CSN MERIDIAN a solicitat si a obtinut ca perioada de tranzitie energetica pentru minele Lupeni si Lonea sa se deruleze pana in anul 2027. Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN si Sindicatul Muntele a incheiat, luni 24 aprilie 2017, o conventie cu Ministerul Energiei prin care perioada de tranzitie energetica pentru minele Lupeni si Lonea se prelungeste pana in anul 2027.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Dinamica si profunzimea crizei economice precum si impactul negativ din ce in ce mai mare asupra pietei muncii, au necesitat din partea organelor de conducere a Confederatiei Sindicale Nationale  Meridian si ale organizatiilor sindicale afiliate, o actiune permanenta si mai coordonata, pentru identificarea problemelor cheie cu care se confrunta acestea, dar si masurile care se impuneau sa fie luate in fiecare domeniu de activitate.

Astfel, intreaga activitate a C.S.N. Meridian, a fost de sustinere a intereselor sindicatelor in relatia acestora cu institutiile statului: Guvernul Romaniei- respectiv primul ministru, ministerele de resort, adminstratia publica centrala si locala.

In acest sens, putem sa grupam actiunile noastre pe doua directii prioritare:

  • Actiuni pe plan intern in cadrul dialogului social tripartit si bipartit, fiind prezenti in toate organismele in care partenerii sociali au participat la sustinerea pozitiilor sindicalistilor privind locurile de munca, drepturile salariale, pregatirea profesionala ca o condititie esentiala de competenta in munca, securitatea si sanatatea in munca, alte drepturi economico-sociale;
  • Actiuni pe plan extern, in relatie directa cu reprezentantii organismelor europene (Parlamentul European, Comisia Europeana, Comitetul Economic si Social European), pentru prezentarea pozitiilor noastre fata de problemele grave care se manifesta in diferite domenii de activitate si care depind de decizii politice ale guvernantilor romani.

Noul context european referitor la criza economica, a determinat forurile Uninii Europene sa adopte masuri concrete si sa ia pozitii de sustinere a economiilor statelor membre.

Astfel, José Manuel Durão Barroso - Presedintele Comisiei Europene, la Conferinta pregatitoare a summit-ului pentru ocuparea fortei de munca-5 mai 2009 de la Strasbourg,  facea urmatoarea precizare:

“Salut implicarea activa a partenerilor sociali, precum si aportul primit de la alte parti interesate. Comitetul European Economic si Social a jucat un rol activ in colectarea de idei de la omologii sai nationali, ceea ce va imbogati dezbaterea. As dori sa subliniez patru probleme cheie care au decurs din aceste evenimente:

·         In primul rand, prioritatea trebuie sa fie mentinerea locurilor de munca ale oamenilor si a face tot posibilul pentru a preveni o noua crestere a somajului. Cei care isi pierd locul de munca trebuie ajutati sa isi gaseasca altul. Acest ajutor trebuie acordat imediat. Nu are rost sa asteptam pana cand oamenii au fost someri pentru cateva luni, moment in care competentele acestora au scazut, iar increderea lor este la pamant. Somajul pe termen lung este o tragedie pentru cei loviti si cauzeaza daune reale stabilitatii noastre sociale si concurentei pe termen lung.

·         In al doilea rand, criza loveste cel mai rau pe cei mai vulnerabili oameni – oameni precum cei necalificati, nou-veniti sau persoane cu dizabilitati, carora le este greu sa gaseasca un loc de munca in cele mai favorabile perioade. Acum este timpul pentru incluziunea activa, pentru intensificarea eforturilor pentru a oferi sprijin in special acestor grupuri – un ecou foarte clar al raportului Lampert de pe ordinea de zi de astazi.

·         In al treilea rand, trebuie sa lucram, de asemenea, pentru a creste oportunitatile pentru tineri. Stiu ca aceasta este o preocupare deosebita a Parlamentului European. Trebuie sa actionam pentru a combate riscul ca multi tineri sa isi termine studiile si sa alunece direct in somaj. Tinerii au nevoie de sprijinul nostru activ pentru a gasi ucenici sau formare suplimentara, astfel incat sa poata gasi si pastra locurile de munca in viitor.

·         In sfarsit, imbunatatirea calificarilor si intrunirea cerintelor de pe piata muncii. Intr-o recesiune economica, este cu atat mai important pentru oameni sa obtina acele competente care vor imbunatati abilitatile lor de ocupare a fortei de munca atat in timpul, cat si dupa criza.

O ordine de zi a incluziunii sociale si a inovarii sociale, incearca sa le dea europenilor posibilitatea si sa-i echipeze pentru a se confrunta cu realitatile in rapida schimbare ca urmare a globalizarii, a progresului tehnologic si a imbatranirii societatilor, precum si sa-i ajute pe cei care intampina dificultati in confruntarea cu asemenea schimbari”.

In acest context, evocat de José Manuel Durão Barroso, putem spune ca masurile anticriza luate de Guvernul Romaniei s-au dovedit a fi ineficiente, lipsite de predictibilitate si realism, astfel ca intr-o evaluare efectuata de organisme specializate, a masurilor luate si a efectelor pe care le-au produs in anul 2009, in tara noastra eficienta este cea mai redusa, iar pentru anul 2010 perspectiva ramane la fel de incerta.

Forma cea mai severa de manifestare a crizei economice, este aceea a pierderii locurilor de munca, a cresterii numarului somerilor, prin restrangerea activitatii unor agenti economici si a sectorului bugetar, sau  inchiderea a mii  de societati comerciale.

Investitiile  publice in infrastructura diferitelor domenii de activitate sunt firave sau inexistente. Banii publici sunt folositi ineficient, iar fondurile europene au un grad redus de accesare.

În Romania, rata somajului a ajuns la peste 7,5% din populaţia activă. Luand in calcul insa un numar de 9,1 milioane de persoane pe segmentul populatiei active (potrivit datelor Agentiei Nationale de Ocupare a Fortei de Munca), cca.700 mii de someri (dec.2009) si 5,8 milioane de angajati, rezulta ca exista 2,6 milioane de romani care nu se regasesc nicaieri, nici in randul somerilor si nici in cel al angajatilor. Sunt inclusi aici cei care lucreaza la negru, populatia activa in agricultura, precum si cei plecati din tara. Acestia reprezinta 28,79%  din populatia activa a tarii.

Statisticile oficiale sunt obisnuite cu erorile care fac ca cifrele sa arate mai bine. De exemplu, la jumatatea anului trecut era o diferenta de 0,4% intre rata somajului raportata de Agentia Nationala de Ocupare a Fortei de Munca (ANOFM), respectiv 6%, si cea data de Eurostat, biroul european de statistica ce lua in calcul o rata de 6,4%. Diferenta provine din definitiile diferite cu care lucreaza cele doua institutii.

Conform cerintelor Biroului International al Muncii (BIM), un somer este acea persoana care cauta in mod „activ“ de munca. Sunt incluse aici nu neaparat persoanele inscrise la oficiile de somaj, ci si cele care ,,au contactat un oficiu al fortelor de munca, o agentie de plasare, un angajator, au intrebat cunostintele despre aceasta, au publicat sau au studiat cereri de angajare“.

Deci, dupa metodologia de calcul al Biroului International a Muncii, se poate spune ca, teoretic, rata somajului in Romania ar depasi 36% (asta daca luam in calcul atat somerii declarati, cat si cele 2,62 milioane de persoane care nu apar în statistici). Definitia BIM este folosită de Eurostat la calculul ratei somajului. In cazul ANOFM, pentru a putea fi considerat somer, solicitantul de munca trebuie obligatoriu sa fie inscris la oficiile fortelor de munca, fapt care face ca rata somajului cu care se mandreau pana mai de curand guvernantii sa fie inferioara celei reale.

Iata de ce, situatia actuala privind disponibilizarile si fara o protectie sociala adecvata devine ingrijoratoare in toate domeniile de activitate, inclusiv unde avem organizatii sindicale afiliate la Confederatia Sindicala Nationala Meridian.

S-a dovedit clar importanta actiunilor sindicatelor din transporturile feroviare, atat in relatia directa cu Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, cu presedintii partidelor parlamentare, dar si in fata organismelor europene. 

Impreuna cu organizatiile sindicatelor din transporturile feroviare, am determinat Guvernul, sa adopte masuri sociale reale pentru cele 6.100 de persoane disponibilizate din transportul feroviar.

Pentru sindicatele din domeniul bugetar a fost o perioada cu multe probleme generate de proiectele diferitelor acte normative, cum a fost Legea privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, masuri care afectau unele drepturi ale salariatilor.  

De asemenea, pentru rezolvarea problemelor specifice sindicatelor din domeniul bugetar, am intreprins demersuri pe langa ministrii de la Ministerul Administratiei si Internelor, de la Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, de la Ministerul Agricuturii si Dezvoltarii Rurale, de la Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, de la Ministerul Justitiei, pentru ca problemele acestora sa fie prezentate direct factorilor cu responsabilitati si cu putere de decizie.

Ne-am exprimat dezacordul fata de unele modificari aduse in Proiectul Legii unice privind pensiile din sistemul public. Consideram ca o asemenea lege de care depinde soarta generatiilor active sau la pensie, prezente si viitoare, trebuie sa se fundamenteze pe situatia economica, sociala, a nivelului de trai al diferitelor categorii de populatie, iar pentru proiectarea aceasteia, trebuie sa se creeze mai intai premisele cresterii economice, a dezvoltarii productiei industriale si agricole, pe baza careia sa se stabileasca directiile de sustinere a sistemului public de pensii.

In Adunarea Generala a Conferintei a 98-a a Organizatiei Internationale a Muncii,  de la Geneva,  din iunie 2009, s-a aprobat Pactul Mondial pentru Ocupare, in continutul caruia se prezentau  reperele economiei mondiale  si  masurile de riposta la criza economica careia trebuie sa-i faca fata statele lumii.            

In baza acestui Pact Mondial pentru Ocupare, Guvernul Romaniei avea obligatia sa prezinte partenerilor sociali masuri, care sa fie cuprinse in Pactul National de Ocupare. Acest fapt nu s-a intamplat, asistand in continuare la lansarea de masuri « pompieristice », dar al caror efect nu se regaseste in economia reala.

Toate aceste aspecte prezentate, cat si altele, ne determina sa actionam  mai concret si mai organizat la nivel national si european, pentru sustinerea problemelor cu care se confrunta organizatiile noastre sindicale, considerand ca prezentul pe care-l traim constituie una din cele mai dificile perioade post decembriste.

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design