Federatia Agro Propact a organizat la Tulcea, vineri, 14 iulie 2017, un atelier la care au participat reprezentanti ai Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale M.A.D.R si salariati din cadrul Oficiilor judetene pentru Studii Pedologice si Agrochimice O.S.P.A. Cu acest prilej, domnul Costel Ichim, Presedintele Federatiei Agro Propact, le-a prezentat participantilor actiunile si succesele obtinute de Federatie cu sprijinul CSN MERIDIAN si al MADR, in ceea ce priveste recunoasterea reala a statutului profesional al salariatilor OSPA, aceasta traducându-se intr-o salarizare corespunzatoare conform competentelor si utilitatii activitatii. Domnul Maricel Floricel Dima, Secretar de Stat in cadrul MADR, a transmis mesajul domnului Ministru, prin care s-au asigurat salariatii OSPA de sprijinul si recunoasterea ministerului. Domnul Dima a solicitat accelerarea activitatii pentru parcelarea pasunilor, precum si o mai mare implicare a OSPA in utilizarea fondurilor europene. Dumitru Fornea, reprezentantul CSN MERIDIAN in Comitetul Economic si Social European, a prezentat mesajul domnului Ion Popescu, presedintele confederatiei.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Confederatiile sindicale reprezentative s-au intalnit, luni, 21 ianuarie 2013, incepand cu ora 18, cu reprezentantii Fondului Monetar International, ai Bancii Mondiale si ai Comisiei Europene. Misiunea FMI pentru cea de-a saptea si a opta evaluare a acordului Stand By a fost condusa de dl. Erik de Vrijer, negociatorul-sef pentru Romania.

Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN  a fost reprezentata la intalnire de dl. Ion Popescu, Presedintele CSN MERIDIAN si dl. Dumitru Fornea, Relatii Internationale.

Temele care au fost abordate in cadrul intalnirii:

  • Situatia economica actuala: ocupare, inflatie si bugetul 2013,

  • Salariul minim si legislatia muncii,

  • Reforma intreprinderilor de stat.

O mare parte din timpul alocat acestei consultari a fost dedicat dezbaterilor pe tema salariului minim, ocazie cu care reprezentantii sindicali au prezentat argumentele in favoarea unui salariul minim de cel putin 850lei/luna, fata de cei 800 de lei/luna propusi de Guvernul Romaniei.

Alte probleme abordate pe parcursul intalnirii:

  1. situatia transporturilor feroviare si intentiile Guvernului de a privatiza CFR Marfa

  2. situatia companiilor din sectorul energetic national

  3. legislatia sociala si dialogul social

In prezentarea sa, dl. Erik de Vrijer, negociatorul-sef al FMI pentru Romania a descris contextul in care se desfasoara aceasta vizita:

„Un nou executiv la Bucuresti. In 2012, economia Romaniei a stagnat datorita unor factori interni si a contextului international nefavorabil. Inflatia a crescut, probabil din cauza unui an secetos cu recolte scazute. Rata de ocupare nu a crescut prea mult dar somajul comparativ cu alte state europene este inca redus. Inca exista probleme in zona finantelor publice ( situatia arieratelor nu s-a ameliorat semnificativ). In 2013 situatia ramane dificila deoarece cresterea economica prevazuta nu se ridica la nivelul ambitiilor de dezvoltare ale Romaniei.

Cresterile salariale nu trebuie sa o ia inaintea productivitatii asa cum s-a intamplat in 2012 cand salariul mediu a crescut cu 4% in 2012 in timp ce cresterea economica a fost 0. La fel, in 2013, se asteapta ca salariul mediu sa creasca cu 6% in contextul in care previziunile de crestere economica sunt rezervate.

Intreprinderile de stat sunt o povara pentru economie si contribuabili, din acest motiv situatia acestora trebuie clarificata: ori sunt restructurate pentru a intra pe profit ori se privatizeaza sau se gaseste alte solutii pentru ca acestea sa nu mai produca pierderi economiei nationale.

FMI nu este legat de o singura optiune, cum ar fi de exemplu faptul ca privatizarea reprezinta unica solutie. Ceea ce spunem noi este ca nu trebuie sa lasati lucrurile asa.

Cu privire la Dialogul Social, FMI nu se opune modificarii legii, ceea ce dorim insa este ca o lege asa de importanta sa nu fie adoptata printr-o ordonanta de urgenta, ci sa treaca prin procedura legislativa standard.”

Reprezentantii sindicali au reactionat la afirmatiile negociatorului sef insistand in principal pe argumentele in favoarea cresterii nivelului salariului minim.

S-a criticat modul in care se desfasoara intalnirea (dupa ce delegatia FMI s-a intalnit deja cu reprezentantii Guvernului Romaniei) si faptul ca noul guvern repeta aceleasi practici in materie de consultare a partenerilor sociali ca si guvernele precedente (de exemplu: partenerii sociali au fost chemati sa-si exprime opinia pe tema bugetului de stat cu doar cateva ore inainte ca proiectul de buget sa fie trimis Parlamentului).

Au urmat o serie de interventii cu privire la situatia incerta a companiilor de transport feroviar si necesitatea de a se pastra locurile de munca. Domnul Ion Popescu, Presedintele CSN MERIDIAN a subliniat avantajele economice, sociale si medioambientale pe care le aduce transportul feroviar si a criticat modul discriminatoriu in care guvernele si politicenii au tratat calea ferata prin subfinantarea continua si favorizarea disproportionata a operatorilor si a infrastructurii rutiere.

Pentru o informare completa a FMI cu privire la situatia reala in care se afla Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa "CFR Marfa" S.A., dl. Popescu a propus dlui. Tonny Lybek, reprezentantul regional al FMI in Romania si Bulgaria sa organizeze o intalnire separata cu organizatiile sindicale din aceasta companie.

La final, datorita faptului ca timpul de o ora alocat consultarii cu organizatiile sindicale nu a fost suficient pentru prezentarea in detaliu a tuturor punctelor de vedere, unii reprezentanti sindicali au inmanat dlui. Erik de Vrijer, negociatorului sef al FMI documente de pozitie tematice.

In randurile de mai jos va prezentam documentul pregatit si transmis de CSN MERIDIAN responsabililor FMI la intalnirea din 21 ianuarie 2013:


Puncte de vedere ale CSN MERIDIAN pentru intalnirea cu FMI, BM si Comisia Europeana, 21. 03.2013

Cu privire la Romania

Romania are nevoie de un program de dezvoltare economica pe termen mediu si lung bazat pe obiective prioritare care sa fie insusite de toate fortele politice din tara.

Actualul discurs politic care domina spatiul public este neserios si nu raspunde asteptarilor cetatenilor. Romania are nevoie de o guvernare luminata, de o clasa politica pe masura si de o administratie bazata pe meritocratie, independenta de presiunile politice.      

Francis Fukuyama afirma in cartea sa “Originile ordinii politice” ca „tarile sarace nu sunt sarace pentru ca nu au resurse, ci datorita faptului ca nu au institutii politice eficiente. Acest lucru se simte si in Romania, atunci cand incercam sa gasim o explicatie la faptul ca tara noastra este codasa Europei in ciuda faptului ca atat din punct de vedere al resurselor naturale, cat si al populatiei, am putea aspira la un loc intre primele 10 natiuni ale continentului.

Pentru a avea institutii politice eficiente, este nevoie de un sistem de justitie performant, imun la orice incercare de imixtiune politica. In aceasta privinta, suntem convinsi ca atat Fondul Monetar International dar mai ales Comisia Europeana, au inteles ca justitia nu este doar garantul statului de drept si al democratiei, ci si un factor determinant pentru asigurarea conditiilor favorabile dezvoltarii economice si sociale.

Investitiile in infrastructura de transport, in energie si in agricultura care pot beneficia de fondurile Uniunii Europene, ar trebui sa se bazeze pe un buget multianual. Succesul economic al statelor emergente din Asia se datoreaza existentei unor planuri de dezvoltare pe termen mediu si lung, ale caror obiective principale se refera la sustinerea sectorului industrial prin proiecte de modernizare a infrastructurii de transport, energie, sanatate si educatie.  

La fel ca si in cazul altor state din Uniunea Europeana, pentru a avea crestere economica si pentru a crea si mentine in tara locurile de munca, Romania are nevoie de o baza industriala si tehnologica moderna atat in domeniul civil cat si al apararii.

Revigorarea industriilor extractive ar putea sa contribuie la crestere economica si crearea unor locuri de munca la nivel national dar mai ales regional si local. Impactul economic al acestui sector ar putea sa fie mult mai mare insa, daca Guvernul Romaniei ar avea o viziune constructiva si o politica coerenta privind materiile prime si politica industriala. ( Guvernul ar trebui sa incurajeze investitiile din sector care sunt insotite de constructia unor facilitati de procesare si valorificare superioara a materiilor prime).

Relatiile internationale si comerciale ale Romaniei nu reusesc sa contribuie asa cum ar putea sa o faca, la dezvoltarea economica a tarii, prin diversificarea si extinderea posibilitatilor de export pentru produsele si serviciile romanesti. Majoritatea exporturilor sunt catre state ale Uniunii Europene (72,4% ). Exista potential de crestere al exporturilor catre state din afara Uniunii Europene dar pentru aceasta este nevoie de o politica externa si comerciala ofensiva.

Cu privire la Comisia Europeana

Abordarea globalista a Uniunii Europeane trebuie sa fie ajustata la provocarile actuale cu care se confrunta majoritatea statelor membre.

Avem nevoie de o abordare “federala” daca se doreste un avans al proiectului European. Jurisdictia europeana trebuie sa fie extinsa la administrarea proiectelor de infrastructura si energie. In cazul Statelor Membre care nu au capacitate sa duca la bun sfarsit proiectele de infrastructura europeana  intr-un termen rezonabil (cum este si cazul Romaniei), ar trebui sa existe posibilitatea interventiei directe a Uniunii Europene pentru realizarea proiectelor respective.

Pentru a creste sau mentine competitivitatea unor industrii si a reduce riscul de saracie energetica este important ca la nivel european sa se stabileasca mecanisme politice si comerciale pentru negocierea echitabila a pretului la materiile prime energetice si neenergetice importate in UE. (De exemplu: negocierea pretului la gaz metan cu Federatia Rusa).

Cu privire la Fondul Monetar International si Banca Mondiala

Dezvoltarea si prosperitatea unei tari nu depind numai de nivelul salariului minim pe economie sau de existenta unei legislatii a muncii flexibile si atractive pentru investitori. Exista multe elemente neglijate in discutiile si negocierile dintre reprezentantii Fondului Monetar International si reprezentantii guvernelor sau ai partenerilor sociali. De exemplu, in majoritatea negocierilor cu FMI, sanatatea, educatia, cultura, reprezinta costuri si nu investitii, desi miliarde de persoane in lumea intreaga nu sunt integrate eficient in circuitul social si economic pentru ca nu au asigurate accesul la aceste servicii de interes general.

O populatie sanatoasa si educata reprezinta o resursa strategica pentru orice tara. Asa cum se poate observa in cazul Japoniei sau al altor state emergente din Asia, resursele umane de calitate si administratia eficienta asigura dezvoltarea economica si sociala chiar in conditii dificile (lipsa resurselor minerale sau catastrofe naturale). 

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design