Presedintele FEDERATIEI SINDICATELOR TRANSPORTATORILOR FEROVIARI din ROMANIA – Maxim Rodrigo Gabriel, raspunde unui membru de sindicat ce efecte are rectificarea bugetara din luna septembrie in minus cu 90.521 lei la CFR Calatori pe anul 2017. http://www.fstf.ro/?p=1908
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

La data 17 septembrie 2009, Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN - partener social reprezentativ in Romania si implicat constant in dezbaterile la nivel national si european privind transportul feroviar, Comisia pentru industrii si servicii a Camerei Deputaţilor din Parlamentul Romaniei, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii din Romania, impreuna cu Comisia Europeana prin Directoratul General Energie si Transporturi si Comitetul Economic si Social European prin Sectiunea pentru Transporturi, Energie si Societate Informationala, au organizat si sustinut la Bucuresti, in sala „Drepturilor Omului” din Palatul Parlamentului, dezbaterea cu tema : „Coridoare  europene pentru transport feroviar de marfa avand la baza propunerea Parlamentului European si a Consiliului Uniunii Europene pentru Regulamentul privind reteaua feroviara europeana pentru un  transport de marfa competitiv.  Va rugam faceti < click aici > pentru a vizualiza forma finala a agendei dezbaterii.

Evenimentul si-a propus sa creeze un cadru de dezbatere al principalelor probleme specifice activitatilor de transport feroviar de marfa in Europa si sa faciliteze un schimb de bune practici intre statele membre ale U.E.

A fost pentru prima data cand s-a organizat in Romania o dezbatere in acest format, cu participarea a 130 de persoane reprezentand institutiile europene, institutiile administratiei publice centrale si locale din Romania, organizatiile sindicale si patronale nationale si europene. Astfel, Comitetul Economic si Social European a fost reprezentat de Presedintele sectiunii CESE pentru Transporturi, Energie si Societate Informationala, dl. Janos Toth, precum si de alti 8 consilieri. Comisia Europeana a fost reprezentata de dl. Jonathan Scheele director in Directoratul General pentru Energie si Transporturi , iar de la Parlamentul European dna. Adriana Ticau prin mesajul video pe care l-a transmis.

Dorim sa subliniem in mod deosebit, sprijinul acordat de presedintele Comitetului Economic si Social European, dl. Mario Sepi, in pregatirea si desfasurarea acestui eveniment, care s-a constituit intr-un cadru de dezbatere publica a Proiectului de Regulament privind transportul feroviar european, elaborat de Comisia Europeana, pentru care CESE si-a dat Avizul la data de 15.07.2009.

Contributia domnului Jonathan Scheele, reprezentantul Comisiei Europene la desfasurarea lucrarilor, a fost unanim apreciata de participanti, precum si de partenerii implicati in organizarea enimentului.

Dezbaterea a scos în evidenta un set de masuri care ar trebui sa fie luate in vederea crearii in mod coordonat a unei retele europene de coridoare feroviare cu prioritate pentru transportul de marfa. Dintre masurile discutate si agreate enumeram:

  • asocierea statelor membre pentru asigurarea investitiilor publice si private destinate sporirii calitatii, eficientei si capacitatii generale a infrastructurii feroviare din Uniunea Europeana;
  • actiuni politice concrete la nivel de coridor, independent de orice proces legislativ la nivel european si national;
  • o implicare mai activa a Comisiei Europene in declansarea procedurilor de infringement impotriva Statelor Membre care nu-si respecta obligatiile de a dezvolta transportul feroviar de marfuri.

Discursuri si prezentari

Dl. Ion POPESCU, Presedinte al Confederatiei Sindicale Nationale Meridian din Romania.Discurs de deschidere

Dl. János TÓTH, Presedinte al sectiunii Transporturi, Energie si Societate Informationala a Comitetului Economic si Social European. Observatii in deschidere ( in engleza )

Dna.  Adriana TICAU, vicepresedinte Comisia pentru transport si turism a Parlamentului European. Mesajul de deschidere. Pentru mesajul video faceti < click aici > 

Dl. George BURUIANA, Director General Servtrans Invest, prezentare “Tendinte in transportul feroviar de marfuri in Romania si Europa in perioada 2000 – 2008”. Studiu AT Kearney comandat de Asociatia Transportatorilor Feroviari din Romania. 

Dl. Michael ROBSON, Secretar General EIM-Asociatia Europeana a Administratorilor de Infrastructura Feroviara. Prezentare in engleza

Dl. Ivan PETROV, Institutul CLECAT pentru Transport Feroviar, CLECAT- Asociatia Europeana pentru Servicii de Transport, Logistica si Vami. Prezentare in engleza

Dl. Jacques DIRAND, CER-Comunitatea Europeana a Operatorilor Feroviari si a Companiilor de Infrastructura. Prezentare in engleza

Dl. Jörg PODZUWEIT, Federatia Sindicatelor TRANSNET din Germania. Prezentare in engleza

Dl. Ion MOLEA, Presedintele Aliantei Nationale Sindicale Feroviare din Romania. Discurs pregatit pentru dezbatere ( textul nu este identic cu interventia domnului Molea in timpul dezbateri )

Dl. Mihai FRASINOI, Director General, prezentare S.N.T.F.M. CFR Marfa S.A. Prezentare in engleza

Dl. Sorin CHINDE, Director General, prezentare Grup Feroviar Roman

Concluzii de la dezbatere asa cum au fost ele reflectate in articole de presa:

Railway Insider, 17.09.2009 19:30

In Romania coridoarele de marfuri nu au sustinere politica

 “ Situatia actuala a transportului feroviar in Romania este departe de a fi compatibila cu cea din Uniunea Europeana, iar infrastructura este slab finantata si incapabila sa suporte viteze comerciale. Ani de-a randul politica Guvernului nu a prioritizat acest sector, alocarea de bani nu a fost suficienta iar calitatea serviciilor oferite de infrastructura feroviară are mari lacune”, a punctat Ion Popescu, presedintele Confederatiei Sindicale Nationale MERIDIAN.


“In Romania, Primul Pachet Feroviar a insemnat numai liberalizarea transportului de marfuri, celelalte prevederi precum incurajarea competitiei pe calea ferata, crearea de mai multe si mai bune servicii de internationale de transport marfa si îmbunatatirea eficientei capacităţii infrastructurii feroviare, taxarea corecta a utilizării infrastructurii feroviare, din pacate nu se vad inca in Romania. Parlamentul European, la momentul votarii Pachetului a avertizat asupra faptului ca guvernele nationale au obligaţia de a sprijini dezvoltarea transportului feroviar de marfuri, in caz contrar, se aplica proceduri de infringement. Sper ca, odata cu apropiata liberalizarea pietei de transportul feroviar de calatori, Romania sa arate statelor vestice ca nu va mai face aceleaşi greseli si ca poate fi la fel de competitiva in transportul de calatori la fel ca orice stat vestic”, a punctat Jacques Dirand, Freight Policy Advisor din cadrul Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată si Infrastructura (CER).


Comitetul Economic si Social European, Sectiunea Transporturi, Energie si Societate Informationala, Comisia Europeana prin DG TREN, Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii si Comisia pentru Industrii si Servicii a Camerei Deputatilor au organizat, la 17 septembrie, dezbaterea „Coridoare europene pentru transport feroviar de marfa”.


Printre vorbitori s-au numărat Jonathan Scheele, Comisia Europeana, DG TREN, János Tóth, Presedinte al sectiunii Transporturi, Energie si Societate Informationala a Comitetului Economic si Social European, Dumitru Fornea raportor al CESE pentru Avizul „Reteaua feroviara europeana pentru un transport de marfa competitiv” si Constantin Axinia, sub-secretar de stat responsabil de transportul feroviar din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, Michael Robson, Secretar General EIM şi Jacques Dirand reprezentant CER.


Recent, in aprilie 2009, a fost adoptat un pachet legislativ important pentru transportul feroviar de marfa prin prisma faptului ca cele 6 coridoare destinate transportului de marfa vor conecta, pe calea ferată, cel putin doua state si vor fi astfel parte a TEN-T. Ca urmare a adoptării proiectului, in decurs de un an, statele membre ce au cel putin doua conexiuni directe pe calea ferata cu alte state membre, vor fi obligate sa permita ca una din acestea sa devină coridor de marfa. In decurs de trei ani, toate statele membre vor trebui sa faciliteze alocarea unui coridor de marfa, legat la reteaua europeana. Pornind de la acest pachet organizatorii au dorit sa sublinieze importanta concentrării de  investitii si pentru transportul de marfuri.


„In Romania sectorul feroviar tinde sa devină o Cenusareasa a transporturilor, ce a rămas cu mult în urma transportului rutier, in special transportul feroviar de marfuri. Oricat ar investi operatorii feroviari de marfuri, in material rulant, performanta lor va tine tot de infrastructura care din pacate nu a fost luata in considerare iar banii au fost mereu prea putini. Sper ca in 2010 infrastructura sa obtina mai multe fonduri, astfel incat sa obtina capacitati si viteze de transport mai mari”, a punctat sub-secretarul de stat Constantin Axinia.


„Din fondurile de coeziune disponibile Romaniei 50% ar trebui sa mearga catre sectorul feroviar, numai ca aici este o mare problemă cand vine vorba de co-finantarea din partea statului roman pentru proiecte, pentru ca acesta nu poate asigura co-finantarea. Poate este doar o problemă acum pe fondul crizei financiare. In plus, pentru dezvoltarii transportului feroviar de marfuri este nevoie de corecta implementare a Pachetului I Feroviar”, a subliniat Jonathan Scheele.

Telegraf, vineri, 18 Septembrie 2009

Coridorul de Transport Paneuropean IV ar putea fi finalizat în 2014

Dana ANTOHE (dana.antohe@telegrafonline.ro)

Modernizarea Coridorului de Transport Paneuropean IV ar putea fi finalizata in 2014, urmand ca licitatia pentru selectarea constructorului pentru tronsonul Brasov-Simeria sa aiba loc la sfarsitul anului viitor, valoarea lucrarilor fiind estimata la 3,3 miliarde de lei. „In 2014, s-ar putea sa fie functional Coridorul IV si am vorbit cu consultantul sa incepem lucrarile din mai multe puncte, pentru ca va fi o lucrare cu antreprenor general”, a declarat, ieri, subsecretarul de stat in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii Constantin Axinia. El a spus ca pentru tronsonul Brasov-Simeria se va construi o linie noua, care va traversa Carpatii Meridionali prin cinci tunele, separate, pentru fiecare fir de circulatie. Acest nou traseu a fost ales pentru a putea asigura viteza de 160 kilometri pe ora la trenurile de calatori si 120 kilometri la trenurile de marfa, conditie impusa de Uniunea Europeana. „Daca s-ar fi ales vechiul traseu, acolo puteam asigura viteze de 110-120 kilometri pe ora, lucru care nu a fost acceptat de UE”, a spus Axinia. Din suma totala a proiectului, trei miliarde de lei vor fi asigurate de statul roman, iar 300 milioane lei vor proveni de la Uniunea Europeana. In prezent, pe Coridorul IV au fost finalizate lucrarile pe portiunea Bucuresti-Campina si se afla in constructie tronsonul Brasov-Campina si Bucuresti-Constanta. Axinia a mai spus ca, pentru noul traseu, nu vor exista foarte multe exproprieri, pentru ca, in mare parte, acesta va traversa muntii. Subsecretarul de stat a participat la o dezbatere a propunerii Comisiei Europene privind un nou regulament referitor la coridoarele europene pentru transportul feroviar de marfa. Initiativa urmareste imbunatatirea transportului feroviar international de marfa in Europa, urmand ca, in octombrie, propunerea sa fie dezbatuta in Parlamentul European. Comisia Europeana propune crearea unor coridoare transeuropene in cadrul carora sa se acorde prioritate anumitor tipuri de transporturi de marfa, atat in termeni de alocare a traseelor, cat si de gestionare a traficului. Coridoarele vor fi propuse de comun acord de catre statele membre si administratorii de infrastructura si vor fi validate de CE. Pentru fiecare coridor, regulile de prioritate si tipurile de transport de marfa vor fi definite de un organ de guvernanta, compus din administratorii de infrastructura de pe traseul coridorului, in Romania acesta fiind CFR SA. In Romania, s-a stabilit Coridorul IV, pe traseul Curtici-Simeria-Brasov-Bucuresti-Constanta. Raportorul Comitetului Economic si Social European, Dumitru Fornea, a declarat ca acest coridor ar putea beneficia de fonduri, „dar nu neapărat de la UE, ci de la Guvern”.

 Extras din Monitorul/ Buletinul CER nr.31/21 septembrie 2009

 Sindicatele si companiile de transport feroviar de marfa dezamagite de lipsa de actiune guvernamentala din Romania

Coridoarele europene de transport feroviar de marfa au constituit subiectul unei conferinte care a fost organizata de catre Comitetul Economic si Social European (CESE), Confederatia Sindicala Nationala Meridian din Romania si canalul principal al Televiziunii Publice din Romania, TVR, pe data de 17 septembrie la Palatul Parlamentului din Bucuresti.

In ciuda specificitatii acestui subiect, persoanele care au luat cuvantul au trecut repede la o evaluare mai generala a modului de functionare a sistemului feroviar din Romania. Reprezentantii sindicatelor si companiilor feroviare si-au exprimat impreuna dezamagirea fata de Guvernul Romaniei, acuzandu-l pe Ministrul Transporturilor din Romania ca le-a ignorat in mod repetat solicitarea de a se adopta un tratament mai bun pentru sectorul feroviar.

In acest context, George Buruiana, Servtrans Invest, a prezentat rezultatele unui studiu realizat de AT Kearney cu privire la tendintele din transportul feroviar de marfa din Romania si Europa pentru perioada 2000-2008. Studiul prezinta o imagine mai degraba intunecata a pietei de transport feroviar de marfa din Romania. In timp ce concurenta s-a dezvoltat in mod semnificativ (in 2007, 27% din activitatea de transport feroviar de marfa din Romania a fost desfasurata de companiile noi de pe piata), volumele de transport feroviar de marfă au scăzut in decurs de doi ani (cu 3,7% intre 2004 si 2006). Studiul releva faptul ca aceasta situatie este cauzata de doi factori: primul consta in lipsa de sprijin public pentru infrastructura din punct de vedere al finantarii intretinerii, reabilitarii si constructiilor, iar cel de-al doilea in discrepanta uriasa dintre nivelul ridicat al taxelor percepute de la operatorii de transport de marfa care utilizeaza caile ferate si taxele aproape inexistente percepute de la operatorii de transport de marfa care utilizeaza drumurile rutiere din Romania. 

Intr-adevăr, taxa medie perceputa in Romania pentru utilizarea drumurilor rutiere se ridica la numai 0,13 eurocenti per tona-km, in timp ce aceasta se ridică la 0,6 eurocenti per tona-km pentru caile ferate, adica de cinci ori mai mult.

Jacques Dirand, CER, a utilizat cazul Romaniei drept un exemplu concret pentru a ilustra ineficienta pachetelor feroviare cu privire la revitalizarea cailor ferate din statele unde conditiile esentiale, asa cum au fost specificate in special in Cartea Alba din 2001, nu sunt asigurate in mod adecvat. Luand drept exemplu Suedia si Olanda, dl. Dirand a subliniat modul in care un plan timpuriu de investitii in infrastructura si o taxa de utilizare a infrastructurii feroviare asemanatoare cu taxa rutiera au permis ca deschiderea pietei sa isi atinga scopul propus privind stimularea transportului feroviar. In schimb, Romania pare a fi un caz simptomatic care indica faptul ca, într-un mediu cu infrastructura deficitara si tratamente inegale, concurenta poate deveni contraproductiva, deoarece atat companiile noi cat si companiile traditionale se apropie acum tot mai mult de faliment. De asemenea, presiunea exercitata asupra preturilor a redus capacitatea sistemului de a se autofinanta, ceea ce s-a adaugat la deficientele legate de indeplinirea obligatiilor de catre autoritatile publice.

In concluziile sale, Jacques Dirand i-a solicitat reprezentantului Comisiei Europene, Jonathan Scheele, Director pentru Reteaua Transeuropeana de Transport (TEN-T), sa ia măsuri urgente prin care sa se faca presiuni asupra statelor membre care nu isi îndeplinesc obligatiile cu privire la asigurarea unui echilibru economic al gestionarilor de infrastructura, compensarea adecvata a operatorilor de transport feroviar pentru obligatiile serviciului public impuse acestora si reducerea datoriilor istorice din sectoarele lor feroviare.

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design