Sindicatul National al Lucratorilor din Pedologie si Agrochimie, Federatia Agro Propact si Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN au organizat la Sibiu, in perioada 11-13 septembrie 2017, un seminar pentru informarea si instruirea salariatilor din Directiile Agricole Judetene (DAJ). Consultarea cu salariatii DAJ-urilor a fost initiata de sindicatele din domeniu, deoarece propunerile si modificarile legislative survenite in ultima perioada, pot aduce schimbari majore in activitatea, salarizarea si functionarea unitatilor subordonate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR). In acest context, temele fanion care au dominat dezbaterile de la Sibiu au fost armonizarea legislatiei in domeniu, imbunatatirea salarizarii, a conditiilor de munca si siguranta locurilor de munca.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Sindicalistul din Guvernul Romaniei, cum singur se recomanda, e genul de ministru mic, iute si rezistent. Calitatea de bun incasator si-a exersat-o ca ministru interimar al educatiei, cand presa nu l-a iertat nici pentru exprimarile avute, nici pentru lucrarea de doctorat a premierului Ponta, nici pentru subiectele date elevilor la evaluarea nationala. Acum, Liviu Marian Pop a ramas ministru delegat pentru dialog social. Se simte mai in elementul lui dar nu e deloc mai linistit. Are pareri categorice si provocatoare. Iata-le:

De ce e nevoie de un minister al dialogului social?

Pentru ca dupa 22 de ani constatam ca avem un dialog al surzilor, o ruptura nu doar intre sindicate si societate, ci si intre administratie si societatea civila. Aceasta ruptura comunicationala intre ministere, sindicate si patronate, intre prefecturi si tot ce inseamna comisii de dialog social la nivel judetean trebuie cumva sudata. Ministerul Dialogului Social e un prim pas spre aceasta sudura si are doua arii de acoperire, una la nivel guvernamental si asta e sarcina mea principala, de a reaminti fiecarui ministru ca sa-si puna pe roate dialogul social la nivelul ministerului sau.

Adica ii trageti de maneca pe ministri?

Tragerea de maneca o fac in guvern unde nu las sa treaca niciun act normativ care n-a fost discutat in comisia de dialog social, la nivelul ministerului. Chiar saptamana trecuta (a 3-a din iunie 2012, n.n.) am facut observatia ca sa nu se mai vina in sedinta de guvern cu acte normative nediscutate in comisie. Statistica de anul trecut e dezastruoasa: sub 2% din actele normative promovate de fostul guvern au fost discutate in comisiile de dialog social. Avem prefecturi in tara care de un an si jumatate n-au intrunit comisiile de dialog social.

Poate ca nu le-au intrunit si pentru ca nu exista sanctiuni?

Da, nu exista niciun fel de coercitie dar vin altii peste noi cu coercitia si aici ajung la palierul doi al activitatii mele: Consiliul Economic si Social. Se stie ca legea dialogului social, pentru care fostul guvern si-a angajat raspunderea, anul trecut, a dus la un blocaj al dialogului social. Suntem singura tara din Europa in care un guvern a promovat o astfel de lege prin asumarea raspunderii, deci fara dezbatere. Sindicatele s-au retras din CES, partea guvernamentala nu mai poate fi nominalizata in Consiliu, patronatele sunt rupte in doua iar CES functioneaza acum cu 7-8 persoane si emite doar puncte de vedere, nu avize. Procedura de infringement pentru CES bate la usa, deci suntem obligati sa deblocam situatia.

Cum o deblocati?

Avem doua variante. Fie o ordonanta de urgenta, fie o propunere legislativa trecuta prin  Parlament, care sa modifice legea dialogului social. Cel mai mult avem si vom avea de lucru la mecanismele prin care societatea civila sa fie reprezentata in CES. Ganditi-va ca sunt 60-70.000 de ONG-uri in Romania, pe care nu le poti organiza fiindca nu permite legea.

Deci, cum se va modifica legea dialogului social?

In prima etapa vad o ordonanta de modificare pentru a face functional CES. In a doua etapa vad o propunere legislativa prin care Parlamentul sa dezbata capitolele legate de organizarea si functionarea sindicatelor, de conflictele de munca si de contractele colective de munca.

Un sondaj facut in cadrul proiectului nostru arata ca romanii sunt aproape total dezinteresati de structurile asociative si ca sindicatele au o credibilitate din ce in ce mai scazuta. De unde vine aceasta reticenta a oamenilor?

Ca activist si lider sindical, timp de opt ani in invatamant, pot spune ca membrul simplu de sindicat nu face diferenta intre sindicat, federatie si confederatie. Lipseste cultura sindicala in Romania. Acesta ar trebui sa fie rolul sindicatelor, de a-i invata sindicalismul pe oameni. Va dau un exemplu de la mine, din judet: putini stiau ca sunt presedinte al Sindicatului Liber din Invatamant Maramures si apoi am devenit secretar general al Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant. Dom’le, cine e seful sindicatului? Este Liviu Pop. Si atat. In foarte multe organizatii se face cultul liderului acesteia, nu cultul institutiei pe care acesta o reprezinta. In al doilea rand, sindicalistii nu reusesc sa se coalizeze pentru atingerea unor scopuri comune. Se creeaza o lupta pentru putere si pentru imagine si atunci fiecare sindicat se concentreaza pe problemele proprii, uitand de lupta cu patronatele. Exista structuri sindicale foarte bine organizate, cu experti extraordinari care nu fac front comun pentru a se prezenta, cu un singur punct de vedere, in fata patronatelor. Acel patronat care reuseste sa ia ce este bun din pozitia unei organizatii sindicale are doar de castigat. Cat am fost la Ministerul Educatiei am reusit sa-i reunesc pe specialistii din sindicate cu cei din minister si sa suprapunem cele doua expertize, elaborand acte normative intr-un timp foarte scurt.

Vreti sa spuneti ca i-ati adus la aceeasi masa, cu succes, pe cei de pe teren si pe cei din birouri?

Da, desi intre ei este, intr-adevar, o diferenta de vederi. Dar tocmai acesta e rolul ministerului pentru dialog social, pe care il reprezint: sa duc punctul de vedere al strazii in guvern, iar opinia si actele guvernului sa le duc si sa le explic in strada.

Ati pomenit de lipsa culturii sindicale. In proiectul nostru se fac cursuri de formare a delegatilor sindicali. Ce-ar trebui sa se predea si sa se dezbata la astfel de cursuri?

Am format personal, pana acum, cateva sute de delegati sindicali, am fost lector la anumite module de curs. Ce trebuie sa-i invatam noi pe ei , in primul rand? Ii invatam ce poate sa obtina delegatul sindical la nivel de unitate, de federatie si de confederatie. Daca am o problema salariala nu pot s-o negociez la nivel local, in conditiile in care salarizarea bugetarilor se face prin lege, la nivel national, iar aceasta lege se discuta cu confederatia sindicala. Delegatul sindical trebuie sa constientizeze ce si cat poate obtine pe diversele paliere sindicale. Asta e principala problema a culturii sindicale. Cealalta chestiune e ca numai uniti putem fi puternici, un mesaj care trebuie coborat la baza sindicatelor. In acest moment nu prea avem un teren prielnic, din pacate, din cauza ca societatea romaneasca se rupe, se rupe, se rupe. Lipsesc obiectivele miscarii sindicale, mai precis lipsesc obiectivele realiste. Si fara obiective realiste sindicatele vor avea de suferit.

Vorbim despre neintelegeri sau mai degraba despre o confuzie privind stabilirea unor obiective comune si realiste ale miscarii sindicale?

E mai degraba o diferenta de perceptie. Confederatiile sindicale isi propun 2-3 obiective de realizat, mai mult sau mai putin.Transmiterea acestora catre baza e problema. Degeaba am obtinut anumite lucruri daca la baza nu se stie cat s-a obtinut prin lupta sindicala. Cu cat coboram, de la nivelul confederatiei, spre baza, obiectivele sindicale se multiplica si diversifica. Asta inseamna ca la nivel de structura intermediara, de federatie sau de sindicat judetean, nu se lucreaza cu aceeasi unitate de masura. Deci, de aici apare aceasta diversitate de obiective. Mai mult, avem 2-3 sau 4 federatii dintr-un domeniu comun de activitate care foarte rar reusesc sa-si stabileasca o lista de obiective comune. Paradoxal, aceasta lista comuna apare atunci cand ministerele inchid usa dialogului social. Asa s-a intamplat in cazul celor patru federatii din invatamant, ceea ce nu este normal. Normal ar fi ca obiectivele comune sa se stabileasca pe timp de pace, la masa dialogului social sa se aseze partea sindicala si cea patronala si sa aiba acelasi punct de vedere.

Dar fixarea obiectivelor nu trebuie sa tina cont de interlocutor: mediul economic privat sau cel de stat?

Pentru mediul bugetar lucrurile sunt foarte clare, pentru patronate avem doua concepte: unul legat de economia nationala, celalalt legat de economia internationala, acele multinationale care opereaza in Romania si unde e mai greu sa stabilesti obiectivele din cauza ca regulile jocului depind de factori externi. Raman la parerea ca obiectivele miscarii sindicale trebuie sa fie foarte clare si realizabile - iar aici e o problema – si foarte bine implementate si mediatizate.

Pana la urma cum atragem oamenii catre sindicate?

De jos in sus, nu de sus in jos. Sindicatul nu mai poate fi facut din birou, e obligativitatea liderului de sindicat sa coboare la baza, in intreprindere.Trebuie intensificata activitatea de teren cu conditia sa ai mesaje clare si pertinente, altfel risti sa nu mai fi ascultat de angajati.

Poate sau stie delegatul sindical sa se profesionalizeze, sa fie platit si sa presteze pentru mai multe sindicate, din ramuri diferite?

Nu cred ca acesta e viitorul apropiat. Dar am spus mereu ca forta unui delegat sindical din exterior e mult mai mare decat forta unuia din interiorul intreprinderii. E nevoie de experti externi, de la federatii sau confederatii, care sa faca munca de teren. Nu cred ca avem azi capacitatea sa scoatem experti care sa presteze servicii sindicale pentru doua confederatii. Un expert al unei confederatii cu greu va fi preluat de o alta confederatie, din cauza suspiciunii ca vine ca „sa fure” membri. Din pacate aceasta e mentalitatea liderilor sindicali de la baza. Cand vom vedea ca un expert poate sustine traininguri si la confederatia A , si la confederatia B, pentru ca e profesionist, atunci vom putea spune ca avem o cultura sindicala sanatoasa.

Stie liderul sindical din Romania sa se situeze si sa se racordeze la contextul sindical european?

Lucrurile sunt mai simple decat par. De exemplu, eu am fost contactat de premierul Romaniei, ca sa fac parte din guvern, intr-o zi in care ma aflam la Universitatea Catolica din Spania, unde semnam un protocol pentru un master de dialog social european, singurul de acest tip, in Europa. Cred ca e nevoie de astfel de calificari care vin dinspre o economie mai avansata decat cea a Romaniei. Asa putem observa cum se comporta, cum reactioneaza si cum se pozitioneaza sindicatele de dincolo. In acelasi timp e o oportunitate ca reprezentanti ai Romaniei sa patrunda in structurile sindicale europene.

Cum e sa fii pe cealalta parte a baricadei, sindicalist devenit ministru?

Nu ma consider pe cealalta parte a baricadei. Eu sunt sindicalistul din Guvernul Romaniei. Nu m-a contaminat actul de guvernare. Mi-as dori sa mentin aceeasi linie, pana la finalul mandatului.

Sigur nu riscati sa deveniti un alt sindicalist trecut in barca puterii, ca Miron Mitrea sau Victor Ciorbea?

Nu. Ceea ce voi face la finalul mandatului e ca voi folosi toata expertiza ministeriala in zona societatii civile, sindicatelor si patronatelor. Abia acum constientizez ca noi, sindicatele, nu aveam anumite preocupari pentru domeniile in care ne intersectam cu administratia centrala. Va dau ca exemplu circuitul actelor legislative, cum se concepe o hotarare de consiliu local, care sunt pasii pentru avizarea acesteia. Cati dintre cetatenii Romaniei stiu care e diferenta dintre atributiile consiliului local si a celui judetean, sau care sunt atributiile Parlamentului si care ale Guvernului? Ar fi interesant sa facem cursuri de formare a ministrilor sau a consilierilor locali, unii avand cunostinte minime despre cum functioneaza organismele in care activeaza. Trebuie sa existe un mic ghid pentru consilierii locali sau judeteni, pentru senatori sau deputati, chiar daca sunt functii in care au fost votati. Daca l-am ales si l-am investit in functie, hai sa-l duc intr-o sedinta de formare de doua zile si sa-i explic, cu subiect si predicat, ce se intampla cu functia asta. Cand am venit la minister nu stiam cum functioneaza lucrurile, care e circuitul documentelor, al semnaturilor. Sunt lucruri pe care ori ti le spune cineva, ori le inveti foarte repede. 

Asta e principala problema a culturii sindicale: delegatul sindical trebuie sa constientizeze ce si cat poate obtine pe diversele paliere sindicale.

Fonduri FSE doar pentru sindicate si patronate

Cat de utile sunt proiectele pe dialog social?

Foarte utile. Desi unele sunt facute ca sa risipeasca banii, nu ma feresc s-o spun. Si nu ma feresc sa spun ca toate proiectele pe fonduri structurale ar trebui implementate doar de sindicate si patronate, acestia sa fie beneficiarii. Iar parteneri pot fi si organizatiile neguvernamentale. Din pacate vad proiecte foarte mari implementate de ONG-uri infiintate special pentru asta si care n-au alta activitate. Deci, expertiza este zero. Sustin ca pentru 2014-2020 sa existe linie de finantare exclusiv pentru sindicate si patronate, cel putin pe dialog social si formare profesionala. Ceea ce este acum in POSDRU este un ghiveci.


CURRICULUM VITAE

2008- 2012: membru in Comisia de Dialog Social, Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii;

2009: scrie si publica Ghidul Liderului de sindicat;

2007- 2012: secretar general,  Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant

2004-2012: presedinte, Sindicatul Liber din Invatamant Maramures;

2008-2011: certificat ca formator, delegat sindical national, competente sociale si civile, manager de proiect;

1996-2012: profesor  matematica, jud.Maramures


A consemnat

Cristian Niculescu

Consultant comunicare si promovare

 in cadrul Proiectului “Impreuna pentru dezvoltarea dialogului social in Romania”, implementat de Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN in parteneriat cu Federatia Agricultorilor “FERMIERUL”,

cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design