ 150 de persoane din intreaga tara, reprezentanti sindicali din agricultura si din Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Durabile si din institutiile subordonate acestui minister. Evenimentul s-a bucurat de o acoperire mass – media importanta, majoritatea televiziunilor de la nivel national si local, au transmis cele mai relevante aspecte dezbatute pe parcursul acestei activitati.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Echipa Regionala CENTRU de implementare a proiectului Impreuna pentru dezvoltarea dialogului social, a organizat, joi, 19 iulie 2012, in loacalitatea Abrud din judetul Alba, audierea publica cu tema: Solutii de management al deseurilor menajere si de ecologizare a terenului ocupat de groapa de gunoi din orasul Abrud.

La eveniment au participat primarul orasului, consilierii locali, reprezentanti ai partidelor politice care au consilieri in Primaria Abrud, organizatii neguvernamentale, conducatori ai institutiilor publice si cetateni interesati in rezolvarea problemelor comunitatii legate de gestionarea deseurilor menajere.

Comisia care a initiat audierea a fost formata din:

  • dl. Viorel HUTULEAC, Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN      

  • dl. Adrian  CIUBEAN si dl. Ovidiu BOBOLEA, Blocul National Sindical                                        

  • dna. Ligia PALANCIUC, Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant             


Context, motivare, solutii ipotetice

In conformitate cu prevederile acordului de aderare la Uniunea Europeana, cu Directiva 1999/31/EC-referitoare la depozitarea deseurilor in gropi de gunoi, in  anul 2012, 86 de gropi de gunoi vor fi inchise iar pana in anul 2017, trebuie sa fie inchise toate gropile de gunoi existente, care nu corespund standardului de Groapa Ecologica.

Romania are 18 judete care au o groapa ecologica iar multe dintre gropile de gunoi declarate inchise sunt utilizate inca ilegal fara a fi facut vreun demers in vederea ecologizarii terenurilor afecate.

Terenurile cele mai multe au ramas invadate de gunoaie care constituie un factor de poluare, de disconfort, dar si un focar de infectie.

In lipsa unor gropi de gunoi ecologice si ca urmare a « inchiderii » gropilor existente, au aparut alte zeci de mici gropi la periferia localitatilor, fapt care determina o expansiune a acestora si crearea unui mediu propice proliferarii rozatoarelor, cu efecte dramatice pentru sanatatea publica si estetica comunitatilor respective.

Obligatiile asumate de Romania la momentul aderarii la Uniunea Europeana si calendarul masurilor asumate a fi implementate sunt o amenintare imediata pentru buzunarul public, avand in vedere faptul ca un eventual control al institutiilor UE poate sa duca la atragerea procedurii de infringement si la o amenda de pana la 200.000 Eur /zi de intarziere.

Cele mai multe dintre gropile de gunoi inchise anterior, au fost nivelate cu buldozere si cosmetizate cu cateva masini de pamant care le-au camuflat. Productia de agenti poluanti in masa de gunoi continua si acestia invadeaza solul, apa si aerul continuu.

Eliberarea si ecologizarea terenurilor ocupate de gropile de gunoi se poate face numai prin promovarea unor solutii integrate. 

Gunoiul este marfa si materie prima fiind o resursa pentru dezvoltare, in masura in care este valorificat prin solutii integrate.

Dat fiind faptul ca in localitatea Abrud, sistemul de canalizare se afla in stadiul de proiectare si constructie, conceperea unui sistem modern si integrat de valorificare a deseurilor  si procesare apelor reziduale, constituie o premisa care trebuie luata in calcul in abordarea problemelor existente.

Pozitionarea localitatii intr-o zona forestiera, face necesar sa se ia in calcul si deseurile rezultate din prelucrarea lemnului care polueaza apele din zona si care pot constitui un aport suplimentar la deseurile menajere ce pot fi valorificate integrat in productia de energie electrica si termica la nivel local.

Arderea pirolitica a acestor deseuri poate genera gaz. Biogazul din statiile de epurare si tratare a apelor uzate asociat gazului din ardere pirolitica sunt solutii adoptate de multe primarii la nivel european.

Deseurile de ardere sunt cementate in structura unei cariere de piatra, stabilizandu-se solurile si remodeland ambientul.

Solutiile sunt multiple si tin de viziunea decidentului politic local, de modul de integrare a proiectelor, pentru a se crea plus valoare si a genera dezvoltare. Ele depind de modul de atragere a sumelor necesare finantarii proiectelor si de actorii implicati. In acest scop, la nivel administrativ, solutia verificata si cu cea mai mare eficienta este cea a parteneriatelor publice private articulate pe politici de colectare si gestionare la nivel judetean.

Care este insa viziunea decidentului politic local?

Organizatorii si-au dorit ca prin acest eveniment sa stimuleze autoritatile locale pentru a actiona si a gasi solutii moderne de administrare a acestei probleme, cu obiectivul de a imbunatati conditiile de viata ale locuitorilor din aceasta urbe.  


Minuta audierii publice

  • dl. Nicolae SIMINA, primar Abrud, < CLICK AICI >  

  • dl. Dumitru Fornea, Relatii Internationale si membru al Comitetului Economic si Social European < CLICK AICI > 

  • dl. Viorel HUTULEAC-TODAN, < CLICK AICI >
  • dna. Delia STANESCU - Agentia de Mediu Alba,

  • dl. Cristian COSTEA,

  • dna. Ligia PALANCIUC

  • Domnul Ioan UTIU –presedinte Partidul Ecologist Roman

Actiunea a demarat cu interventia dlui. Viorel Hutuleac care a prezentat Proiectul „Impreuna pentru dezvoltarea dialogului social in Romania” si cadrul pentru dezbateri si dialog social oferit de acesta. Apoi a facut o scurta introducere a temei puse in discutie.

Domnul Nicolae SIMINA, primarul orasului Abrud,  a salutat initiativa si a subliniat faptul ca groapa de gunoi a orasului a fost inchisa ( in sensul ca nu se mai permite depozitarea de deseuri in perimetrul respectiv), eforturile administratiei publice locale fiind focalizate acum pe reducerea deseurilor menajere produse la nivelul populatiei din Abrud si pe colectarea selectiva a deseurilor. La acest moment, gunoiul menajer este compactat in statia de transfer din Gura Rosiei si transportat la Orastie. Mentioneaza faptul ca intentioneaza achizitionarea unor prese pentru pet-uri si cartoane in scopul valorificarii acestor deseuri si implicit, reducerii cantitatilor acestora. Primarul este constient ca pentru ca dialogul social sa functioneze, este nevoie de vointa politica si de factori responsabili la toate nivelele de decizie.

Reprezentantul CSN MERIDIAN in Comitetul Economic si Social European,  dl. Dumitru FORNEA, a insistat asupra sanctiunilor potentiale pe care le risca Romania daca nu va reusi sa implementeze masurile de protectie a mediului, asa cum sunt ele prevazute prin Tartatul de aderare la UE. A aratat dificultatile care apar in aplicarea angajamentelor cu privire la deseurile menajere si a prezentat cateva solutii care functioneaza in gestionare deseurilor la nivel european.

Lipsa educatiei, a infrastructurii si a resurselor, este cea care a determinat o gestionare nesatisfacatoare a deseurilor menajere. Aditional problemelor legate de gestionarea deseurilor menajere, in fostele localitati miniere, se mai adauga si problema gestionarii deseurilor produse cu ani in urma de industria extractiva. Autoritatile locale aflate in aceasta situatie, se afla in fata unor provocari si mai complexe, datorate in primul rand legislatiei stufoase in domeniu dar si a sistemului birocratic stabilit pentru implementarea acesteia.

Domnul Viorel Hutuleac Todan a mentionat ca in depozitia sa a surprins trei aspecte ale managementului deseurilor menajere care trebuiesc abordate, respectiv:  

  1. Educatia prin constrangere si stimulare a populatiei,
  2. Abordarea unor investitii care sa duca la valorificarea deseurilor menajere la nivel local
  3. Ecologizarea si reconstructia terenului ocupat de groapa de gunoi din Abrud, care creaza probleme de sanatate populatiei din arealul sau, dar si probleme de imagine pentru localitate, ce ar putea sa indeparteze turistii care trec prin zona.

Referitor la solutia pe care o propune, in ceea ce priveste valorificarea deseurilor, considera ca investitii in GEK-uri (chituri generatoare de energie) este o solutie cu mari perspective, dat fiind faptul ca 98% din bani putand fi accesati din fonduri europene pentru energie regenerabila.

Beneficiile nu ar fi de neglijat, dat fiind faptul ca prin aceste GEK uri se poate asigura energia termica si electrica pentru institutiile aflate in jurisdictia primariei (scoli, spital, sediul primariei), s-ar crea prin puterea exemplului, un mecanism de educare al populatiei si nu in ultimul rand  s-ar reduce cantitatile de deseuri prin valorificarea acestora ( inclusiv valorificarea deseurilor din procesarea lemnului).

Solutiile integrate de mediu sunt cele care trebuie sa predomine pentru a avea o abordare corecta din punct de vedere al costurilor si beneficiilor.

Doamna Delia Stanescu, de la Agentia de Mediu Alba, in calitatea sa de expert, a mentionat ca domnul Hutuleac s-a cam pripit privind reconstructia terenului ocupat de groapa de gunoi din Abrud, subliniind faptul ca fiind intr-un proiect de inchidere si monitorizare pentru 30 de ani nu este posibila reconstructia ecologica in acest moment.

Incinerarea deseurilor reprezinta o problema controversata. La momentul actual, in proiect, la nivelul intregii tari, sunt prevazute doar trei incineratoare.

Colectarea selectiva a deseurilor trebuia sa functioneze in Romania. Acum suntem in intarziere din din diverse motive, pornind de la educatie, la lipsa de implicare a autoritatilor.

Faptul ca Abrudul are o statie de transfer constituie un beneficiu dar in mod evident solutia initiala de transport a deseurilor la Sibiu nu este viabila dat fiind costurile implicate. Pentru a se raspunde acestei probleme, pentru localitatile din Apuseni si nu numai, s-a prevazut ca si in judetul Alba, sa fie dezvoltata o groapa ecologica. Se pare ca aceasta va fi la Teius.

In mod cert o groapa ecologica – dupa model european - era mai simplu de construit in zona Apusenilor (existand cariere de piatra care pot fi utilizate).

Gropile ecologice implica un control strict al materialelor care sunt aruncate in ele.

Domnul Cristian COSTEA, arata ca educatia in protectia mediului este o carenta veche si ca desi s-a facut la nivelul populatiei o colectare selectiva a deseurilor menajere, reprezentantii primariei ( angajatii din salubritate), amestecau deseurile la ridicare.

Populatia percepe efortul ei ca inutil si trebuie reluat procesul educational, prin care autoritatile sa-si reafirme valorile pe care le cultiva.

Inchiderea gropilor, fara pasii impusi a fi facuti initial, a generat noi focare de poluare. De aceea este necesar sa se faca pasi coordonati prin politici publice articulate.

Primarul Nicolae SIMINA, arata ca ceea ce s-a intamplat anterior este regretabil si ca la aceasta data nu se mai practica acest sistem, existand doua zile de colectare ( luni – pentru deseurile uscate si vineri pentru cele umede ).

Doamna Ligia PALANCIUC, sustine actiunile de educare a populatiei prin stimularea colectarii deseurilor la sursa, considerand ca PET urile ar trebui sa fie colectate de Super Market-uri sau de companiile vand produsele in aceste recipiente.

Daca populatia ar fi stimulata financiar si daca s-ar crea o infrastructura optima pentru colectarea deseurilor valorificabile, multi dintre cetateni ar colecta aceste deseuri, chiar si din gropile existente sau de pe marginea raurilor.

Mihai PIRVAN a multumit participantilor si reprezentantilor autoritatilor locale pentru disponibilitate si pentru interesul de a participa la acest exercitiu democratic facilitat de un proiect pentru dezvoltarea dialogului social.


Concluziile audierii publice

In urma analizei depozitiilor si a prezentarii verbale a punctelor de vedere referitoare la tema audierii publice, comisia de experti a sintetizat cateva probleme care suscita interesul general si care pot constitui structura unei politici locale in gestionarea deseurilor menajere si solutionarea problemelor legate de existenta vechii gropi de gunoi din Abrud.

Ca directii de actiune se prefigureaza urmatoarele:

  • Implementarea generala a politicii colectarii selective a deseurilor menajere
  • Adoptarea unor hotarari de Consiliu Local prin care sa se stabileasca tarife diferentiate pe tipuri de deseuri livrate (selectate sau amestecate) si sanctiuni drastice (amenzi) pentru cei care nu respecta regimul depozitarii si colectarii deseurilor menajere.

  • Reducerea volumului deseurilor produse si livrate de populatie, la poarta gospodariilor ,prin valorificarea acestora in gospodarie,

  • Colectarea selectiva a deseurilor de la agentii economici valorificand hartia si cartonul comercial,

  • Valorificarea PETurilor prin presarea si comercializarea lor.

Ultimele trei directii de actiune cuprinse in pozitia sustinuta de primarul Abrudului Nicolae SIMINA si consilierii locali USL, sunt intr-un stadiu avansat de implementare (cartoanele colectate la agentii economici avand asigurata si valorificarea financiara.)

Exista mai multe viziuni la nivel local, dar legislatia actuala, preluata la pachet din legislatia europeana, nu permite o aplicare rapida a solutiilor propuse de reconstructie ecologica a gropilor de gunoi care fac parte dintr-un program de inchidere si monitorizare pentru treizeci de ani.

Acest fapt duce la mentinerea unei situatii periculoase pentru sanatatea locuitorilor din preajma gropii si contribuie negativ la dezvoltarea turismului in aceasta zona a muntilor Apuseni.

  • Poluarea solului si a apelor de catre depozitul de gunoi menajer se va produce in continuare  prin situatia generata de planul de inchidere in care este cuprinsa groapa inchisa.

Asa cum a rezultat din prezentarea dlui. Dumitru FORNEA, membru in Comitetul Economic si Social European, atat cetatenii cat si autoritatile, pot fi prizonierii unei legislatii stufoase si greu de descifrat chiar si de specialisti, fiind necesare resurse umane importante si de buna calitate pentru a putea integra intr-un plan de actiune viziunea comunitatii in materie de gestionare a deseurilor.   

  • Reducerea volumului de deseuri colectat la sursa este un ideal greu de realizat in conditiile unui consum aflat increstere, chiar si in acest context de criza care se manifesta inca pe plan mondial.

  • Colectarea cartoanelor si PET urilor la sursa si presarea lor este o solutie pe termen scurt, o solutie menita a evita practicile gererate de inchiderea intempestiva a gropilor.

  • Se mentine riscul introducerii procedurii de infringement din cauza nerespectarii angajamentelor europene.
  • Dat fiind Planul National de Management al Deseurilor in care sunt prevazute trei incineratoare, realizarea unor sisteme de ardere a deseurilor trebuie analizata atent si evaluat „potentialul zonei” de furnizare a materialui necesar arderii.
  • Posibilitatea de realizare a unui sistem central de producere a energiei electrice si termice –prezentata de Dumitru FORNEA, necesita un efort organizational si investitional mult prea mare pentru localitate, nefiind posibil decat daca ar existat o abordare regionala si sprijin financiar din fondurile europene pentru mediu.
  • Utilizarea GEK, solutie propusa de Viorel HUTULEAC, poate fi o alternativa in masura in care evaluarea resurselor si a solutiilor alternative va sustine aceasta viziune. In acest sens, valorificarea deseurilor existente in groapa inchisa se poate realiza cu beneficii semnificative pentru comunitate.

Concluzia finala care a fost agreata de toti intervenientii: Autoritatile locale si cetatenii trebuie sa faca o analiza serioasa a posibilitatilor tehnice, legale si financiare care sunt la indemana localitatii pentru o gestionare moderna a deseurilor menajere astfel incat locuitorii orasului Abrud sa se bucure de un mediu de viata sanatos care sa incurajeze dezvoltarea durabila in acesta parte a Muntilor Apuseni

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design