SINDICATUL PENTRU UNITATEA SALARIATILOR CFR CALATORI trage un semnal de alarma cu privire la situatiile care pot aparea daca nu se prevad si daca nu se vireaza la timp alocarile bugetare care permit functionarea SNTFC CFR Calatori SA. Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN in parteneriat cu Federatia Agro Propact si cu Sindicatul National al Lucratorilor din Pedologie si Agrochimie a organizat, vineri, 24 noiembrie 2017, la Muzeul Judetean Arges din Pitesti, dezbaterea cu tema:Dezvoltarea economica, sociala si culturala a zonelor rurale din Romania, eveniment care s-a desfasurat in ajunul manifestarilor dedicate Marii Uniri, dar si in contextul activitatilor nationale ce au marcat Ziua internationala pentru eliminarea violentei impotriva femeilor.Dezbaterea de la Pitesti, a reunit aproximativ 150 de persoane din intreaga tara, reprezentanti sindicali din agricultura si din Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Durabile si din institutiile subordonate acestui minister. Evenimentul s-a bucurat de o acoperire mass – media importanta, majoritatea televiziunilor de la nivel national si local, au transmis cele mai relevante aspecte dezbatute pe parcursul acestei activitati.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN  a organizat la data de 26 septembrie 2012, in municipiul Arad, la Sala de consiliu a Consiliului judetean, o conferinta la care s-a discutat despre situatia dialogului social in judet si problemele cu care se confrunta sistemul de sanatate si sistemul de transport feroviar din Romania.

Evenimentul a facut parte din programul de actiuni pentru implementarea proiectului „Impreuna pentru dezvoltarea dialogului social in Romania”, derulat de CSN MERIDIAN, in parteneriat cu Federatia Agricultorilor FERMIERUL.

La Conferinta au participat 59 de persoane, reprezentand administratia publica locala si judeteana, institutii deconcentrate, organizatii sindicale si patronale, ONG-uri, mass media. Cu prioritate, organizatorii s-au asigurat ca la dezbateri sa participe membrii Comisiei de dialog social organizata la nivelul Prefecturii Arad, parlamentari, reprezentanti ai Ministerului Sanatatii, medici, asistenti medicali, lideri de sindicat din cadrul SNTF Marfa, reprezentanti ai Apelor Romane.

Pe parcursul sesiunilor de dezbatere, in prezidiu s-au aflat: domnul Ion Popescu, Presedintele CSN MERIDIAN; domnul Cosmin Valentin Pribac, Prefectul judetului ARAD; domnul Petru Nicolae Iotcu, Presedinte Consiliu Judetean Arad; doamna Claudia Boghicevici, deputat; doamna Tatomir Maria, Director general Ministerul Agriculturii si doamna Maria Ursu, Managerul Proiectului „Impreuna pentru dezvoltarea dialogului social in Romania”.

Dezbaterile au fost initiate de domnul Ion Popescu, Presedintele CSN MERIDIAN, care chiar de la inceput a tinut sa sublinieze rolul important al dialogului social in solutionarea neconflictuala a problemelor din societate atat la nivel national, dar mai ales la nivel local si regional. Domnul Popescu a precizat ca problemele dificile cu care se confrunta sistemul de sanatate si transporturile feroviare, au determinat organizatiile sindicale sa se implice in activitati de advocacy, pentru a impune cele doua teme ca prioritati, atat pentru Guvernul Romaniei, cat si pentru partidele politice care pot sa propuna masuri pentru imbunatatirea situatiei celor doua sectoare de activitate.  


Cu privire la situatia din sanatate, in documentul de pozitiei al Confederatiei Sindicale Nationale MERIDIAN la „Proiectul de lege privind organizarea si functionarea sistemului de sanatate din Romania”, se subliniaza faptul ca „daca o persoana nu-si poate permite sa-si ingrijeasca propria sanatate deoarece costurile serviciilor medicale depasesc posibilitatile financiare - DREPTUL LA VIATA -  asa cum este definit in articolul 3 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului (“orice fiinta umana are dreptul la viata, la libertate si la securitatea sa“) devine un principiu lipsit de continut”.

Sistemul public-privat existent la ora actuala duce la o discriminare inacceptabila a cetatenilor in sensul ca permite accesul la anumite servicii medicale doar persoanelor care au posibilitati financiare. Nu putem vorbi de un adevarat sistem de sanatate publica in situatia in care, doar un grup restrans de persoane se pot bucura de servicii medicale de inalta calitate iar restul populatiei este nevoita sa utilizeze un sistem public de sanatate permanent atacat, caruia din punct de vedere politic si mediatic nu i se da nicio sansa de imbunatatire.

In dezbaterile care au urmat, doamna Teodora Olariu, Manager la Spitalul judetean Arad, a prezentat situatia sistemului sanitar la nivel local, din perspectiva provocarilor cu care se confrunta unitatea in cadrul careia isi desfasoara activitatea  (aparatura medicala invechita, serviciu de urgenta cu personal insuficient, locatii de spitale retrocedate la care nu se pot face reparatii, etc.). Fata de „Proiectul de lege privind organizarea si functionarea sistemului de sanatate din Romania”, doamna Olariu se manifesta rezervata deoarece considera ca prin forma actuala a acestui proiect de lege, nu se reuseste sa se garanteze pacientilor (cetatenilor) un pachet minim de servicii medicale, la standardul pe care trebuie sa-l asigure un stat membru al Uniunii Europene. De asemenea, atrage atentia asupra faptului, ca la ora actuala, sistemul de sanatate privat nu se ocupa de toate problemele de sanatate ale pacientilor, cum ar fi de exemplu cazul persoanelor cu afectiuni multiple sau situatiile de urgenta. Majoritatea unitatilor sanitare private, in situatia in care apare o urgenta,  directioneaza pacientii tot catre unitatile sanitare de stat, transferandu-le acestora costurile mari ale interventiilor medicale de urgenta.  

Presedintele Consiliului Judetean Arad a sustinut interventia managerului Spitalului judetean, aratand ca si la nivelul autoritatilor locale exista motive reale de ingrijorare cu privire la relatia dintre sistemul privat de sanatate si sistemul public de sanatate. Nimeni nu doreste ca sistemul de stat sa fie subminat prin capusare de sistemul privat.


Referitor la situatia sistemului de transport feroviar, in contextul intentiei Guvernului Romaniei de a privatiza SNTF MARFA S.A., domnul Ion Popescu, Presedintele CSN MERIDIAN, a prezentat argumentele confederatiei in favoarea acestui mod de transport si actiunile intreprinse de sindicate pentru a se bloca privatizarea celei mai mari companii publice de transport feroviar.

A urmat apoi interventia domnului Apostu Mitica, Presedintele Aliantei Sindicatelor Miscare Comercial Timisoara, care referitor la situatia transporturilor feroviare in tara noastra, a evidentiat ridicolul situatiei in care ne aflam. Toate statele Uniunii Europene investesc sume considerabile in infrastructura feroviara, in timp ce noi nu stim altceva decat sa privatizam sau sa desfiintam mii de kilometri de cale ferata pentru a fi vanduta la fier vechi. Problemele cu care se confrunta companiile feroviare publice vin din subfinantarea cronica din ultimii 22 de ani, din modul diferentiat de acordare al subventiei si a faptului ca TUI (taxa de utilizare a infrastructuri) se aplica discriminatoriu, incasarile nefiind directionate pentru investitii.

Subfinatarea CFR Calatori se observa din faptul ca trenurile de calatori sunt din ce in ce mai putine si mai degradate. Referitor la privatizarea CFR Marfa, organizatiile sindicale din calea ferata nu sunt de acord cu privatizarea companiei deoarece sunt convinse ca aceasta poate sa fie viabila, daca Guvernul Romaniei ar aplica cateva masuri pe care sindicatele le reclama de mai bine de 10 ani:

  • eliminarea accizei la motorina, deoarece banii colectati astfel, se duc la drumuri in loc sa se asigure investitiile in infrastructura feroviara

  • echilibrarea TUI la un nivel uniform intre sectorul privat si de stat

  • introducerea posibilitatii de a putea alege furnizorul de curent electric (in prezent companiile de stat achizitioneaza cel mai scump curent electric)

Masuri, ce ar permite CFR Marfa sa fie competitiva pe piata fata de toti operatorii privati si ar produce profit nemaifiind necesara privatizarea.

Domnul Petru Nicolae Iotcu, Presedintele Consiliului Judetean Arad, sustine ca este in favoarea transportului pe calea ferata, manifestandu-si nemultumirea pentru faptul ca, an de an, Consiliul judetean pierde milioane de euro cu reparatiile necesare soselelor judetului, ce nu rezista in timp datorita traficului intens. Din pacate, se pare ca aceasta situatie nu se va imbunatati, deoarece prin negocierea contractelor pentru reabilitarea coridorului de transport IV transeuropean si pentru constructia autostrazilor, s-a stabilit ca transportarea materiilor prime sa se faca utilizand transportul rutier, (fara sa se ia in calcul posibilitatea de a transporta pe calea ferata) ceea ce conduce la un trafic si mai intens si la o degradare accentuata a infrastructurii rutiere.

Presedintele Consilului judetean a prezentat insa si o situatie promitatoare cu privire la transporturile feroviare, in sensul ca autoritatile locale au reusit sa atraga un investitor major in judet, la Curtici - o firma belgiana de logistica, care face transport pe calea ferata, existand un tren direct Genk – Curtici care circula zilnic (parcurgand aceasta ruta in 36 ore), investitorul urmand sa construiasca intr-o prima faza 100.000 metri patrati de hale.


Dupa discutiile tematice in care s-au dezbatut problemele cu care se confrunta sanatatea si transporturile feroviare, a urmat o sesiune in care s-au ridicat si alte probleme ce sunt relevante pentru judetul Arad. In cadrul acesteia au avut interventii dna. Claudia Boghicevici, deputat si dna. Maria Tatomir, Director general in cadrul Ministerul Agriculturii.

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design