Federatia Agro Propact a organizat la Tulcea, vineri, 14 iulie 2017, un atelier la care au participat reprezentanti ai Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale M.A.D.R si salariati din cadrul Oficiilor judetene pentru Studii Pedologice si Agrochimice O.S.P.A. Cu acest prilej, domnul Costel Ichim, Presedintele Federatiei Agro Propact, le-a prezentat participantilor actiunile si succesele obtinute de Federatie cu sprijinul CSN MERIDIAN si al MADR, in ceea ce priveste recunoasterea reala a statutului profesional al salariatilor OSPA, aceasta traducându-se intr-o salarizare corespunzatoare conform competentelor si utilitatii activitatii. Domnul Maricel Floricel Dima, Secretar de Stat in cadrul MADR, a transmis mesajul domnului Ministru, prin care s-au asigurat salariatii OSPA de sprijinul si recunoasterea ministerului. Domnul Dima a solicitat accelerarea activitatii pentru parcelarea pasunilor, precum si o mai mare implicare a OSPA in utilizarea fondurilor europene. Dumitru Fornea, reprezentantul CSN MERIDIAN in Comitetul Economic si Social European, a prezentat mesajul domnului Ion Popescu, presedintele confederatiei.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Reprezentantul CSN MERIDIAN in CESE a participat miercuri, 26 ianuarie 2011 la Audierea publica organizata de Comisia pentru Industrie a Parlamentului European pe tema Materiilor Prime, zi in care Comisia Europeana trebuia sa lanseze Comunicarea cu titlul: " Initiativa privind materiile prime – Punerea in practica a strategiei ".

Comunicarea trebuia sa fie lansata miercuri, 26 ianuarie,  impreuna cu o alta Comunicare a Comisiei Europene pe tema aprovizionarii cu produse agricole dar din cauza unei dispute referitoare la rolul speculatiilor comerciale in cresterea preturilor alimentelor care a fost provocata de declaratia de luni, 24 ianuarie 2011, a presedintelui francez prin care cerea introducerea de noi reguli pentru a limita volatilitatea preturilor la materiile prime, Comisia a fost nevoita sa amane lansarea noii Comunicari pana spre inceputul lui aprilie anul curent.

In consecinta,  este posibil ca textul actual al documentului Comisiei sa sufere unele modificari.  

Cateva consideratii referitoare la propunerea Comisiei Europene si la documentul de lucru disponibil in acest moment

Contextul politic in care vine aceasta noua Comunicare a Comisiei:

  • Initiativa privind Materiile Prime a initiat un proces important la nivelul Statelor Membre de stabilire a unor obiective si identificarea unor solutii pe termen mediu pentru asigurarea surselor de materii prime pentru industria europeana.

  • Prin Concluziile Consiliului Uniunii Europene din 28 mai si 4 decembrie 2009, precum si din 1 martie 2010, s-a demonstrat ca la nivelul politic cel mai inalt al UE si al Statelor Membre, s-a insusit obiectivele fixate in Initiativa privind materiile prime.

  • Strategia UE 2020, prin obiectivele sale " O politica industriala pentru era globalizarii" si " O Europa eficienta in utilizarea resurselor" da un nou avant eforturilor de elaborare si implementare a unei Politici Europene privind minerale.

In urma consultarilor facute, Comisia Europeana este convinsa acum, ca in cadrul preocuparilor sale pentru materii prime, trebuie sa fie luate in considerare nu numai mineralele si metalele dar si orice alte materiale pentru care sunt provocari similare la aprovizionare: lemn, hartia reciclata, cauciucul natural, pielea tabacita, etc  

Contextul economic international

Comisia estimeaza ca cererea de materii prime va continua sa creasca in urmatorii ani. China este deja cel mai mare consummator de metale din lume. De exemplu in cazul cuprului, din 2000 si pana astazi, China si-a crescut cota de consum din productia mondiala de la 12% la 40% iar previziunile de consum pentru aceasta tara sunt in crestere in conditiile in care P.I.B. ul Chinei va creste de 5 ori pana in 2025. Continua industrializare si urbanizare a Chinei, Indiei si Braziliei va avea un impact major asupra cererii viitoare de materii prime. Toti acesti factori vor pune presiune asupra pretului la materii prime si pot crea situatii in care accesul industriilor europene la aceste materiale poate fi limitat sau impiedicat, cu consecinte devastatoare pentru competitivitatea produselor europene si cu efecte deosebit de periculoase asupra stabilitatii locurilor de munca din industria europeana.

In punctul 1.2 al Propunerii Comisiei se spune ca in Uniunea Europeana exista potential geologic si interes pentru valorificarea acestuia prin intermediul unor proiecte in curs de implementare, in tari ca Suedia, Grecia, Spania si Romania dar avem inca probleme cu asigurarea unui cadru legislativ si administrativ corect pentru incurajarea investitiilor in acest sector.

Comisia Europeana si-a propus sa identifice pe baza unor studii si consultari, care sunt materialele de importanta majora pentru industrie si pentru care exista riscul de intrerupere a aprovizionarii datorita indisponibilitatii, datorita preturilor excesiv de ridicate sau a restrictiilor la export impuse de statele care au asemenea resurse. Aceste materiale sunt considerate de catre Comisie a fi " critice " si vor fi clasificate si integrate intr-o lista a materiilor prime critice care va fi actualizata la fiecare 5 ani.

Materiile prime critice provin de obicei din tari care detin o mare parte din productia mondiala pentru o anumita resursa minerala, de exemplu: China care produce 97% din pamanturile rare de pe piata mondiala. Caracterul " critic " al acestor materiale este amplificat si de alti factori de natura tehnica cum ar fi rata scazuta de reciclare si posibilitatile scazute de substituire.

Propuneri si observatii ale Comisiei in sprijinul industriei extractive si a investitiilor in minerit

Dat fiind faptul ca aspectele de reglementare in acest domeniu sunt in sarcina Statelor Membre, Comisia doreste sa joace un rol de catalizator iar ca urmare a consultarilor acesteia  cu un grup de experti care a inclus si reprezentanti ai Statelor Membre, Comisia Europeana propune o serie de actiuni care ar trebui sa fie puse in practica de guvernele nationale pentru atingerea obiectivelor Comunicarii:

  • Stabilirea unei Politici Nationale privind Mineralele
  • Stabilirea unei Politici de Amenajare a Teritoriului care sa ia in calcul existenta mineralelor
  • O baza de date geologice in format digital
  • O metodologie transparenta de identificare a resurselor minerale
  • Estimari pe termen lung pentru cererea locala si regionala de minerale si identificarea resurselor minerale pozitionate in mod adecvat
  • Stabilirea unor proceduri pentru autorizarea explorarii si extractiei care sa fie previzibile – introducerea unor termene limita in care sa se faca autorizarea, introducerea posibilitatii tratarii in paralel a diferitelor cereri de avizare si stabilirea unor ghiseuri unice de autorizare.

Referitor la compatibilitatea activitatilor din industria extractiva cu ariile Natura 2000, Comisia subliniaza inca odata si in acest document ca:

  • In perimetrele protejate prin Natura 2000, nu se exclude in mod automat activitatile extractive  ( conform Articolului 6 )
  • Unele proiecte miniere pot sa aduca beneficii biodiversitatii

Pentru cunoasterea si promovarea la nivel European a acestei teme, Comisia propune:

  • Elaborarea unei baze de date geologice armonizate
  • Lansarea unui Raport anual pe tema materiilor prime ( European Raw Materials Yearbook )
  • Un sistem standardizat de raportare a rezervelor si resurselor la nivel european
  • Organizarea unor evenimente tematice anuale
 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design