Luni, 20 noiembrie 2017, la sediul Confederatiei Sindicale Nationale MERIDIAN, in prezenta presedintelui Ion POPESCU si a Secretarului General, Dumitru Fornea, s-a desfasurat o intalnire de lucru de 3 ore intre Ministrul Transporturilor, domnul Felix Stroe si reprezentantii FSTFR, ai Sindicatului pentru Unitatea Salariatilor CFR Calatori si ai Sindicatului Aeroportuar HENRI COANDA, organizatii sindicale afiliate la CSN MERIDIAN.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

FOAIA DE INFORMARE  A COMISIEI EUROPENE, IP/08/80

Bruxelles, 23 ianuarie 2008

Stimularea cresterii economice si a ocuparii fortei de munca prin indeplinirea angajamentelor cu privire la schimbarile climatice

Comisia Europeana a adoptat la data de 23 ianuarie 2008 un amplu pachet de propuneri in vederea indeplinirii angajamentelor Consiliului European privind combaterea schimbarilor climatice si promovarea surselor regenerabile de energie. Din aceste propuneri reiese ca obiectivele stabilite anul trecut sunt realizabile atat din punct de vedere tehnic, cat si economic si ofera oportunitati comerciale unice pentru mii de intreprinderi europene. Aceste masuri vor duce la o crestere spectaculoasa a utilizarii surselor regenerabile de energie in fiecare tara si vor stabili obiective obligatorii din punct de vedere juridic, pe care guvernele trebuie sa le realizeze. Toti marii emitatori de CO2 vor fi incurajati sa dezvolte tehnologii de productie ecologice in cadrul unei reforme radicale a Schemei comunitare privind comercializarea certificatelor de emisii (ETS), care va impune un plafon de emisii la nivelul intregii Uniuni Europene. Obiectivul pachetului de propuneri este ca Uniunea Europeana sa isi respecte angajamentul de a reduce emisiile de gaze cu efect de sera cu cel putin 20% si acesta mareste la 20% cota energiilor regenerabile din consumul de energie pana in 2020, astfel cum au convenit sefii de state si de guverne din UE in martie 2007. Reducerea emisiilor va creste la 30% pana in 2020, cand se va ajunge la un nou acord international cu privire la schimbarile climatice.

Presedintele Comisiei, Jose Manuel Barroso, a declarat ca „A raspunde provocarii schimbării climatice reprezinta proba politica suprema a generatiei noastre. Misiunea noastra, mai mult chiar, datoria noastra, este aceea de a institui un cadru politic adecvat pentru transformarea economiei europene intr-o economie care sa respecte mediul si de a continua sa conducem, la nivel international, actiunea de protejare a planetei. Pachetul propus de noi nu numai ca reprezinta un rsspuns la aceasta provocare, ci ofera si solutia potrivita la problema sigurantei energetice si constituie o ocazie care ar putea permite crearea de mii de noi intreprinderi si de milioane de locuri de munca in Europa. Trebuie sa profitam de aceasta ocazie”.

Comisarul pentru mediu, Stavros Dimas a declarat ca „Acest pachet de propuneri, care are la bază Schema comunitara privind comercializarea certificatelor de emisii, opera de pionierat pentru Europa, demonstreaza partenerilor nostri mondiali ca masurile radicale de combatere a schimbarilor climatice sunt compatibile cu cresterea economica continua si cu prosperitatea. Acesta permite Europei sa se plaseze ca lider in cursa catre o economie mondiala cu emisii reduse de dioxid de carbon, care va declansa un val de inovatie si va duce la crearea de noi locuri de munca in domeniul tehnologiilor ecologice. Aceste propuneri pun in aplicare angajamentele luate de liderii UE anul trecut, printr-o repartizare echitabila a eforturilor care trebuie depuse. In momentul de fata, toate statele membre trebuie sa isi aduca intreaga contributie.”

Comisarul pentru politica energetica, Andris Piebalgs, a declarat ca „In acest moment de crestere a preturilor petrolului si de preocupare cu privire la schimbarile climatice, sursele regenerabile de energie constituie o ocazie pe care nu o putem rata. Acestea ne vor ajuta sa ne reducem emisiile de CO2, sa ne consolidăm nivelul de siguranta a furnizarii si sa cream noi locuri de munca si o crestere in sectorul inaltei tehnologii, aflat in plina dezvoltare. Daca facem aceste eforturi acum, Europa va fi lider in cursa catre o economie cu emisii reduse de dioxid de carbon, de care planeta are atata nevoie.”

Comisarul pentru concurenta, doamna Neelie Kroes, a declarat ca „Orientarile privind ajutoarele de stat reprezinta o contributie importanta la politica Uniunii Europene in domeniul energiei si al schimbarilor climatice, precum si la procesul continuu de reforma a ajutoarelor de stat. Aceasta reprezinta o ocazie benefica atat pentru statele membre in vederea finantarii proiectelor de mediu, cat si pentru cresterea economica in UE.”

Bazandu-se pe Schema UE privind comercializarea certificatelor de emisii (ETS), Comisia propune consolidarea pietei unice a carbonului la scara comunitara, care sa includa un numar mai mare de gaze cu efect de sera (in prezent, numai CO2 este inclus) si care reuneasca principalii poluatori industriali. Numarul certificatelor de emisii puse pe piata se va reduce de la an la an, pentru a permite o reducere a emisiilor reglementate de Schema comunitara privind comercializarea certificatelor de emisii, cu 21% în 2020, fata de nivelurile din 2005.

Sectorul electricitatii, responsabil de cea mai mare parte a emisiilor din UE, va fi supus in intregime unui sistem de licitatii, odata cu lansarea noului regim in 2013. In alte sectoare industriale, precum si in cel al aviatiei, tranzitia catre sistemul de licitatii se va face treptat, cu toate ca se poate face o exceptie in cazul sectoarelor mai vulnerabile la concurenta din partea producatorilor din tarile in care nu exista restrictii similare in ceea ce priveste dioxidul de carbon. Pe langa aceasta, se vor deschide licitatiile: orice operator din UE va putea cumpara certificate in orice stat membru.

Veniturile obtinute din Schema comunitara privind comercializarea certificatelor de emisii le revin statelor membre si ar trebui utilizate pentru a ajuta UE sa se adapteze unei economii care sa respecte mediul, prin sprijinirea inovatiei in domenii cum ar fi sursele regenerabile de energie, captarea şi stocarea dioxidului de carbon şi R&D. O parte din venituri ar trebui, de asemenea, sa fie destinate pentru a ajuta tarile in curs de dezvoltare sa se adapteze schimbărilor climatice. Comisia estimeaza ca veniturile provenite din licitatii ar putea atinge 50 de miliarde de euro anual pana in 2020.

Schema UE privind comercializarea certificatelor de emisii, care este in prezent in cel de-al patrulea an al sau de functionare, s-a dovedit un instrument eficient pentru gasirea unei solutii de piata care sa ofere stimulente pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera. In prezent, sistemul include in jur de 10 000 de instalatii industriale in interiorul UE, inclusiv centrale electrice, rafinarii de petrol si otelarii, care produc aproximativ jumatate din emisiile de CO2 din UE. In cadrul noului sistem, mai mult de 40% din totalul de emisii vor fi reglementate de catre Schema comunitara privind comercializarea certificatelor de emisii. In vederea reducerii costurilor administrative, instalatiile industriale care emit mai putin de 10 000 de tone de CO2 nu trebuie sa participe la Schema comunitara privind comercializarea certificatelor de emisii.

In sectoarele care nu sunt reglementate de Schema comunitara privind comercializarea certificatelor de emisii, cum ar fi constructiile, transporturile, agricultura si deseurile, UE va reduce emisiile la 10% pana în 2020, sub nivelurile din 2005. Pentru fiecare stat membru Comisia propune un obiectiv specific de reducere a emisiilor care trebuie realizat pana in 2020, iar in cazul noilor state membre, obiectivele prevad posibilitatea unei cresteri a emisiilor. Aceste variatii sunt cuprinse intre -20% si +20%.

Pe langa o piata de poluanti care functionează eficient, toate statele membre trebuie sa inceapa urgent sa-si schimbe structura consumului de energie. In prezent, cota energiilor regenerabile din consumul final de energie al UE este de 8,5%, ceea ce Inseamna ca este necesara o crestere medie de 11,5% pentru a putea realiza obiectivul de 20% in 2020.

Pentru a realiza acest lucru, Comisia propune astazi obiective individuale, obligatorii din punct de vedere juridic, pentru fiecare stat membru. Optiunile pentru dezvoltarea surselor regenerabile de energie variaza de la un stat membru la altul, iar termenele impuse pentru a face ca energiile regenerabile sa fie operative sunt lungi. Prin urmare, este important ca statele membre să aiba o viziune clara cu privire la locurile unde au in vedere sa actioneze. Planurile nationale de actiune, care urmeaza sa fie elaborate de catre statele membre, vor stabili modul in care acestea intentioneaza sa isi indeplineasca obiectivele, precum si mijlocele prin care sa se asigure o monitorizare eficienta a progreselor realizate.

In masura in care se indeplineste obiectivul general al UE, statele membre vor fi autorizate sa contribuie prin sprijinirea efortului general al UE in domeniul surselor regenerabile de energie si fara a se limita neaparat la propriile lor frontiere. Aceasta masura trebuie să permita dirijarea investitiilor spre locurile in care se pot produce cat mai eficient energiile regenerabile, ceea ce ar putea presupune o reducere de 1,8 miliarde din costul prevazut pentru indeplinirea obiectivului.

Propunerea de astazi se refera, de asemenea, la obiectivul minim de 10% pentru utilizarea de biocarburanti in transportul in interiorul UE, care trebuie atins până în 2020. Acest procent este acelasi pentru toate statele membre. Durabilitatea este fundamentala pentru punerea in aplicare a acestui obiectiv, iar directiva include criterii precise de durabilitate.

De asemenea, Comisia a adoptat noi orientari comunitare cu privire la ajutoarele de stat pentru protectia mediului, care va sprijini statele membre sa ducă o politică durabila in materie de clima si de energie. In comparatie cu orientarile din 2001 (a se vedea IP/00/1519), aceste noi orientari largesc sfera de aplicare a proiectelor de ajutor si maresc intensitatea ajutoarelor. Orientarile stabilesc noi conditii pentru ajutoarele de stat in favoarea protectiei mediului si definesc un echilibru foarte important intre consolidarea protectiei mediului si reducerea denaturarilor concurentei.

In cazul in care ajutorul nu are un obiectiv precis, acesta nu va produce rezultate în domeniul mediului si risca denaturarea concurentei, ceea ce poate duce la o crestere economica mai putin importanta in Uniunea Europeana.

Context

La 10 ianuarie 2007, Comisia a adoptat un pachet integrat de masuri în domeniul energiei si al schimbarilor climatice, invitand Consiliul si Parlamentul European sa aprobe:

  • un angajament independent al UE de a reduce cu cel putin 20% emisiile de gaze cu efect de sera pana in 2020, in comparatie cu nivelurile din 1990 si obiectivul unei reduceri de 30% pana in 2020, sub rezerva incheierii unui acord international cuprinzator cu privire la schimbarile climatice;
  • un obiectiv obligatoriu pentru UE de 20% de energie regenerabila până în 2020, inclusiv un obiectiv de 10% de biocarburanti.

Aceasta strategie a fost aprobata de catre Parlamentul European si de catre liderii UE in cadrul Consiliului European din martie 2007. Consiliul European a invitat Comisia sa prezinte propuneri concrete, in special cu privire la modalitatile de repartizare a eforturilor intre statele membre in vederea realizarii acestor obiective.

Acest pachet constituie raspunsul la respectiva invitatie. Acesta contine un set de propuneri de politici cheie, strans legate intre ele. Acestea includ:

  1. o propunere de modificare a directivei cu privire la Schema UE privind comercializarea certificatelor de emisii (EU ETS);
  2. o propunere privind repartizarea eforturilor in vederea respectarii angajamentului comunitar independent de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera in sectoarele care nu sunt reglementate de Schema comunitara privind comercializarea certificatelor de emisii (cum ar fi, transporturile, constructiile, serviciile, instalatiile industriale de mici dimensiuni, agricultura şi deseurile);
  3. o propunere de directiva destinata sa promoveze sursele regenerabile de energie, in vederea contribuirii la realizarea celor doua obiective in materie de emisii, mentionate anterior.

Alte propuneri care fac parte, de asemenea, din acest pachet includ o propunere de cadru juridic care sa reglementeze captarea si stocarea dioxidului de carbon, precum si noi orientari pentru ajutoarele de stat in domeniul mediului.

Dosarul complet de presa si propunerile Comisiei pot fi consultate pe site-ul: http://ec.europa.eu/commission_barroso/president/index_en.htm

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design