Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN in parteneriat cu Comisia Consultativa pentru Mutatii Industriale din Comitetul Economic si Social European, Universitatea din Petrosani, Comisia Europeana, Guvernul Romaniei, Televiziunea Romana, Romania TV si Sindicatul MUNTELE, a organizat, joi, 13 septembrie 2018, la Petrosani, judetul Hunedoara, in Aula Universitatii din Petrosani, o Conferinta la nivel inalt cu tema: ”Regiunile carbonifere din Romania in tranzitia energetica”. Conferinta la nivel inalt de la Petrosani a reunit in mijlocul comunitatii miniere din Valea Jiului peste 300 de participanti din tara si din strainatate: salariati ai unitatilor miniere din cadrul Compexului Energetic Hunedoara (CEH), reprezentanti ai Comisiei Europene si ai Comitetului Economic si Social European, reprezentanti ai Guvernului Romaniei si ai autoritatilor locale, membri ai Parlamentului Romaniei, reprezentanti ai conducerii CEH, lideri sindicali din cadrul Confederatiei Sindicale Nationale MERIDIAN, precum si personalitati marcante ale comunitatilor miniere din Europa. Prezenti la conferinta, Comisarul European pentru Politica Regionala - doamna Corina Cretu si Ministrul Fondurilor Europene - doamna Rovana Plumb au promis asistenta fianciara pentru sprijinirea unei tranzitii energetice juste in Valea Jiului.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Presedintele Federatiei Sindicatelor din Silvicultura SILVA, domnul Silviu Geana a avut astazi, 9 mai 2018, o intalnire de lucru cu Presedintele Confederatiei Sindicale Nationale MERIDIAN, domnul Ion Popescu, in cadrul careia conducerea confederatiei a fost informata cu privire la demersurile initiate de catre silvicultori pentru modificarea Legii nr. 46/2008 Codul Silvic.

Domnul Presedinte Silviu Geana a prezentat continutul si obiectivele Memoriului care a fost transmis Premierului Romaniei, Ministrului Apelor si Padurilor si comisiei de specialitate din cadrul Parlamentului Romaniei. Prin acest document adresat factorilor de decizie in puterea carora sta modificarea Legii nr. 46/2008 Codul Silvic, se trage un semnal de alarma in vederea evitarii unui blocaj iminent al activitatii in sectorul silvic.  

Federatia Sindicatelor din Silvicultura Silva considera ca doar prin modificarea art.59, paragraful (5 indice 1)  Legii nr. 46/2008- Codul Silvic se poate evita blocajul in acest domeniu de activitate. Astfel, se propune ca Art. 59. - (5 indice 1) sa fie modificat in felul urmator (a se vedea textul italic): „Lucrarile de ingrijire si conducere a arboretelor, taierile de igiena, precum si taierile de produse accidentale dispersate sau realizate pe suprafete compacte de maximum 3 ha, executate in fondul forestier proprietate publica a statului, pot fi realizate de catre administratorii prevazuti de lege, prin exploatare in regie proprie, cu forte proprii sau prin prestari servicii cu operatori economici atestati pentru lucrari de exploatare forestiera sau prin valorificare ca masa lemnoasa pe picior.”

Argumentele care stau la baza acestei initiative de modificare legislativa:

  • asigurarea populatiei cu lemnul necesar pentru incalzirea locuintelor in aceasta iarna nu va putea fi realizata intrucat administratorii fondului forestier proprietate publica a statului nu detin capacitatile tehnice si logistica necesara pentru a exploata integral cu forte proprii partizile constituite in scopul efectuarii lucrarilor de ingrijire si conducere a arboretelor, taierilor de igiena, precum si taierilor de produse accidentale dispersate sau realizate pe suprafete compacte de maximum 3 ha, conform prevederilor art. 59 din Codul silvic;
  • exploatarea acestor partizi cu operatori economici atestati pentru lucrari de exploatare forestiera s-a dovedit a fi un esec, deoarece in cele mai multe cazuri agentii economici nu si-au aratat interesul pentru a contracta prestarile de servicii specializate de exploatare scoase la licitatie de administratorii fondului forestier;
  • procedurile pentru adjudecarea prestarilor de servicii de exploatare de catre firmele atestate sunt ingreunate de legislatia privind achizitiile publice, implicand o durata care poate ajunge la 60 – 90 de zile;
  • prevederile actualului Cod Silvic si a Regulamentului de valorificare a masei lemnoase conduc la eliminarea de pe piata a micilor firme de exploatare cu capital integral romanesc, care reuseau sa supravietuiasca prin exploatarea si valorificarea materialului lemnos rezultat din partizile de produse secundare, igiena si accidentale si nu trebuie neglijat faptul ca acestea reprezinta motorul dezvoltarii economice in micile comunitati rurale si o sursa insemnata de locuri de munca, care acum sunt puse in pericol;
  • este periclitata starea de sanatate a padurilor, intrucat cantitati considerabile de masa lemnoasa din specii de rasinoase vor trebui depozitate perioade mari de timp in fond forestier, fapt ce contravine legislatiei silvice in vigoare; 
  • prin mecanismele reglementate de actualul Cod Silvic si Regulamentul de valorificare a masei lemnoase, este impiedicata punerea pe piata, in circuitul economic, a circa 40% din volumul de masa lemnoasa de recoltat anual;
  • este favorizata deprecierea cantitativa si calitativa a unor mari cantitati de material lemnos prin stocarea pe o lunga perioada de timp;
  • populatia nu este interesata de cumpararea lemnului de foc decat dupa trimestrul III al anului, intrucat lucrarile agricole sunt prioritare in aceasta perioada iar administratorii fondului forestier sunt obligati sa achite contravaloarea serviciilor de exploatare lunar, urmand sa valorifice lemnul dupa o perioada de 4-6 luni, fapt ce conduce la decapitalizarea si afectarea grava a functionarii acestora pe termen mediu si lung, cu efecte negative implicite asupra bugetului de stat a Romaniei.

Daca nu se vor lua in considerare aceste argumente, in perioada urmatoare ne vom confrunta cu o accentuare a crizei de resursa de masa lemnoasa cu efecte asupra intregului sector silvic si implicit asupra populatiei, inchiderea multor firme de exploatare si prelucrare a lemnului, pierderea a mii de locuri de munca, pierderi uriase pentru bugetul de stat al Romaniei, decapitalizarea si intrarea intr-o criza financiara fara precedent a administratorului fondului forestier proprietate publica a statului, Regia Nationala a Padurilor-Romsilva, care va fi in scurt timp in imposibilitatea achitarii drepturilor salariale celor 16.500 salariati, a caror locuri de munca sunt astfel puse in pericol. De asemenea, sub aspect silvicultural, din punct de vedere tehnic, neexecutarea la timp a lucrarilor de ingrijire este o grava eroare, ce va avea efecte negative asupra calitatii si stabilitatii viitoarelor arborete.

Pentru evitarea acestui blocaj fara precedent in istoria silviculturii romanesti si pentru preintampinarea efectelor negative ale acestuia din punct de vedere social, economic si silvicultural, Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN sustine demersurile Federatiei Sindicatelor din Silvicultura Silva, asa cum au fost ele expuse in randurile de mai sus.

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design