Presedintele FEDERATIEI SINDICATELOR TRANSPORTATORILOR FEROVIARI din ROMANIA – Maxim Rodrigo Gabriel, raspunde unui membru de sindicat ce efecte are rectificarea bugetara din luna septembrie in minus cu 90.521 lei la CFR Calatori pe anul 2017. http://www.fstf.ro/?p=1908
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Miercuri, 18 august 2010, in jur de 100 de membri de sindicat ai federatiilor din sectorul transporturilor feroviare care sunt afiliate la CSN MERIDIAN, au initiat un protest spontan, in fata Ministerului Transporturilor si Infrastructurii. Actiunea s-a desfasurat imediat dupa incheierea sedintei extraordinare a Consiliului National al Federatiei Nationale Feroviare Miscare Comercial, in contextul in care liderii sindicali din teritoriu, au mandatat pe liderii federatiei sa poarte discutii cu conducerea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pentru a lamuri recentele informatii aparute in mass-media cu privire la aplicarea in sectorul feroviar de noi programe de restructurare care ar atrage dupa sine concedieri de personal.

CFR-istii au fost extrem de nemultumiti, ca dl. Radu Berceanu, “ de teama de a nu fi huiduit ”,  nu a raspuns invitatiei de a prezenta salariatilor situatia reala cu ocazia acestui Congres National  care s-a desfasurat intr-o sala din Gara de Nord, la cativa pasi de ministerul pe care cu atat de mult insucces, domnul Berceanu il conduce. Mai mult, domnul ministru, cu cinismu-i caracteristic, in raspunsul dat invitatiei facute de CSN MERIDIAN si FNFMC, preciza ca directorii de companie sunt liberi sa participe la aceasta reuniune, atat timp cat nu o fac in timpul programului.

Salariatii de la CFR au solicitat prezenta ministrului si a directorilor nu pentru al vedea pe marele VIP, ci pentru a se lamuri cu privire la ce soarta le rezerva viitorul. Se pare insa, ca persoanele de la conducerea ministerului ori nu cunosc legea ori nu le pasa de aceasta.

Potrivit art. 69 din Codul Muncii, astfel cum a fost modificat in septembrie 2006, in cazul in care angajatorul intentioneaza sa efectueze concedieri colective, asa cum rezulta si din zvonurile la care s-a facut referire mai sus, acesta are obligatia de a initia, in timp util si in scopul ajungerii la o intelegere, in conditiile prevazute de lege, consultari cu sindicatul sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor, cu privire cel putin la:

a)       Metodele si mijloacele de evitare a concedierilor colective;

b)       Metodele si mijloacele de reducere a numarului de salariati care vor fi concediati;

c)       Atenuarea consecintelor concedierii

Actiunile ministerului si ale companiei, demonstreaza inca odata, daca mai era nevoie, ca dialogul social in Romania este vorba goala si ca legislatia muncii nu este respectata ci dimpotriva sfidata. Legislatia nationala, directivele europene si recomandarile Organiatiei Internationale a Muncii prevad ca lucratorii au dreptul legal de a fi consultati si informati in situatiile in care locul de munca si drepturile salariale le sunt puse in pericol.  In practica, prin abuzuri repetate si nesanctionate de autoritati si uneori chiar cu complicitatea acestora, acest drept al salariatilor este uzurpat iar salariatii sunt amenintati sau dupa caz,” incurajati ”,  sa nu fie “ prea curiosi” deoarece numai asa ar putea sa aiba o sansa sa-si pastreze locul de munca.

Masura somajului tehnic anuntata de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, nu este decat o repetitie pentru ceea ce se intentioneaza cu adevarat: aruncarea oamenilor in somaj, fara nicio masura de protectie sociala si fara crearea unor oportunitati de angajare pentru salariatii de la calea ferata. Somajul tehnic pe o perioada limitata nu poate sa conduca la imbunatatirea situatiei caii ferate. Oamenii care stau in somaj tehnic, conform legii, vor reprezenta o cheltuiala pentru angajator care nu va aduce vreo ameliorare a situatiei companiei. Numai munca, investitiile si managementul inovativ pot sa contribuie la modernizarea si eficientizarea sistemului de transport feroviar public din Romania.

Ministerul Neputincios al Transporturilor si Infrastructurii, in lipsa de solutii si imaginatie, vine cu ideea fatalista a somajului tehnic. Un somaj tehnic surpriza in care oamenii sunt invitati sa-si inceteze activitatea prin viu grai, fara o adresa sau o instiintare oficiala. O fi existand dar nu a vazut-o nimeni. Totul este lasat la voia intamplarii. Improvizatia sociala tine loc de politica sociala.

In aceste conditii, nu este de mirare ca membrii de sindicat din CFR, au solicitat inca din primele minute ale Consiliului National incetarea tuturor activitatilor. Liderii sindicali din prezidiu au fost intrerupti in nenumarate randuri de aclamatiile delegatilor sindicali din teritoriu care solicitau imperativ conducerii federatiei sa foloseasca toate mijloacele legale posibile aflate la indemana sindicatelor pentru declansarea formelor de protest care se impun in aceasta situatie deosebit de grava. Sa anunti noi disponibilizari la calea ferata de ordinul miilor de persoane, in contextul in care, cu cateva luni in urma, alte mii si-au pierdut locul de munca si in situatia actuala in care caile ferate din Romania sunt la limita de avarie, pare pura inconstieta si culmea cinismului si dispretului pentru lucratorii feroviari si pentru calatorii si utilizatorii acestui mijloc de transport.  

Oamenii din sala i-au avertizat pe liderii federatiei, ca daca nu sunt de acord cu un raspuns energic la aceste masuri, sa se dea deoparte si sa lase alti lideri sa execute mandatul sindical al delegatilor din teritoriu. Biroul Executiv al Federatiei Nationale Miscare-Comercial a declarat ca nu se pune problema nerespectarii vointei membrilor de sindicat, numai ca este foarte important ca sa se respecte prevederile legale cu privire la conflictele de munca.

Din sala au venit acuzatii la adresa clasei politice din Romania, care in ultimii 20 de ani, prin viclenie, a creat o legislatie extrem de restrictiva cu privire la declansarea conflictelor de munca si un aparat de represiune impotriva sindicatelor “ Nu suntem departe de un regim totalitar ” spunea unul dintre participanti. “V-ati uitati fratilor afara sa vedeti cata politie si jandarmerie ne supravegheaza.”

Consiliul s-a incheiat cu mandatarea liderilor federatiei sa discute cu ministrul si reprezentantii companiei pentru clarificarea situatiei lucratorilor atat in ceea ce priveste somajul tehnic, cat si in legatura cu zvonurile privind disponibilizarea a 15000 de angajati din sistem. In situatia in care pana marti, 24 august 2010 Ministerul nu vine cu informatii clare sau confirma ceea ce niciun lucrator de la CFR nu mai poate accepta, atunci liderii federatii sunt mandatati sa ceara membrilor de sindicat sa inceteze activitatea in semn de protest.


In randurile ce urmeaza, va prezentam Pozitia CSN MERIDIAN referitor la situatia CFR dupa evaluarea FMI 9 aug 2010.

CATEVA PROBLEME REFERITOARE LA STAREA ACTUALA A TRANSPORTURILOR FEROVIARE DIN ROMANIA

In ultima vreme , in special dupa intalnirea reprezentantilor FMI si ai UE in Romania cu reprezentantii sindicatelor, patronatelor si Guvern, s-a discutat mult despre situatia  transportului feroviar, atat ca stare actuala, dar mai ales lipsa de strategie in  acest  domeniu  pentru viitor.

Romania  era  o tara care detinea una dintre cele mai intinse retele de cale ferata din Europa, insa la 20 de ani de la caderea comunismului, caile ferate sunt intr-o stare catastrofala, victime ale dezinteresului guvernantilor de toate culorile politice.

Unde suntem acum :

  • Numarul de calatori scade continuu : de la 407,9 milioane de calatori in 1990, numarul s-a redus la 70.3 milioane, cu tentinta de scadere;
  • In timp ce UE se reorienteaza catre transportul pe calea ferata pentru a proteja mediul, Romania tara membra din 2007 experimenteaza contrariul;
  • Potrivit cifrelor oficiale, 40 la suta din tronsoane si 96 la suta din podurile feroviare au nevoie de reparatii ample;
  • Infrastructura precara creaza dificultati altor actvitati economice privian aprovizionarea sau desfacerea;
  • Intarzierile sunt intre una si trei ore si se inmultesc fie vara din cauza caldurii, fie iarna din cauza gerului;
  • Se invoca foarte des ca explicatie criza. Numai ca expertii amintesc ca Romania a experimentat zece ani de crestere economica,  fara ca in domeniul cailor ferate  sa se prevada investitiile necesare.

Sindicatele feroviare afiliate la CSN Meridian, au tras permanent semnalul de alarma privind prabusirea economica a societatilor comerciale de la calea ferata, fata  de care guvernele nu au facut nimic.

  • Am prezentat la Bruxelles la Comisia europeana. situatia sistemului feroviar  din  Romania si care sunt provocarile la care trebuie sa raspunda pentru a fi  compatibil  cu sistemul  feroviar european;
  • Am organizat la Parlamentul Romaniei o Conferinta cu participare europeana, in care s-au prezentat directiile in tarile  membre UE pentru dezvoltarea acestui sector, cat si bunelor practici europene;
  • Impreuna cu sindicatele din transportul feroviar am avut o intrevedere speciala cu reprezentantii FMI si UE pentru a expune pozitia noastra fata de starea dezastruoasa a acestui sector de activitatea, in speranta influentarii Guvernului de a aloca fonduru pentru investitii in infrastructura, aceasta fiind si o masura anticriza si de crestere economica;
  • Legatura constanta cu Comisia europeana pentru domeniul trasporturilor si participarea la dezbaterile pe teme ale tranportului feroviar  in cadrul grupului de lucru la nivelul Consiliului Economic si Social European;
  • Am protestat fata de masurile de disponibilizari a 10.000 de salariati, aratand ca numai masurile de disponibilizari, fara masuri care sa contribuie la redresare economica nu sunt suficiente si ca sistemul nu se va rentabiliza;
  • Ca am avut dreptate  atunci,  o demonstreaza situatia actuala : dupa disponibilizarea a 10.000 de salariati, situatia societatilor de la calea ferata este falimentara.  Sunt in continuare pe lista societatilor  cu pierderi,  monitorizate prin Acordul incheiat cu FMI si UE.

Cum este abordat sectorul feroviar in alte tari din Europa occidentala:

  • Franta din cele 170 de miliarde de euro planificati in urmatoarele doua decenii pentru investitii in infrastructura de transport, jumatate din buget adica 85 de miliarde de euro,sunt alocati pentru dezvoltarea cailor ferate de mare viteza;
  • Spania: Guvernul spaniol anunta la 7 aprilie 2010, ca pentru perioada 2010-2011 se asteapta investitii publice private in valoare de 17 miliarde de euro pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din care mai mult de 70% destinate infrastructurii feroviare. Acestea reprezinta doar o etapa in indeplinirea Planului Strategic pentru Infrastructura si Transport al ministerului de resort din Spania, plan care prevede ca pana in 2020 sistemul de transport feroviar de mare viteza pentru pasageri va acoperi intreaga peninsula Iberica si va avea 10 000 de kilometric de cale ferata;
  • Germania isi reorienteaza investitiile catre sistemul feroviar care a fost defavorizat, spun ei,  in perioada 2006-2010;
  • In Austria si Elvetia se investesc mai multi bani pe caile ferate decat in infrastructura  rutiera.(care si aceasta este foarte dezvoltata).  ( Date din articolul  preluat de pe web Rail-News.com, 20 iulie 2010).

Pozitia sindicatelor fata de dezastrul de la Caile Ferate Romane:

  • Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN a sprijint continuu organizatiile sindicale afiliate din sectorul feroviar, convinsa fiind, de argumentele acestora in favoarea mentinerii si dezvoltarii unei infrastructuri de transport feroviare moderne, inclusive si duarabile. In ultimii ani, organizatia noastra a facut nenumarate apeluri si demersuri la autoritatile nationale si Europene pentru salvarea caii ferate si pentru renuntarea la idea acestora ca eficienta si competitivitatea in acest sector se poate obtine numai prin disponibilizari de personal;
  • In intalnirile pe care sindicatele le-au avut cu Guvernul Romaniei, cu ministerul de resort, cu grupul parlamentar al PDL, UDMR, partide aflate la guvernare, am sustnut ca daca exista vointa politica pentru ca acest sector economic sa se dezvolte si nu sa se distruga, aveam o strategie in acest sens, nu se urmarea cu indiferenta prabusirea economica a societatilor comerciale din domeniu;
  • Cum se poate explica lipsa totala de reactie a minsterului transporturilor cand sub « ochii sai », SC CFR Marfa ajunge de la o societate pe profit in anul 2008, la o situatie falimentara in prezent ? Cine are interes sa falimenteze CFR-ul in toate componentele sale ? In ce scop ?
  • Ministrul  transporturilor Radu Berceanu se lamenteaza permanent ca nu are bani pentru nicio investitie in domeniul transporturilor;
  • Dar, cel putin in ultima luna si mai ales in perioada cat au fost la Bucuresti reprezentantii FMI si UE s-a analizat situatia absorbtiei Fondurilor europene de catre ministere si alte autoritati;
  • In toate referirile privind folosirea banilor europeni, Ministerul Transporturilor a fost citat la negativ:
  1. Presedintele Traian Basescu spune ca la la acest minister « este un aparat de o suta si ceva de competenti platiti cu 75 la suta mai mult si care nu au niciun proiect, macar un tronson de 50 km, aprobat de Bruxelles »(citat de monye.ro); Tot domnia sa afirma cu ocazia declaratiei de presa facute la promulgarea legii salarizarii personalului bugetar din educatie : «  ideea ca nu sunt bani, nu este adevarata. Bugetul este construit pe prioritati »
  2. Premierul Emil Boc despre folosirea fondurilor europene la Ministerul Trasporturilor : " aici avem mult de recuperat… sunt sume mari pe toate componentele pe care le are ministerul si de aceea, mai mult ca oricand aici va trebui sa apasam piciorul pe acceleratie "
  3. Oficialul Comisiei Europene Laurent Moulin, prezent in Romania impreuna cu delegatia FMI,  arata ca accesarea fondurilor europene trebuie sa fie o prioritate a guvernului boc;
  4. La intalnirea cu reprezentantii confederatiilor sindicale, din 2 aug.2010 seful delegatiei FMI a spus ca  daca exista vointa politica, existau si bani  pentru investitii in sectorul feroviar.

Fata de toate aceste aprecieri la adresa lipsei proiectelor din sectorul transporturilor, a lipsei de interes sau a unui interes obscur in legatura cu transporturile feroviare,  sustinem afirmatia sefului delegatie FMI, ca ministrul transporturilor minte cand afirma ca nu are bani de investitii, ca nu exista vointa politica  pentru ca acest sector sa se dezvolte. 

 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design