CSN MERIDIAN a solicitat si a obtinut ca perioada de tranzitie energetica pentru minele Lupeni si Lonea sa se deruleze pana in anul 2027. Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN si Sindicatul Muntele a incheiat, luni 24 aprilie 2017, o conventie cu Ministerul Energiei prin care perioada de tranzitie energetica pentru minele Lupeni si Lonea se prelungeste pana in anul 2027.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Centrul Regional Nord-Vest de implementare a Proiectului “Impreuna pentru dezvoltarea dialogului social in Romania”, a organizat la data de 28 septembrie 2012, in Sala de sedinte a SNTF Infrastructura, Statia CFR Campia Turzii, o dezbatere pe tema dialogului social si a conditiilor de viata si de munca a lucratorilor din sectorul transporturilor feroviare. La discutii au participat 27 de persoane, reprezentand administratia si diverse profesii care fac posibila buna activitate in  Statia CFR din Campia Turzii.

Dezbaterea a demarat cu un salut de bun venit adresat participantilor de catre coordonatorul regional Stefan Petricean, care a mentionat ca echipa de proiect s-a orientat sa organizeze aceste discutii la CFR Campia Turzii, in contextul dezbaterilor la nivel national pe tema intentiei Guvernului Romaniei de a privatiza o parte din CFR.

Domnul Pantea Gabriel, Sef statie, a felicitat echipa pentru ideea de a face aceasta dezbatere la CFR Campia Turzii, deoarece transportul pe calea ferata in ultimii ani a suferit restructurari continue care au generat probleme sociale pentru cei care au lucrat si lucreaza la CFR. Dialogul este cea mai buna forma de rezolvare a unor probleme dar de multe ori cei care sunt afectati de anumite masuri nu sunt ascultati si asfel se ajunge la conflicte sociale.  


Urmatoarele persoane au avut cele mai relevante interventii:

Domnul Bercea Mihail, Agent de politie TF( Transporturi Feroviare), arata ca oamenii fara loc de munca sunt disperati si explica participantilor ca saptamana trecuta in tura de noapte o tanara s-a legat de calea ferata ca sa se sinucida deoarece nu mai poate face fata problemelor si nevoilor vietii.  Arata ca gradul de infractionalitate si faptele antisociale au crescut foarte mult in ultimii ani. In urma cu trei ani, la postul TF erau aproximativ 30 de dosare penale pe an, in comparatie cu 50 de dosare penale care s-au inregistrat pana in acest moment in anul 2012. S-au inmultit furturile de la CFR, se fura cabluri se pune in pericol siguranta circulatiei. Cele mai multe fapte antisociale si de furt in zona sunt facute de romi si de persoanele fara loc de munca care neavand din ce trai, fura ce pot si de unde pot. Arata ca daca se va inchide combinatul Mechel din Campia Turzii, faptele antisociale vor creste si mai mult. Oamenii ramasi fara loc de munca, cu datorii la banci, copii de crescut si fara surse de venit recurg la orice pentru a supravietui daca nu au alternative. Statul trebuie sa elaboreze politici de stimulare a crearii de locuri de munca. Imprumuturile externe pentru salarii, pensii, asistenta sociala si  consum va duce la pierderea suveranitatii Romaniei.

Domnul Rusu Mihai, impegat, isi manifesta nemultumirea fata de modul cum se face munca sindicala la CFR. Este nemultumit de trecerea locurilor de munca din conditii speciale si grupa I-a de munca, in conditii normale, desi la locurile de munca situatia s-a inrautatit nu s-a imbunatatit fata de perioada dinainte de 2001. Oamenii muncesc in aceleasi conditii cu aceleasi instalatii, iar taierea conditiilor de munca avute pana in 2001 afecteaza negativ personalul de la CFR. Arata ca la ora actuala transportul pe calea ferata s-a diminuat mult si reprezinta aproximativ 10 % fata de transportul pe calea ferata din perioada de dinainte de anul 2000. Considera ca statul ar trebui sa perceapa o fiscalizare a muncii mult mai mare pentru angajatorii care angajeaza pensionari. Sunt foarte multi fosti mecanici de locomotiva si multe alte categorii de personal care au iesit in pensie de la stat si s-au angajat la privatii care opereaza in CFR. Acestia iau pensie de la stat si salariu de la angajatorul privat, iar cei care sunt disponibilizati nu au nici o sansa sa lucreze in domeniu. Inainte, pana nu s-a impartit CFR-ul in mai multe societati, cand ajungeai sa fii inapt din punct de vedere medical pentru functia de impegat de exemplu, erai pus intro functie in care puteai sa lucrezi, de exemplu conductor, sef de tren, casier, etc. Acum este alt angajator, alta societate si este vorba de o alta angajare. Nu mai exista acea portita de a ajuta salariatii in cadrul aceleiasi societati.

Domnul Muntean Adrian, impegat, considera ca degeaba se discuta si se prezinta problemele pentru ca nu sunt sperante de schimbare in bine. Liderii de sindicat nu mai au credibilitate si de aceea membrii de sindicat nu-i mai urmeaza la actiunile de protest pe care le organizeaza. In foarte multe cazuri sindicatele si liderii de sindicat au ajuns sa fie anexe si instrumente pentru administratie. Atata timp cat sindicatele fac jocul administratiei nu se poate vorbi de reprezentare sindicala. Cel putin dumnealui nu se simte reprezentat de sindicat. Sindicatul a devenit o trambulina pentru liderii in scopul de a ajunge la puterea politica sau la un anumit nivel de conducere administrativa. Avem si la CFR asemenea exemple de lideri care au fost apreciati si in care oamenii si-au pus speranta, dar ei au trecut la politica si si-au rezolvat scopurile personale tradand interesele si sperantele membrilor de sindicat. Cu privire la angajarea pensionarilor de la CFR  la firmele private care opereaza in transportul feroviar, sustine ca este o mare nedreptate care se face celor care nu au unde sa lucreze dupa disponibilizarea de la CFR si o concurenta neloiala pe care Guvernul, respectiv, Ministerul Transporturilor o accepta si cu a carui complicitate se face acest lucru. Un lucrator care nu mai este corespunzator la stat, este pensionat, dar este foarte bun la o firma privata de la CFR unde presteaza aceeasi activitate avand si pensie si salariu.

Domnul Pantea arata ca s-au pierdut foarte multe drepturi deoarece dupa parerea dumnealui, exista forta de munca disponibila care accepta locuri de munca in orice conditii doar sa aiba unde lucra. Compania Nationala de Cai Ferate administreaza infrastructura feroviara care este a statului roman. Aceasta infrastructura ar trebui sa asigure o circulatie rapida si in siguranta a pasagerilor si marfurilor incredintate pentru a fi transportate. La ora actuala infrastructura nu corespunde cerintelor de pe piata de transport deoarece starea tehnica este in continua degradare, sunt restante mari la lucrarile de reparatii capitale ale liniilor de circulatie, terasamente, instalatii de siguranta si multe altele. Pe plan local, odata cu inchiderea Combinatului Mechel va fi afectat si CFR - ul pentru ca se va reduce volumul de transport pe cale ferata. Inchiderea acestei importante intreprinderi din Campia Turzii, va afecta negativ intreg orasul.

Referitor la perspectivele de privatizare ale companiilor de stat din transporturile feroviare, domnul Rusu spune ca la particulari activitatea este mai serioasa, sunt interesati ca activitatea sa fie mai eficienta, dar daca nu se vor face investitiile necesare in infrastructura feroviara, nu are cum sa faca fata competitiei cu transportul rutier. Cu privire la asistenta sociala din Romania, considera ca statul incurajeaza nemunca, se aloca foarte multi bani pe asistenta sociala si prea putini pentru cei ce muncesc. Diferenta dintre salariul minim pe economie si venitul minim garantat este prea mica. Sindicatele ar trebui sa se implice in sustinerea muncii, conditii de munca si plata corecta a muncii, nu asistenta pentru cei care nu vor sa munceasca sau primesc ajutor social si muncesc la negru.  

Domnul Muntean intervine si sustine ca atata timp cat taxa de drum la transportul rutier este mult mai avantajoasa fata de transportul pe calea ferata  este greu sa faci fata unei concurente neloiale. Trebuie sa fie stabilita taxa de acces pe infrastructura feroviara la acelasi nivel cu taxa de acces pe infrastructura rutiera pentru a se realiza o concurenta reala cu operatorii rutieri. Acum este un dumping pe fata.

Doamna Turc Maria, casier, spune ca daca CFR-ul se va privatiza si vor urma noi restructurari si reduceri de personal, pentru tineri ar fi o solutie de a dezvolta afaceri proprii dar la ora actuala este greu sa te orientezi spre un domeniu de activitate in care sa nu existe riscul de a avea un esec de la inceput. E nevoie de resurse financiare mari pentru a incepe o activitate economica privata si trebuie sa ai si certitudinea ca va putea aduce un venit care sa fie o alternativa la activitatea de la CFR. Este greu sa dezvolti activitati economice pe cont propriu in prezent.

Domnul Petricean spune ca ar trebuie sa se urmareasca posibilitatea de a accesa finantari si sprijin financiar acordate de stat pentru persoanele si tinerii care infiinteaza activitati economice generatoare de venit. Considera ca la nivel local trebuie sa fie sprijinite persoanele cu initiativa prin acordarea de facilitati si infrastructura necesara deschiderii unor afaceri. Fara activitati economice nu se pot asigura resurse financiare care sunt atat de necesare pentru bugetul unei comunitati. Statul nu mai infiinteaza intreprinderi care sa absoarba forta de munca locala iar in aceasta situatie trebuie gasite solutii pe plan local de creare de locuri de munca.

Doamna Coroian Andreea intervine si spune ca in Campia Turzii sansele de a gasi un loc de munca sunt tot mai mici si vede ca o posibilitate de a-si castiga existenta doar prin plecarea la lucru in strainatate. Somajul este ridicat, iar diferenta mica intre ajutorul de somaj si salarii incurajeaza somajul mascat si munca la negru.

Ratiu Anca, sustine ca tinerii care termina scoala si nu au loc de munca se simt discriminati deoarece nu au sanse egale de a trai in societate cu cei care muncesc. Sunt complexati si nu-si vad rostul daca nu au posibilitatea de a munci si de a avea o viata normala.

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design