Luni, 20 noiembrie 2017, la sediul Confederatiei Sindicale Nationale MERIDIAN, in prezenta presedintelui Ion POPESCU si a Secretarului General, Dumitru Fornea, s-a desfasurat o intalnire de lucru de 3 ore intre Ministrul Transporturilor, domnul Felix Stroe si reprezentantii FSTFR, ai Sindicatului pentru Unitatea Salariatilor CFR Calatori si ai Sindicatului Aeroportuar HENRI COANDA, organizatii sindicale afiliate la CSN MERIDIAN.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

In urma celor stabilite in data de 11 decembrie 2015, prin intalnirea dintre Presedintii Confederatiilor sindicale si patronale reprezentative si dl. Dacian Ciolos, Primul Ministru al Romaniei, Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice a invitat vineri, 18 decembrie 2015, partenerii sociali reprezentativi pentru o discutie pe tema salariului brut pe tara garantat in plata pentru anul 2016. Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN a fost reprezentata de dl. Ion Albu, Presedinte Executiv si de dl. Dumitru Fornea, membru al Comitetului Economic si Social European.

Dezbaterile au fost prezidate de doamna Claudia-Ana COSTEA, Ministrul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, iar asistenta de specialitate pe parcursul reuniunii pentru partea guvernamentala, a fost asigurata de doamna Anca Dragu, Ministrul Finantelor Publice, dl. Dragoș-Nicolae Pislaru în funcția de consilier de stat pe probleme economice în cadrul Cancelariei Primului-Ministru si dl. Ion Ghizdeanu, presedintele Comisiei Naționale de Prognoză. Domnul Costin Borc, Vicepremier si Ministrul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri, desi a fost anuntat initial, s-a comunicat la inceputul reuniueuninii ca nu poate participa din motive obiective.

Doamna Ministru a trecut in revista organizatiile prezente si a precizat ca obiectivul principal al reuniunii este ajungerea la un acord cu partenerii sociali pentru stabilirea pana la data de 31 decembrie 2015 a salariului minim garantat in plata pentru anul 2016. Este important ca acest lucru sa se realizeze pana la sfarsitul anului, deoarece anul 2016 este un an electoral, motiv pentru care conform cadrului legal in vigoare, cu sase luni inaintea alegerilor parlamentare si locale, nu se pot adopta masuri pentru cresterea salariilor.

Ordinea de zi a reuniunii agreata de toate partile prezente:

  1. Prezentarea studiilor si analizelor
  2. Consultarea pe tema salariului minim garantat in plata in sectorul public si privat
  3. Diverse

Pozitii experimate de reprezentantii confederatiilor patronale:

  • Toate datele privind salariile din REVISAL ar trebui sa fie publice, deoarece in acest fel se pot cunoaste tipul de contracte, durata lor (determinata/nedeterminata);
  • Este ciudat faptul ca aproximativ 110 000 de persoane functionarii publici nu sunt considerati salariati;
  • Cresterea salariului minim va conduce la marirea zonei gri a salarizarii cu 10-14% si la cresterea masei salariale in economie;
  • Ar trebui sa amanam pana la 1 iulie 2016, decizia de a mari salariul minim, iar apoi este necesar un proces de etapizare care sa ia in considerare trecerea la salariul orar si flexibilizarea muncii;
  • Lipseste studiul de impact si testul IMM –urilor pe baza carora se poate lua decizia de a creste salariul minim;
  • Intr-un studiu realizat de patronate, la intrebarea ce impact va produce cresterea salariului minim asupra intreprinderilor mici si mijlocii, 70% dintre patronii intrebati au spus ca o crestere a salariului minim va crea probleme, 34% dintre acestia considerand ca prin cresterea salariului minim se va ajunge la disponibilizari;
  • 80% dintre intreprinderile din Romania sunt de supravietuire. Prin cresterea salariului minim este posibil ca 50 000 de intreprinderi de acest tip sa se inchida, 100 000 – 150 000 de microintreprinderi isi vor reduce activitatea. 40% dintre firmele mici vor fi afectate;
  • In industria textila sunt 250 000 de salariati, care produc in proportie de 80% pentru export, 13% din exporturile Romaniei. Exista o presiune internationala pentru reducerea costurilor de productie. Orice crestere salariala trebuie compensata cu masuri fiscale favorabile industriei. Salariul mediu in acest sector este de 322 euro. 50 000 din cei 250 000 de salariati sunt platiti cu salariul minim pe ecomie.
  • Impactul cresterii salariului minim va afecta in mod diferit investitorii romani fata de cei din afara tarii. Masura va conduce la o crestere in cascada a salariilor, cu un impact negativ asupra exporturilor si a mediului de afaceri din tara noastra. Investitorii straini au avantaje fiscale importante fata de investitorii din Romania.  
  • Printr-o promisiune facuta anterior de Guvernul Romaniei, stabilirea nivelului de salarizare trebuie facuta prin luarea in considerare a unor aspecte bugetare concrete;
  • Patronatele sunt de acord cu cresterea slariului minim garantat in plata pe tara pentru anul 2016, de la 1050 lei brut la 1200 lei brut, numai daca diferenta de la 1050 la 1200 nu va fi impozitata.

Pozitii experimate de reprezentantii confederatiilor sindicale:

Organizatiile sindicale au prezentat documentele pe baza carora au sustinut argumentele in favoarea cresterii salariului minim:

  • Raport Contracte active la Salariu minim dec 2011 - oct 2015 (revisal) 
  • Raport Evolutie salariati si angajatori dec 2011 - oct 2015 (revisal)

  • Rapartizarea CIM oct 2015 pe transe din 100 lei (revisal) 
  • Evolutia numar salariati, numar companii, numar CIM, salariul minim dec 2012 - mai 2015 (revisal si INS)
  • Acordul tripartit pt cresterea salariului minim 2008-2014 

Interventiile reprezentantilor organizatiilor sindicale:

  • Necesitatea stabilirii unui mecanism permanent de consultare cu privire la cresterile salariale si alte politici sociale cu impact asupra stabilitatii macroeconomice a Romaniei;
  • Pe baza indicatorilor Comisiei de Prognoza se ajunge la concluzia ca in momentul de fata se poate lua decizia de a creste salariul minim la 1200 lei;
  • Romania este una dintre tarile UE cu cea mai mare fiscalitate pe salariul minim;
  • Salariul minim a crescut pe o perioada de 4 ani, fara sa existe consecinte negative pentru companii;
  • Motivarea muncii reprezinta un element important avand in vedere ca 3,4 milioane de lucratori din Romania lucreaza in strainatate;
  • Salariul minim este 770 lei iar ajutorul social 370 lei – diferenta este prea mica pentru a incuraja munca;
  • 1200 lei reprezinta o suma mai apropiata de cosul minim (1400 de lei Comisia de Prognoza, 1600 Ministerul Finantelor);
  • Cresterea salariului minim contribuie la fiscalizarea veniturilor salariale, o sursa sigura de impozitare pentru cresterea contributiilor la bugetul de stat. Conform Ministerului Finatelor, la momentul actual frauda fiscala reprezinta 14,6% din PIB;
  • Cresterea salariului minim reprezinta o masura reparatorie la consecintele deosebit de grave produse asupra salariatilor datorita dereglementarii relatiilor de munca prin modificarea legislatiei muncii in anul 2011. Contrectele colective la nivel national si sectorial au disparut, contractele colective la nivel de unitate sunt limitate;
  • Conform Raportului publicat la data de 14 decembrie 2015 de Natiunile Unite, Romania ocupa doar locul 52 in clasamentul privind indexul dezvoltarii umane. Acest lucru se datoreaza si faptului ca mai toate guvernele in ultimul sfert de veac au aplicat politici pentru atragerea investitorilor straini care aveau la baza mentinerea unui cost scazut al fortei de munca. Este adevarat ca indicatorii privind competitivitatea pot fi afectati datorita unor costuri salariale mai mari, insa sunt si alte metode pentru a compensa acest lucru: de exemplu, mai putina birocratie sau un cadru fiscal care sa stimuleze investitiile;
  • Capitalul autohton trebuie sprijinit mai mult, nu numai companiile multinationale, care de cele mai multe ori, utilizeaza metode fiscale ingenioase pentru evitarea impozitului pe profit.
 

Domna Claudia-Ana COSTEA, Ministrul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, a spus ca aspectele prezentate de organizatiile sindicale si patronale s-au raportat la preocuparile si interesele populatiei active din Romania. In discutia privind salariul minim, nu trebuie insa neglijat impactul produs asupra bugetului de pensii. De asemenea, trebuie luata in considerare imposibilitatea modificarii codului fiscal pentru a raspunde propunerii venite din partea organizatiilor patronale.

Pe parcursul discutiilor s-au evidentiat 3 propuneri:

  1. Cresterea salariului minim la 1200 lei de la 1 ianuarie 2016 fara nicio conditionalitate (pozitia organizatiilor sindicale);
  2. Cresterea salariului minim la 1200 lei de la 1 ianuarie 2016, numai daca diferenta de la 1050 la 1200 nu va fi impozitata (pozitia organizatiilor patronale, care poata fi acceptata de organizatiile sindicale numai in situatia in care Guvernul o accepta si o considera realista);
  3. Cresterea salariului minim la 1150 lei in prima jumatate a anului 2016 si la 1200 lei incepand cu a doua jumatate a anului 2016, cu anumite conditionalitati de natura fiscala solicitate de partea patronala. (pozitie patronala, retrasa pentru ca nu a fost acceptata de sindicate);

Urmeaza ca primele doua propuneri sa fie discutate in Plenul Consiliului Economic si Social care se va reuni in data de 22 decembrie 2015, apoi se va convoca Consiliul National Tripartit in data de 27 sau 28 decembrie 2015 pentru o decizie finala agreata cu partenerii sociali. In cazul in care se va ajunge la o intelegere, propunerea legislativa privind majoararea salariului minim de la 1 ianuarie 2016 va fi adoptata in Sedinta de Guvern din 30 decembrie 2015.


 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design