Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN a organizat miercuri, 3 mai 2017, o intalnire consultativa pe tema LEGII–CADRU privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, in cadrul careia s-au facut cunoscute domnului deputat Adrian Solomon, presedintele Comisiei pentru munca si protectie sociala a Camerei Deputatilor, propunerile de amendamente si punctele de vedere ale organizatiilor afiliate din sectorul bugetar. Dezbaterile din Parlament au avut la baza un document de lucru care a centralizat toate propunerile primite la confederatie pana la data de 3 mai 2017, ora 15.00, material care a fost inaintat in prealabil si secretariatului Comisiei pentru munca si protectie sociala a Camerei Deputatilor. Sedinta a fost prezidata de dl. Adrian Solomon, Presedintele Comisiei pentru Munca din Camera Deputatilor si de dl. Ion Popescu, Presedintele CSN MERIDIAN. Coordonarea pozitiilor organizatiilor din componenta confederatiei a fost realizat de dl. Vasile Lincu, Presedintele Sindicatului National al Politistilor si Vamesilor PRO LEX.*1 MAI 2017-Cu ocazia Zilei Internationale a Muncii, CSN MERIDIAN adreseaza oamenilor muncii din federatiile si sindicatele afiliate, precum si celorlalti colegi, urari de sanatate, putere de munca si succes in activitate. Trebuie sa luptam cu totii pentru a construi o societate si o economie care este in slujba omului si nu doar in slujba capitalului si a profitului! CSN MERIDIAN a solicitat si a obtinut ca perioada de tranzitie energetica pentru minele Lupeni si Lonea sa se deruleze pana in anul 2027. Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN si Sindicatul Muntele a incheiat, luni 24 aprilie 2017, o conventie cu Ministerul Energiei prin care perioada de tranzitie energetica pentru minele Lupeni si Lonea se prelungeste pana in anul 2027.*
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Marti, 22 septembrie 2015, la Hotelul Ibis Gara de Nord din Bucuresti s-a desfasurat o Conferinta europeana organizata in cadrul proiectului “Pro Juvenes-Parteneriat transnational pentru o piata inclusiva a muncii pentru tineri”, la care au participat in jur de 100 de persoane din tara si din strainatate. Tema conferintei a fost “Incluziunea sociala a tinerilor si cresterea capacitatii de insertie profesionala a acestora pe piata muncii”.

Evenimentul a fost organizat de Confederatia Sindicala Nationala MERIDIANA, in calitate de Partener national 3, in cadrul proiectului “Pro Juvenes -Parteneriat transnational pentru o piata inclusiva a muncii pentru tineri”, POSDRU/171/6.4/S/146751, cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, implementat impreuna cu Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice prin Departamentul pentru Dialog Social in calitate de lider de parteneriat, Partenerul 1-„AUR”– Asociatia Nationala a Specialistilor in Resursele Umane, Partenerul 2 - Asociatia Novapolis – Centrul de Analize si Initiative pentru Dezvoltare si Partenerul 4 - Uniunea Generala a Industriasilor din Romania. 

Conferinta a avut ca obiectiv principal dezbaterea tematicilor privind insertia tinerilor pe piata muncii, cooperarea pentru consolidarea in Romania a politicilor si practicilor in ceea ce priveste promovarea ocuparii si incluziunii sociale a tinerilor, precum si consolidarea capacitatii actorilor pietei muncii, autoritati publice centrale si locale, patronate organizatii sindicale, ong-uri, de a se implica activ in promovarea ocuparii si incluziunii sociale a tinerilor in implementarea masurilor privind ocuparea tinerilor.

In Romania, organizatiile sindicale in calitate de parteneri sociali, pot avea un rol activ privind cresterea capacitatii de insertie profesionala a tinerilor pe piata muncii si in valorificarea potentialului acestora ca resursa pentru viitorul societatii. 

Confederatia Sindicala Nationala Meridian in calitate de partener 3 in cadrul proiectului “Pro Juvenes -Parteneriat transnational pentru o piata inclusiva a muncii pentru tineri” si-a propus prin intermediul acestui eveniment abordarea problematicii cresterii capacitatii de insertie profesionala a tinerilor pe piata muncii din perspectiva mecanismelor politice, administrativ – institutionale si de parteneriat social cat si evidentierea rolului parteneriatelor transnationale incheiate in perioada de implementare a proiectului.

In programul conferintei europene de la Bucuresti au avut interventii urmatoarele persone: 

In sesiunea de deschidere: 

  • dl. Ion Popescu, Presedinte Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN
  • dl. Liviu Marian Pop, Ministrul delegat pentru Dialog Social, Senator in Parlamentul Romaniei
  • dl. Dragos Iorga, Director General, Directia Generala Programe Capital Uman
  • dl. Alexandru Cumpanasu, Secretar General, Coalitia Nationala pentru Modernizarea Romaniei  

In sesiunea de prezentare a obiectivelor propuse si rezultatele obtinute prin Proiectul Pro Juvenes – parteneriat transnational pentru o piata inclusiva a muncii pentru tineri.

  • dl. Dumitru Fornea, Expert activitati internationale si advocacy, CSN MERIDIAN  
  • dl. Ion Albu, Expert advocacy si dialog social, CSN MERIDIAN

In sesiunea “Rolul parteneriatelor transnationale pentru dezvoltarea resurselor umane, adaptarii formarii profesionale la noile tehnologii si incluziunea sociala a tinerilor pe piata muncii”:

  • dl. Tommaso Grimaldi, Asociatia Europeana pentru Formare Profesionala (EVTA)
  • dl. Hendrik Meerkamp, Confederatia Europeana a Sindicatelor Independente (CESI) 
  • dl. Angelo D’Andrea/dna.Maria Angeles Ruiz Gamez, España Movilidad (Esmovia), Spania
  • dna. Emanuela Artibani, Confederatia Generala a Sindicatelor Autonome ale Lucratorilor (Confsal), Italia  
  • dl. Michaël

In sesiunea “Cresterea capacitatii de insertie profesionala a tinerilor pe piata muncii din perspectiva mecanismelor politice, administrativ-institutionale si de parteneriat social. Exemple de bune practici.”:

  • dl. Jorge Cuntin Rey, Director Regional/dna.Liviana Catalina, Manager pentru Romania Método Consultores
  • dl. Laurentiu Plosceanu, Presedinte, Asociatia Romana a Antreprenorilor de Constructii (ARACO)
  • dl. Ringo Damureanu, Presedinte, Uniunea Sindicatelor Functionarilor Publici si Personalului Contractual FORTA LEGII
  • dl. Braica Alexandra Patricia, Secretar de stat pentru dialog social, Guvernul Romaniei, Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice 

In sesiunea “Finantarea proiectelor pentru incluziunea sociala a tinerilor si cresterea capacitatii de insertie profesionala a acestora pe piata muncii. Contributia organizatiilor societatii civile.”

  • dl. Dumitru Fornea, Expert activitati internationale si advocacy, CSN MERIDIAN
  • dl. Ion Albu, Expert advocacy si dialog social, CSN MERIDIAN
  • dl. Ivanov, Prolex  
  • dl. Maxim Rodrigo Gabriel, Presedinte, Federatia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din Romania 

ACORDURI DE PARTENERIAT TRANSNATIONALE INCHEIATE DE CSN MERIDIAN IN CADRUL PROIECTULUI “PRO JUVENES”

  1. Institutul European pentru Administratie Publica (EIPA) – Centrul European pentru Judecatori
    si Avocati, Luxemburg
     
  2. Asociatia Europeana pentru Formare Profesionala (EVTA), Belgia
  3. Confederatia Europeana a Sindicatelor Independente (CESI), Belgia 
  4. EUROMINES, European Association of Mining Industries, Belgia
  5. EURACOAL, European Association for Coal and Lignite, Belgia 
  6. Comité Européen de Coordination (CEC), Belgia
  7. ROMBEL - Comunitatea Romana din Belgia (ROMBEL), Belgia 
  8. Centrul European pentru Leadership si Educatie Antreprenoriala (ECLEE), Franta
  9. Confederatia Generala a Sindicatelor Autonome ale Lucratorilor (CONFSAL), Italia 
  10. Centrul National pentru educatie profesionala al Asociatiei Crestine a Muncitorilor Italieni (ENAIP), Italia
  11. SICURFORM ITALIA, Italia 
  12. Associazione Culturale “Cultura E Dintorni”, Italia
  13. Confederatia Autonoma Europeana a Lucratorilor (CONF.A.E.L.), Italia  
  14. ENDURANCE, Olanda
  15. Federatia Sindicatelor din Industrie si a Lucratorilor din Agricultura din Uniunea Generala a Muncitorilor (FITAG-UGT), Spania 
  16. Federatia Statala a Serviciilor pentru Mobilitate si Consum din Uniunea Generala a Muncitorilor (SMC-UGT), Spania
  17. MÉTODO Estudios Consultores S.L.U., Spania 
  18. ESPAÑA MOVILIDAD (ESMOVIA), Spania
  19. Xano Channel Asociación para el desarrollo comunitario (Xano Channel Asociación), Spania 
  20. Associació Empresarial L’Alqueria Proyectes Educatius (ALPE), Spania

Beneficiile reciproce pentru partile semnatare ale acordurilor de parateneriat 

  • Accesul la informatii de ultima ora privind call-urile de proiecte finantate prin Fondul Social European sau alte instrumente europene/nationale
  • Stabilirea unor canale directe pentru schimburile de informatii de interes comun pentru organizatiile semnatare ale acordurilor de parteneriat 
  • Crearea unor oportunitati pentru realizarea unor schimburi de experienta/vizite de studiu, cu scopul de a imbunatati calitatea formarii profesionale a personalului din cadrul MMFPSPV si a institutiilor subordonate

Fondurile alocate Romaniei in perioada 2014-2020 in cadrul politicii de coeziune (22, 4 miliarde Euro) plus cele 106 milioane de Euro sumplimentari alocati prin Initiativa privind ocuparea fortei de munca in randul tinerilor, fac din tara noastra un punct de atractie pentru organizatiile europene de profil care au experienta si capacitate financiara de a implementa proiecte sau de a fi parteneri pentru alte entitati din Romania.  

Din contacte realizate cu colegii din UE, a rezultat interesul lor de a se implica in implementarea unor proiecte transeuropene privind ocuparea si cresterea capacitatii de insertie profesionala a tinerilor pe piata muncii.

Pentru absorbtia eficienta a celor 4.326.838.744 de euro FSE+YEI care pot fi accesate in perioada 2014-2020 prin Programul Operational dedicat capitalului uman, este nevoie de o retea de parteneriate functionale incheiate intre organizatii de drept public si/sau privat, organizatii care vor trebui sa aiba atat capacitatea profesionala, cat si posibilitatile financiare pentru scrierea si derularea unor proiecte cu finantare europeana si nationala. Capacitatea financiara presupune in primul rand disponibilitatea fondurilor necesare reprezentand contravaloarea cofinantarii, dar si a sumelor ce trebuie sa asigure cash-flow-ul pe parcursul implementarii acestuia. 

Avand in vedere aspectele mai sus mentionate, MMFPSPV ar putea sa valorifice la adevarata lor valoare parteneriatele transnationale in perioada de sustenabilitate a proiectului, prin crearea unei Platforme a partenerilor transnationali din Romania, care sa-si aduca contributia la realizarea proiectelor ce raspund prioritatilor Strategiei Europa 2020 sau prioritatilor ce rezulta din Recomandarile Specifice de Tara (RTS), in special in ceea ce priveste politicile in sectoarele educatiei, ocuparii fortei de munca, incluziunii sociale si administratiei publice. 

Aspecte abordate pe parcursul interventiilor in cadrul conferintei:

  • Nivelul ingrijorator de mare al somajului in randul tinerilor la nivel european, gradul de nesiguranta a locului de munca cu care se confrunta tinerii si consecintele acestei stari de fapt asupra viitorului social si economic al Uniunii Europene; 
  • Politicile de austeritate implementate in ultimii ani in aproape toate Statele Membre UE si impactul acestora asupra situatiei tinerilor din Europa;
  • Rolul important al dialogului social si civic in identificarea corecta si la timp, a problemelor cu care se confrunta tinerii, dar mai ales ales a masurilor ce trebuie luate pentru o integrare mai rapida a acestora pe piata muncii; 
  • Impactul tehnologiilor disruptive si profesiile viitorului;
  • Mentalitati si reformele politice, legale si administrative, necesare adaptarii sistemelor de educatie si formare la provocarile actuale si viitoare din societate; 
  • Inovatia in educatie si formare profesionala;
  • Stimulentele acordate universitatilor si institutiilor de cercetare-dezvoltare care ofera cursuri specializate ce corespund cu nevoile pietei globale; 
  • Monitorizarea si evaluare politicilor pentru tineret. Calitatea programelor de formare din intreprinderi. Evaluarea procesului de recunoastere a competentelor si calificarilor la nivelul UE (Cadrul european al calificarilor, Clasificarea europeana a aptitudinilor, competentelor si ocupatiilor, Europass si sistemul de asigurare a calitatii si de credite transferabile);
  • Actiunile intreprinse de Statele Membre pentru stimularea si facilitarea interactiunii dintre companii, institutii de educatii, operatorii de formare profesionala si tinerii care sunt in cautarea unui loc de munca. (De exemplu: crearea unor spatii de dialog prin organizarea unor targurilor de job-uri si prin recunoasterea a unor bune practici);
  • Responsabilitatea partajata in caresterea capacitatii de insertie a tinerilor, intre familie, institutii de invatamant, companii, autoritati publice locale si centrale, sindicate si alte organizatii ale societatii civile; 
  • Modelele de invatare la locul de munca si parteneriatul dintre intreprinderi si institutiile de invatamant;
  • Ucenicia ca metoda de formare profesionala ce faciliteaza integrarea mai rapida a tinerilor in munca. Relevanta si indicatorii de calitate. Responsabilitatile partilor. Bune practici - avantajele si specificitatile invatamantului dual in Austria, Germania, Olanda si tarile scandinave si provocarile acestui model in ceea ce priveste replicarea lui in alte State Membre ale UE. Capacitatea organelor de inspectie a muncii de a constatat si pedepsi abuzurile; Alianta Europeana pentru Ucenicii si Cadrul de calitate pentru stagii; 
  • Dezvoltarea “culturii antreprenoriatului” si programele scolare. (Dezvoltarea spiritului antreprenorial la tineri nu trebuie redusa doar la capacitatea acestora de a realiza o afacere sau a infiinta o companie, ci mai degraba la a invata cum sa-ti administrezi eficient si durabil propria viata.);
  • Intelegerea raporturilor dintre cerere si oferta de locuri de munca, a factorilor care contribuie la cresterea capacitatii de insertie a tinerilor, dar si a provocarilor ce vin din partea companiilor: cum realizeaza companiile profilele pentru posturile vacante, care sunt practicile concrete de contractare a angajatilor tineri, ce sistem salarial practica sau daca investesc in formarea profesionala a tinerilor; 
  • Masurile de stimulare a cresterii economice si a ocuparii tinerilor care au fost luate la nivel european si national;
  • Initiativa privind ocuparea fortei de munca in randul tinerilor si Garantia pentru tineret; 
  • Planurile si programele nationale pentru punerea in aplicare a Garantiei pentru tineret si masurile concrete care sa le permita tinerilor absolventi sa dobandeasca competente la locul de munca, competente lingvistice, inclusiv, printre altele, experienta in domeniul managementului si al lucrului in echipa, al capacitatii de a rezolva probleme si a gandi creativ, in vederea imbunatatirii versatilitatii ai a posibilitatilor lor pe piata muncii;
  • Evidentierea aspectelor ce privesc egalitatea de sanse, in contextul in care femeile si barbatii nu se integreaza in acelasi mod pe piata muncii datorita repartitiei dezechilibrate a responsabilitatilor in familie. Masurile concrete care garanteaza accesul si promovarea pe piata muncii in conditii egale, atat pentru femei, cat si pentru barbati, asa cum se prevede si in Recomandarea Consiliului European cu privire la Garantia pentru tineri; 

Baza legala la nivel european privind educatia si formarea profesionala a tinerilor

Educatia si formarea sunt recunoscute ca vectori esentiali ai strategiei UE de crestere economica si de creare a noi locuri de munca, precum si in ceea ce priveste promovarea echitatii si a incluziunii sociale. 

Carta drepturilor fundamentale a UE, prevede ca „orice persoana are dreptul la educatie, precum si la accesul la formare profesionala si formare continua” (articolul 14), precum si ca „orice persoana are dreptul la munca si dreptul de a exercita o ocupatie aleasa sau acceptata in mod liber” (articolul 15). 

Tratatul privind functionarea Uniunii Europene precizeaza ca “in definirea si punerea in aplicare a politicilor si actiunilor sale, Uniunea trebuie sa tina seama de cerintele privind promovarea unui nivel ridicat de educatie si de formare profesionala. Astfel, obiectivele strategice pe termen lung ale UE in domeniul educatiei si formarii profesionale sunt:

  • realizarea in practica a invatarii pe tot parcursul vietii si a mobilitatii;  
  • imbunatatirea calitatii si a eficientei educatiei si formarii;
  • promovarea echitatii, a coeziunii sociale si a cetateniei active;  
  • consolidarea creativitatii si inovatiei, inclusiv a antreprenoriatului, la toate nivelurile de educatie si de formare profesionala.”;

In Orientarile Politice ale Presedintelui Comisiei Europene, este subliniat faptul ca Uniunea Europeana traieste astazi intr-un context socio-economic diferit, cu rate mari ale somajului in randul tinerilor in multe State Membre, cu o forta de munca adulta care in proportie de 1 la 4 ii lipeseste competente de baza, cu o nevoie puternica de dezvoltare a competentelor, cu o nepotrivire evidenta dintre oferta si cerea de competente care afecteaza cresterea economica si crearea de noi locuri de munca si cu resurse publice si private reduse datorate proceselor de consolidare bugetara. 

Obiectivele, instrumentele si procedurile pentru cooperarea la nivelul UE sunt prezentate pe scurt in cadrul strategic cunoscut sub numele de Educatie si formare (EF) 2020. Acest cadru este valabil pana in 2020 si mai cuprinde „procesul Copenhaga” privind cooperarea in domeniul invatamantului profesional si al formarii profesionale. In cadrul EF 2020, sunt identificate sectoarele prioritare pentru a planifica activitatile pe cicluri de lucru de trei ani.

Grupul de lucru ET 2020 pentru educatie si formare profesionala

Organizat la nivelul Directoratului General pentru Ocupare, Afaceri Sociale si Incluziune din CE, Grupul de lucru ET 2020 pentru educatie si formare profesionala VET este unul dintre cele sase grupuri de lucru tematice stabilite la nivel european pentru a asigura implementarea Strategiei ET 2020 si este parte a metodei deschise de coordonare.  

Mandatul sau a fost convenit de Grupul la nivel inalt pentru educatie si formare. Acesta raspunde obiectivelor Strategiei Europa 2020, ET 2020, precum si liniilor directoare stabilite in Comunicatul de la Bruge, in special apelul catre guverne, partenerii sociali si furnizorii de educatie si formare profesionala, sa ia masurile necesare pentru maximizarea invatarii bazata pe munca, inclusiv a uceniciilor si pentru a orienta mai bine si mai eficient politicile conexe.

  • Sprijinul pentru companiile, in special imm-urile, care ofera programe de ucenicii;
  • O imagine pozitiva pentru ucenicii si o orientare in cariera imbunatatita;
  • Guvernanta la nivel national, cadrul de reglementare si implicarea partenerilor sociali;  
  • Asigurarea calitatii invatarii bazate pe munca.

Cadrul Strategic Educatie Formare 2020 (EF 2020)

  • cel putin 95% din copii cu varste cuprinse intre 4 ani si varsta obligatorie pentru inceperea educatiei primare trebuie sa participe la educatia prescolara; 
  • nu ar trebui sa existe un procent mai mare de 15% de persoane de 15 ani care sa detina abilitati insuficiente de lectura, matematica si stiinte;
  • procentul de persoane care abandoneaza timpuriu educatia si formarea ar trebui sa fie mai mic de 10%;
  • cel putin 40% din persoanele cu varste intre 30 si 34 de ani trebuie sa fi absolvit o forma de educatie tertiara;
  • cel putin 15% dintre adulti (grupa de varsta 25-64) ar trebui sa participe la programe de invatare pe tot parcursul vietii; 
  • cel putin 20% dintre absolventii cu studii superioare si 6% dintre persoanele cu varsta intre 18 si 34 de ani cu studii profesionale au petrecut o perioada la studiu sau formare in strainatate;
  • proportia absolventilor cu studii medii sau superioare cu varsta intre 20 si 34 de ani care au terminat studiile in urma cu 1-3 ani si au un loc de munca sa fie de cel putin 82%. 

Domenii de cooperare pentru partenerii sociali:

  • Crearea unei retele europene a furnizorilor de educatie si formare profesionala (VET); 
  • Fondul Junker pentru Investitii;
  • Permeabilitatea intre formarea profesionala si educatia superioara;  
  • Instrumentele europene pentru transparenta (ECVET, EQAVET, etc);
  • Imbunatatirea comunicarii dintre furnizorii de formare profesionala si piata muncii;
  • Educatia si formarea profesionala si incluziunea sociala;
  • Cooperarea cu CEDEFOP si Fundatia Europeana pentru Formare;

Principalele programe europene de educatie si formare profesionala care au fost modelate si cu contributia partenerilor sociali prin intermediul dialogului social:

 

Programul Erasmus+ (2014-2020)

Erasmus+ este programul emblematic al UE pentru educatia si formarea tineretului in perioada 2014-2020. Este construit pe baza initiativelor mai vechi ale Uniunii de promovare a schimburilor si a dezvoltarii sistemelor de educatie si formare si a muncii in randul tinerilor.

Erasmus+ este conceput sa sustina eforturile tarilor de a folosi in mod eficient potentialul uman si social al Europei, afirmand, totodata, principiul invatarii pe tot parcursul vietii prin asocierea sprijinului cu invatarea formala, non-formala si informala in domeniile educatiei, formarii si tineretului.

Erasmus+ este rezultatul integrarii urmatoarelor programe ale UE implementate in cursul perioadei 2007-2013.

  • Programul de invatare pe tot parcursul vietii
  • Programul „Tineretul in actiune”
  • Programul „Erasmus Mundus”; 
  • Tempus; 
  • Alfa;
  • Edulink;
  • Programele de cooperare cu tarile industrializate in domeniul invatamantului superior.

Erasmus+ are obiectivul ambitios de a merge mai departe decat aceste programe prin promovarea sinergiilor si a unor abordari transversale in cadrul diferitelor sectoare ale educatiei, formarii si tineretului, eliminand barierele artificiale dintre diferitele actiuni si formate de proiecte, promovand noi idei, atragand noi actori din lumea profesionala si societatea civila si stimulând noi forme de cooperare.

Erasmus+ va reprezenta o consolidarea palpabila a unor programe anterior separate, mentinand, totodata, identitatea de marca consacrata a acestora pe urmatoarele axe:

  • Erasmus+: Comenius (invatamant scolar), 
  • Erasmus+: Erasmus (invatamant superior),
  • Erasmus+: Erasmus Mundus - programe de master comune 
  • Erasmus+: Leonardo da Vinci – invatamant profesional si instruire profesionala;
  • Erasmus+: „Grundvig” – invatarea in randul adultilor; 
  • Erasmus+: Tineretul in actiune invatarea non-formala si informala in randul tinerilor (de exemplu, voluntariatul).

Obiectivele specifice ale programului Erasmus+ in domeniul educatiei si formarii:

  • imbunatatirea nivelului competentelor si abilitatilor de baza, cu un accent deosebit pe relevanta acestora pentru piata muncii si contributia lor la coeziunea societatii;
  • promovarea cresterii calitatii, excelenta in inovare si internationalizarea la nivelul institutiilor din domeniul educatiei si formarii;
  • promovarea, crearea si popularizarea unui sistem european de invatare continua menit sa vina in completarea reformelor politice de la nivel national si sa sprijine modernizarea sistemelor de educatie si formare;  
  • consolidarea dimensiunii internationale a educatiei si formarii;
  • imbunatatirea predarii si invatarii limbilor si promovarea diversitatii lingvistice in UE, precum si constientizarea dimensiunii interculturale; 

„Tineretul in miscare” - pachetul de initiative politice in domeniul educatiei si ocuparii locurilor de munca in randul tinerilor din Europa

A fost lansat in 2010 si urmareste imbunatatirea nivelului de educatie si a sanselor de a fi angajati ale tinerilor, reducerea ratei ridicate a somajului in rândul tinerilor, in conformitate cu obiectivul Strategiei UE 2020 de a ajunge la o rata de ocupare a locurilor de munca de 75% pentru populatia activa (20-64 ani).

Pe baza consultarilor desfasurate la nivel European si national cu partile interesate in cadrul procesului de la Copenhaga, analizele de progres pentru 2011 – 2014 ale CEDEFOP (Centrul European pentru Dezvoltarea Formarii Profesionale) si FEF (Fundatia Europeana pentru Formare), precum si raspunsurile primite prin intermediul Rapoartelor Nationale ET 2020, Comisia Europeana propune urmatoarele prioritati de actiune pentru perioada 2015 -2017:  

Cu scopul de a dezvolta competente si calificari de inalta calitate, relevante pentru piata muncii:

1.Promovarea invatarii la locul de munca in toate formele sale, implicarea companiilor, stimularea inovarii si a spiritului antreprenorial.

2.Dezvoltarea in continuare a mecanismelor de asigurare a calitatii in educatie si formare (VET) in acord cu recomandarile EQAVET si prin stabilirea unor mecanisme care sa permita reactii la sistemele I – VET ( Sisteme informale de educatie si formare profesionala) si C-VET (Sisteme de educatie si formare profesionala continua)  

In ceea ce priveste alegere oamenilor in cunostinta de cauza a cailor de urmat si pentru cresterea capacitatii de insertie profesionala pe terman lung si a adaptabilitatii la competentele in permanenta evolutie:

3.Cresterea accesului la formare si calificari pentru toti din perspectiva invatarii pe tot parcursul vietii, in special prin cresterea calitatii, a ofertelor de formare si a accesibilitatii C-VET, oferind servicii eficiente si servicii de orientare integrate, cai de invatare flexibile si permeabile. 

4.Consolidarea in continuare a competentelor-cheie in programele VET, cu o atentie deosebita dobandirii de competente de baza, inclusiv aplicarea de competente STEM (stiinta, tehnologie, inginerie si matematica – science, technology, engineering and mathematics) si crearea de oportunitati concrete pentru dobandirea sau dezvoltarea acestor abilitati prin I-VET si C-VET.

In sprijinul reformelor pentru a creste calitatea si eficienta VET

5.Introducerea de abordari si oportunitati sistematice pentru dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice, a formatorilor VET si a mentorilor, atat din perspectiva educatiei si formarii in scoala, cat si la locul de munca.  

Sprijinul acordat de la nivelul UE pentru implementarea politicilor ce privesc educatia si formarea profesionala a tinerilor

UE va oferi sprijin direct statelor membre in punerea in aplicare a recomandarilor specifice fiecarei tari privind Strategia UE 2020, inclusiv prin utilizarea maxima a oportunitatilor de finantare reprezentate de Fondurile structurale si de investitii europene sau de Programul Erasmus +:

  • Acordarea de asistenta tarilor sau grupurilor de tari participante in implementarea reformelor VET, in functie de nevoile lor specifice, printr-un sprijin specific fiecarei tari, inclusiv cu asistenta CEDEFOP si a Fundatiei Europene pentru Formare (pentru tarile candidate), sub forma de recomandari de tara, activitati nationale specifice, forumuri, schimburi de experienta de invatare reciproca si de bune practici, etc; 
  • Intensificarea sprijinului acordat Aliantei Europene pentru Ucenicii, in cresterea calitatii, a ofertelor si a atractivitatii programelor de ucenicii in intreaga Europa. Extinderea ariei de reprezentare si implicare in Alianta, prin invitarea întreprinderilor mici si mijlocii din sectorul privat, dar si a partenerilor sociali sectoriali, precum si a autoritatilor locale si regionale;
  • Asistarea Statelor Membre pentru maximizarea cailor de invatare bazate pe munca si pe educatia si formarea profesionala, inclusiv prin intermediul Garantiei pentru Tineret; 
  • Coordonarea la nivelul Uniunii Europene pentru dezvoltarea si implementarea mecanismelor de
    asigurare a transparentei si calitatii in educatia si formarea profesionala (VET), de tipul EQAVET si de a ajusta implementarea in continuare a acestui, pe baza recomandarilor rezultate in urma recentei sale evaluari externe.
  • Monitorizarea si analizarea progreselor in domeniul educatiei si formarii profesionale realizate de CEDEFOP si Fundatia Europeana pentru Formare, prin intermediul unui nou sistem de monitorizare simplificat, care permite o mai buna utilizare a datelor statistice specific 
  • Încurajarea parteneriatelor strategice care sa permita excelenta si inovaria in domeniul educatiei si formarii profesionale;
  • Monitorizarea impactului initiativelor privind educatia si formarea profesionala sprijinite la nivel national prin intermediul Fondului Social European. 

Educatia si formarea profesionala continua (C-VET)

Definitie: educatie sau formare profesionala dupa educatia si formarea initiala sau dupa intrarea in viata profesionala, cu scopul de a ajuta persoanele fizice: 

  • sa-si imbunatateasca sau sa-si actualizarea cunostintele si/sau competentele; 
  • sa dobandeasca noi competente pentru o schimbare in cariera sau reconversie profesionala;
  • sa continue dezvoltarea lor personala sau profesionala. 

Educatia si formarea profesionala informala (I-VET)

Procesul de invatare informala presupune observatie, studiu si analiza erorilor pentru a perfectiona pregatirea profesionala in plan tehnic si manual, dar si pentru imbunatatirea abilitatilor culturale, lingvistice si de comportament.

Printre factorii cheie implicati in invatarea informala si dobandirea de competente 

  • Experienta la locul de munca 
  • Socializarea si relationarea la locul de munca si in societate in general 
  • Frecventarea muzeelor, bibliotecilor sau a cybercafes etc
  • Rolul colegilor care actioneaza ca mentori/traineri la locul de munca 
  • Consultarea manualelor de utilizare, etc.
  • Activitatile casnice, de voluntariat, culturale, etc. 
  • Calatoriile si interactiunea cu alte persoane cu experienta diversa.  

Alianta Europeana pentru Ucenicii

Alianta europeana pentru ucenicii a fost lansata oficial la data de 2 iulie 2013 de catre comisarii Androulla Vassiliou (educatie, cultura, multilingvism si tineret) si László Andor (ocuparea fortei de munca, afaceri sociale si incluziune) in cadrul concursului WorldSkills 2013 din Leipzig, Germania.

Prin aceasta Alianta se doreste sa se contribuie la combaterea somajului in rândul tinerilor prin imbunatatirea calitatii si ofertei de ucenicii pe intreg teritoriul UE prin intermediul unui parteneriat amplu al partilor interesate din domeniul fortei de munca si al educatiei.

Alianta urmareste, de asemenea, sa schimbe atitudinile cu privire la ucenicii. Alianta va identifica, in special, programele de ucenicie din UE care au cel mai mare succes si va aplica solutii adecvate in fiecare stat membru. 

Prin semnarea declaratiei comune, reprezentantii europeni ai sindicatelor si ai angajatorilor si-au luat angajamentul sa isi concentreze eforturile in urmatoarele sase luni astfel:

  • sa creasca gradul de constientizare cu privire la beneficiile uceniciilor in rândul angajatorilor si al tinerilor;
  • sa raspandeasca experienta si bunele practici in propriile organizatii;
  • sa-si motiveze si sa-si consilieze organizatiile membre privind dezvoltarea unor programe de ucenicie de calitate adaptate competentelor necesare pe piata fortei de munca. 

De asemenea, acestia isi vor incuraja membrii:

  • sa coopereze cu scolile si serviciile de ocupare a fortei de munca; 
  • sa incurajeze formarea de mentori in cadrul companiei si indrumarea profesionala a
    ucenicilor;
  • sa mareasca oferta si calitatea uceniciilor.

Comisia s-a angajat sa:

  • promoveze invatarea reciproca si evaluarea inter pares in vederea sprijinirii reformarii politicilor in statele membre, in special in statele care au primit recomandari specifice in domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (EFP);
  • asigure utilizarea cat mai eficienta a fondurilor UE pentru a contribui la atingerea obiectivelor Aliantei (sprijin acordat dezvoltarii la nivelul sistemelor, continutului educational si mobilitatii ucenicilor si personalului)
  • analizeze includerea uceniciilor in reteaua EURES, in stransa cooperare cu partile interesate relevante 
  • invite Eurochambres si alte parti interesate relevante sa dezvolte masuri care sa contribuie la rezultatele concrete ale Aliantei.

Competente cheie identificate de Comisia Europeana:

  • comunicarea in limba materna 
  • comunicarea in limbi straine
  • competente matematice  
  • competente de baza in stiinta si tehnologie
  • competente digitale 
  • a invata sa inveti
  • competente sociale si civice 
  • spiritul de initiativa si antreprenoriat
  • constiinta si expresia culturala.

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design