Luni, 20 noiembrie 2017, la sediul Confederatiei Sindicale Nationale MERIDIAN, in prezenta presedintelui Ion POPESCU si a Secretarului General, Dumitru Fornea, s-a desfasurat o intalnire de lucru de 3 ore intre Ministrul Transporturilor, domnul Felix Stroe si reprezentantii FSTFR, ai Sindicatului pentru Unitatea Salariatilor CFR Calatori si ai Sindicatului Aeroportuar HENRI COANDA, organizatii sindicale afiliate la CSN MERIDIAN.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Adresa CSN MERIDIAN din 7 iulie 2009 catre Guvernul Romaniei

Excelentei sale,

Domnului  Prim Ministru Emil Boc

Domnule Prim Ministru,

Industria de aparare a tarii a evoluat negativ dupa 1989, fiind supusa unui proces lung de restructurare fara o tinta precisa, fapt care  a dus la disponibilizarea a  peste 200.000 lucratori si o scadere drastica  a exportului : de la 800 mil.USD/an la cca.35 mil. Euro/ an.

Atunci cand am sperat ca procesul regresiv se stabilizeaza, ca incep sa fie promovate unele programe strategice ale Armatei si ca in sfarsit ne gasim un drum pe care sa evoluam, a venit CRIZA  mondiala care ne-a lovit din plin.

Trei componente principale ne asigurau echilibrul:

  • Comenzile primite de la Ministerul Apararii, care au devenit ZERO datorita  bugetului de criza, finantarea programelor fiind stopata si chiar unele plati catre agentii economici, fiind amanate.
  • Exporturile de armament si munitie, care trebuiau sa aiba un trend crescator datorita cererilor numeroase din zona  Asia-Africa, treneaza datorita  unei slabe implicari a institutiilor statului in renegocierea unor piete de desfacere mondiale. Credem ca prin interventia Dumneavoastra  putem  sa aducem din nou valuta in tara  si sa contribuim la diminuarea  efectelor crizei.
  • Prin efectele OUG 95/2002, in fiecare an, prin hotarare de Guvern erau alocate fonduri pentru mentinerea unui nucleu de specialisti in zonele militare unde nu exista incarcare cu contracte. Astfel, fara consultarea partenerilor sociali, AVAS-ul a promovat HG 1.666/10 dec.2008 pentru acoperirea a numai 1200 salariati, numar insuficient, chiar la acea data cand efectele crizei nu se vedeau inca.

Desi s-au facut numeroase demersuri la nivelul Companiei Nationale ROMARM S.A. , la Ministerul Economiei si Ministerul Apararii, ne aflam la aceasta data in situatia DISPERATA de a nu putea plati drepturile salariale la cca. 3000 salariati din industria de aparare.

Daca nu se intervine de urgenta in sensul modificarii HG 1.666/10.12.2008 la un numar mediu de cca.3.000 salariati, putinele capacitati militare ramase vor fi inchise cu riscuri majore in ceea ce priveste Sistemul National de Aparare  a Tarii.

Consideram ca, o  discutie cu factorii implicati in aceasta decizie si implicit cu partenerii sociali, este absolut necesara si trebuie promovata de urgenta, fapt pentru care va stam la dispozitie cu toate datele necesare acestei intalniri.

Cu stima si deosebita consideratie,

Presedinte

Ion  Popescu


Demersuri ale Federatiei Sindicatelor din Aparare “ Unirea “  

EXCELENTEI  SALE,

DOMNULUI  PRESEDINTE    TRAIAN   BASESCU

Domnule Presedinte,

Ne adresam Dumneavoastra cu convingerea ca sunteti singura persoana cu putere de decizie care poate salva ce a mai ramas din fosta Industrie de Aparare a Romaniei .

Nu dorim sa va prezentam o istorie a importantei strategice a industriei de aparare, in care sa va argumentam cu cifre aportul pe care aceasta l-a adus la plata datoriilor externe in perioda anilor 1980-1989, nici  sa va reamintim ca Romania era a cincea tara exportatoare de armament din lume, ci vrem sa va informam corect asupra starii actuale a acestei industrii .

In perioada anilor 1990-2006 comenzile din partea fortelor sistemului national de aparare s-au redus continuu, din motive mai mult sau mai putin obiective, fapt ce a determinat trecerea la un program amplu si uneori coerent de restructurare . Restructurarea a vizat in primul rand reducerea de personal, ajungandu-se ca de la cca. 220.000 salariati in 1989, sa existe cca. 13.000 salariati in 2006, adica 6 % din personalul initial.

In acelasi timp s-a trecut la restrangerea capacitatilor la minimum necesar pentru a putea relua procesul de productie, actiune materializata prin : crearea de parcuri industriale, externalizarea activitatilor civile, inchirieri si vanzari de active, crearea de societati mixte si nu in ultimul rand privatizari . Majoritatea cheltuielilor privind actiunile de restructurare au fost suportate in principal de catre agentii economici, statul multumindu-se doar sa aloce fonduri pentru protectia sociala a salariatilor, fapt ce a decapitalizat societatile, mai ales ca acestora nu li s-au decontat niciodata cheltuielile constante neproductive generate de lipsa de comenzi .

Desi an de an, au fost solicitate fonduri pentru investitii in capacitatile militare, ca singura solutie pentru a rezista concurentei pe pietile externe, acestea au venit sporadic si cu mare intarziere fapt ce a dus practic la uzura morala a investitiei . Cu toate acestea uzinele de armament si munitie s-au incapatanat sa promoveze produse noi compatibile cu produsele NATO . Din diferite motive institutiile in subordinea carora s-a aflat industria de aparare au “ uitat “ sa creeze parteneriate cu firme straine puternice, care doreau sa vina cu tehnologie noua si sa investeasca in domeniu militar .

Nici legea off-setului, promovata cu indarjire de catre sindicate, nu a adus un plus in productia de aparare, Agentia respectiva fiind ca si inexistenta.

In aceste conditii industria de aparare traieste de la o zi la alta, inregistrand pierderi dupa pierderi, fiind aruncata de la un minister la altul, nemaiavand nici macar un secretar de stat care sa-i coordoneze activitatea . Trecerea la AVAS este si va fi fatala pentru aceasta ramura industriala, pentru ca AVAS-ul nu are structurile necesare coordonarii si restructurarii sectorului, fapt contestat in instanta de catre Confederatia    Sindicala Nationala “Meridian “.

Putini au inteles ca, productia de aparare a tarii poate sa functioneze numai prin echilibrul celor trei elemente din cifra de afaceri : comenzi interne, export si subventii de la stat . La ora actuala comenzile interne se situeaza la cca. 9% , exporturile constituie cca. 30-35%  iar subventiile, sub forma protectiei sociale, cca. 30%.

Restul, se reflecta in disponibilizari masive de personal sau in cel mai bun caz in venituri salariale cu mult sub mediul pe economie, fapt care creeaza o stare totala de nemultumire .

Daca nu se intervine imediat asupra relizarii acestui echilibru, in primul rand prin sporirea comenzilor interne la cel putin 30% din potentialul capacitatilor restructurate si implicarea institutiilor statului in exportul de armament, vom ramane permanent la mila bugetului de stat care trebuie sa aloce fonduri pentru protectia sociala, sau in cel mai bun caz ne vom lupta cu rechinii care ne doresc numai pentru investitii imobiliare .  

Singura noastra speranta a ramas privatizarea cu investitori strategici, dar si aceasta se face greoi si mai nou incepe sa se blocheze, potentialii investitori incepand sa plece, satui de atata asteptare provocata de inertia institutiilor statului .

Cea mai mare problema a Privatizarii o constituie cererea de comenzi minimale, pentru uzinele supuse privatizarii , adresata Ministerului Apararii de catre investitorii strategici prin care acestia doresc sa-si fundamenteze planul de afaceri .

In anul 2006 am incercat impreuna cu Ministerul Economiei si Comertului sa promovam la nivel de Guvern si Consiliul Suprem de Aparare al Tarii o strategie pe termen mediu si lung pentru redresarea industriei de aparare si nu in ultimul rand un proiect de lege care sa reglementeze sectorul .

O serie de interese, in special cele imobiliare, au stopat initiativa noastra si odata cu trecerea la AVAS a aparut o alta strategie tinuta la mare secret, care sub masca unor divizari si fuzionari de societati din cadrul Companiei Nationale ROMARM S.A vizeaza in principal desfiintarea unor uzine si eliberarea terenurilor aferente, in special in zona Bucuresti  si  Brasov .

       

Cele relatate ne indreptatesc sa facem apel la Excelenta Voastra ca in dubla calitate pe care o aveti, de Presedinte al Romaniei si presedinte al CSAT, sa interveniti pentru stoparea acestor initiative aberante .

       

Pentru detalierea unor aspecte semnalate, va stam la dispozitie cu toate cunostintele noastre in domeniu si va asiguram de toata stima si consideratia noastra .

Presedinte,

Adrian  Nania


Adresa Federatiei Sindicatelor din Aparare „ Unirea ” din 20 iunie 2009

Catre,

MINISTERUL  ECONOMIEI

In atentia domnului Secretar de Stat  Claudiu Constantin STAFIE  

Va nformam ca in data de 12 mai 2009 a avut loc, la sediul Confederatiei Nationale Sindicale „ MERIDIAN „  o dezbatere pe tema Industriei de Aparare    la care a participat, printre alte persoane marcante ale PD-L si Domnul Ministru Adriean Videanu .

In urma acestei dezbateri, pana la luarea unor decizii politice ce vizeaza redresarea acestei industrii, Domnul Ministru a promis promovarea unei hotarari de Guvern ce vizeaza modificarea H.G 1666/10 dec. 2008, in sensul alocarii unor indemnizatii conform prevederilor OUG 95/2002, pentru un numar mediu maxim de cel putin 2.500 salariati la nivelul Companiei Nationale ROMARM S.A.

Asemenea analize au fost facute si la nivelul Directiei pentru Aparare din minister, Departamentului pentru Armamente din cadrul Ministerului Apararii, C.N. ROMARM S.A, inclusiv cu reprezentantii Patronatului si a Sindicatelor. Avand in vedere : 

  • iresponsabilitatea AVAS - care a promovat, fara sa consulte partenerii de dialog social, administratia CNR si chiar Directia pentru Aparare, un numar foarte redus de persoane protejate;
  • criza profunda care a cuprins intreaga economie mondiala, inclusiv Industria de Aparare autohtona, fapt ce a generat pierderea temporara a unor piete externe de desfacere a produselor;
  • bugetul foarte redus, rectificat negativ cu cca. 600 mil. RON, alocat Ministerului Apararii, fapt ce a determinat sistarea integrala a programelor si a contractelor pe care uzinele noastre le aveau cu Armata;
  • starea acuta de tensiune sociala, generata de intarzierea platii lunii aprilie, scaderea dramatica a nivelului de trai, lipsa de perspectiva si pericolul parasirii locurilor de munca cu efecte foarte grave in reluarea activitatii si deci cu afectarea Sistemului National de Securitate;

va solicitam Domnule Ministru, interventia de urgenta pentru stoparea acestui fenomen, cat si pentru preintampinarea unor actiuni ample de protest ce se prefigureaza pentru luna iunie 2009 .

Cu stima,

Lider  federatie

Adrian  NANIA 


INFORMARE

privind stadiul promovarii Legii industriei de aparare

Initiativa apartine PSD , care a depus la Senat propunerea legislativa sub semnatura domnilor parlamentari Mircea Geoana, Titus Corlatean, Constantin Nita, Leonard Cazan si Otilian Neagoe.

Aici a fost adoptata sub forma tacita si transmisa la Camera Deputatilor pe data 03.12.2007, unde a fost inregistrata ca PLx nr. 830 / 2007 , iar Biroul Permanent a stabilit sa intre in lucru la 5 comisii si anume :

  • Comisia pentru aparare si Comisia pentru industrii si servicii care intocmesc Raportul comun;
  • Comisiile economica, buget – finante si juridica pentru avizare .

Propunerea legislativa depusa a fost amendata la Senat – Comisia de aparare - cu un numar important de articole, toate preluate din actuala legislatie, la sugestia Consiliului Legislativ.

S-a stabilit si termenul limita pentru comisii de 21 februarie 2008, termen care a fost deja depasit . S-au obtinut avize favorabile, cu mici amendamente, la :

  • Comisia economica aviz nr. 21 / 338 din 12.02.2008;
  • Comisia juridica aviz nr. 321 / 168 din 19.02.2008;
  • Comisia pentru buget, finante  aviz nr. 661 din 27.02.2008.

Lucrurile s-au impotmolit insa la Comisia de aparare – presedinte Costica Canacheu, unde au fost invitati pentru consultari in repetate randuri, o serie de institutii ale statului : MAN, MEF, AVAS, OCSPS, Patronate si Sindicate. Pana aici nimic anormal, insa aceste consultari s-au prelungit, mai ales ca au fost puncte divergente intre Patronate, Sindicate si AVAS.

In final, la sedinta din 12.03.2008 s-a stabilit ca se va merge pe o varianta negociata cu AVAS si ca in 18.03.2008 comisia va incepe dezbaterile pe propunerea venita de la Senat si aceasta ultima varianta .

Totodata, a fost transmis un raport preliminar Comisiei pentru industrii si servicii pentru a lua in discutie aceasta ultima forma .

Din nefericire aceasta sedinta s-a aminat, din cauza Summit – ului de la Bucuresti si apoi au inceput campaniile electorale, fapt care a determinat stoparea procesului legislativ.

In aceasta perioada domnul presedinte Costica Canacheu a efectuat un turneu de informare in uzinele de armament si munitie, cu scopul de a identifica problemele cu care ne confruntam si a promis ca va grabi promovarea legii .

Mentionam totodata ca, propunerea legislativa a primit in doua randuri aviz negativ din partea guvernului Tariceanu, desi in discutiile de la Comisia de aparare reprezentantii ministerelor implicate au fost de acord cu proiectul de lege !

La aceasta data, desi exista o intarziere de peste un an, cele doua comisii – aparare si industrii – asteapta din nou punctele de vedere ale ministerelor, fapt care pune in pericol adoptarea legii in aceasta sesiune parlamentara.

Solicitam pe aceasta cale sprijin din partea Ministerului Economiei, Ministerului Apararii Nationale si Ministerului Finantelor pentru promovarea de urgenta a propunerii legislative, mai ales in situatia nou creata de criza mondiala, cu repercursiuni grave in acest sector economic ce vizeaza apararea nationala.

Presedinte,

Adrian  Nania

Alte documente:

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design